Filozofické, psychologické a pedagogické základy rozvoje osobnosti
| Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky | 
|---|---|---|---|---|
| 16XFR | Z,ZK | 5 | 1P+2C | česky | 
- Garant předmětu:
 - Přednášející:
 - Cvičící:
 - Předmět zajišťuje:
 - institut manažerských studií
 - Anotace:
 - 
               
               
Studenty seznámí s problematikou rozvoje a utváření tvořivosti ve vazbě na filozofické, psychologické a pedagogické základy kreativity. Objasní podstatu tvořivosti, její strukturu, druhy tvořivosti a podmínky jejího utváření. Zaměří se mj. na vztah tvořivosti a věku na vyvrcholení tvůrčí činnosti. Vyloží nejfrekventovanější teorie tvořivosti, podstatu tvůrčího myšlení, osobností tvůrčího jedince, tvůrčí proces a jeho fáze. Objasní, proč se teorie tvořivosti zaměřují na kultivaci, facilitaci a vytváření klimatu pro tvořivou činnost. Dále bude věnovat pozornost bariérám tvořivosti (vnímání, kultury a prostředí, emocionálním bariérám, intelektuálním a výrazovým bariérám) a metodám utváření a rozvíjení tvořivosti. Předmět bude završen otázkami diagnostiky tvořivosti, životního způsobu a rozvoje tvořivosti a praktického výcviku tvořivosti.
 - Požadavky:
 - Osnova přednášek:
 - Osnova cvičení:
 - Cíle studia:
 - 
               
               
Osvojit si základní poznatky z teorie tvořivosti a výchov tvořivosti. Seznámit se s podmínkami a s metodami podněcování a rozvíjení tvořivosti i s překonáváním bariér uplatnění tvořivosti.
 - Studijní materiály:
 - 
               
               
Hlavsa, J. a kol. Psychologické základy výchovy tvořivosti, Praha, SPN 1981.
Hlavsa a kol.Psychologické metody výchovy tvořivosti. Praha, SPN 1986.
Hlavsa, J. Psychologické základy teorie tvorby . Praha, Academia 1985.
Chalupa, B. Tvořivost ve vědě a technice. Brno: FF UJEP 1973
Votruba, L. Rozvíjení tvořivosti techniků. Praha: Academia 2000
Kolektiv Tvořivostí učitele k tvořivosti žáků. Brno: Paido 1997.
Kolektiv Tvořivost v práci učitele a žáka.Brno: Paido 1996.
Kolektiv Tvořivá škola.Brno: Paido 1998.
 - Poznámka:
 - Další informace:
 - Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
 - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
 - 
               
- N-PRI-prez.forma od 10/11 (povinně volitelný předmět)
 - N-RRP-prez.forma od 10/11 (povinně volitelný předmět)
 - N-PRI-prez.forma od 11/12 (povinně volitelný předmět)
 - N-RRP-prez.forma od 11/12 (povinně volitelný předmět)
 - N-PRI-prez.forma od 12/13 (povinně volitelný předmět)
 - N-RRP-prez.forma od 12/13 (povinně volitelný předmět)
 - N-PRI-prez.forma od 13/14 (povinně volitelný předmět)
 - N-RRP-prez.forma od 13/14 (povinně volitelný předmět)
 - N-PRI-prez. forma od 14/15 (povinně volitelný předmět)
 - N-RRP-prez. forma od 14/15 (povinně volitelný předmět)