The Strategy in the Education of Pupils with Special Educational Needs
Code | Completion | Credits | Range | Language |
---|---|---|---|---|
U51C4102 | Z,ZK | 6 | 8B | Czech |
- Course guarantor:
- Lecturer:
- Tutor:
- Supervisor:
- Institute of Pedagogical and Psychological Studies
- Synopsis:
-
Education of children, pupils and students with special educational needs
- Requirements:
- Syllabus of lectures:
-
Thematic areas:
I. Forms of education of pupils with special educational needs (pupils with disabilities, health handicap and social disadvantage)
II. Specifics of education and education of pupils with different types of disability and disadvantage
III. Social, psychological and pedagogical aspects of integration of pupils with special educational needs
IV. Educating pupils with learning disabilities
V. Integrated education of pupils with special educational needs abroad (facultative thematic area, supplementary).
- Syllabus of tutorials:
- Study Objective:
-
Objective of the course: to provide basic knowledge about the education of children, pupils and students with special educational needs, both in general terms and with regard to education in secondary vocational schools
- Study materials:
-
-ŠVARCOVÁ Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Vydavatelství
VŠCHT Praha, 2008. 315 s. ISBN 978-80-7080-690-6. Kapitola 6.
-FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se
somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 205 s.ISBN 978-80-7387-014-0.
-HÁJKOVÁ, Vanda a STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1.Praha: Grada, 2010. 217 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.
-KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 255 s. ISBN 80-7178-513-X.
-NÝVLTOVÁ, Václava. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Vyd. 2., upr. Praha:
Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 240 s. ISBN 978-80-86723-85-3.
-PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. 271 s. ISBN 978-80-7367-567-7.
-ŠVARCOVÁ Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4.,
přeprac. Praha: Portál, 2011. 221 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-889-0.
-VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 356 s.
ISBN 80-246-0841-3
-VALENTA, Milan a MÜLLER, Oldřich. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 2. vyd. Praha: Parta, 2004. 443 s. ISBN 80-7320-063-5.
-VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní školní (speciální) pedagogika: základy, teorie, praxe: učební text k projektu „Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce“. Vyd. 2. Brno: MSD, 2004. 248 s. ISBN 80-86633-22-5.
- Note:
- Further information:
- No time-table has been prepared for this course
- The course is a part of the following study plans:
-
- B-UPV.komb.forma od 16/17 (compulsory course)
- B-UPV-komb. forma od 17/18 (compulsory course)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 18/19 (compulsory course)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 19/20 (compulsory course)