Logo ČVUT
CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUE
STUDY PLANS
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Social Pedagogy

The course is not on the list Without time-table
Code Completion Credits Range Language
51KSPE ZK 7 12B Czech
Garant předmětu:
Lecturer:
Tutor:
Supervisor:
Institute of Pedagogical and Psychological Studies
Synopsis:

The purpose of this course is to provide students with knowledge of social science education, from its history, development of social education, the methodological assumptions and methodology of social education. Students will acquire knowledge on the subject of social pedagogy, the basic categories of social education, the environment of human life in relation to education.

Acquisition of knowledge is also linked to environmental characteristics of the family's educational institutions, focusing on the peer problems of children and youth organizations, children's rights and respect for the methods and means of social and educational work on issues of free time and life-style, on the relationship of education and mass media on issues of socially negative behaviors and actions in relation to prevention, advice on educational, social and educational therapy, social creativity, helping organizations, multicultural issues, communities and community work, etc.

Topics: Social challenges school education aimed at tackling social roles, education to ensure social status, education aimed at overcoming negative social behaviors and actions and their prevention, education focused on social communication, social advice, social and educational therapy, issues of influence peers in the creation of social relationships, the impact of busy professionals in the personality profile of individuals, multicultural education, education outside the classroom, education is the optimal way of life, education for social creativity, methodology and the research methods in social pedagogy.

Requirements:

Study the range of literature provided by the tutor.

Syllabus of lectures:

Topics:

The social tasks of school education aimed at tackling social roles, education to ensure social status, education aimed at overcoming negative social behaviors and actions and their prevention, education focused on social communication, social counseling, social and educational therapy, issues of peer influence to create social relationships, the impact of busy professionals in the personality profile of individuals, multicultural education, education outside the classroom, education is the optimal way of life, education for social creativity, methodology and the research methods in social pedagogy.

Syllabus of tutorials:

Prepare a seminar work on themes established in consultation with the teacher student.

Study Objective:

To acquaint students with the knowledge of social science education as a basis for guidance and practical operation in the field of social education.

Study materials:

- Černíková, Vratislava. Prekriminalita dětí a kriminalita mladistvých, kterým byla uložena ochranná opatření. Praha: Policejní akademie České republiky, 2002. 148 s.

- Hofbauer, Břetislav. Děti, mládež a volný čas. Praha: Portál, 2004. 174 s. ISBN 80-7178-927-5

- Hroncová, Jolana; Emmerová, Ingrid; Kraus, Blahoslav, Semrád,J. a kol. Dejiny sociálnej pedagogiky - vybrané problémy. Banská Bystrica: Univerzita Mateja Bela, Pedagogická fakulta, 2007. 212 s. ISBN 978-80-80-83-436-4

- Hřebíček, L. Jůva, V. sen. Semrád, J. Vybrané kapitoly výchovy. Brno: FF MU, 1991.

- Jůva, V. Dětské muzeum. Edukační fenomén pro 21. století. Brno: Paido, 2004. ISBN 80-7315-090-5.

- Kratochvílová, Emília. Pedagogika volného času. Výchova v čase mimo vyučovania v pedagogickej teórii a v praxi. Bratislava: Univerzita Komenského, 2004. ISBN 80-223-1930-9.

- Kraus, B. Základy sociální pedagogiky. Praha: Portál, 2008, s. 216. ISBN 978-80-7367-383-3.

- Kraus, Blahoslav; Hroncová, Jolana a kol. Sociální patologie. Hradec Králové, Gaudeamuc 2007, 325 s. ISBN 978-80-7041-896-3

- Kraus, Blahoslav; Poláčková Věra et all. Člověk - prostředí - výchova. K otázkám sociální pedagogiky. Brno: PAIDO, 2001. 199 s. ISBN 80-7315-004-2

- Kučerová, S. Člověk, hodnoty, výchova. Prešov: 1996

- Labáth, Vladimír. A kol. Riziková mládež. Praha: Slon,2001. ISBN 80-85850-66-4.

- Němec, Jiří a kol. Kapitoly ze sociální pedagogiky a pedagogiky volného času pro doplňující pedagogické studium. Brno, PAIDO 2002. 120 s. ISBN 80-7315-012-3

- Přadka, Milan. Kapitoly z dějin pedagogiky volného času. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 2002. 93 s. ISBN 80-210-2033-4

- Přadka, Milan; Knotová, Dana; Faltýsková, Jarmila. Kapitoly ze sociální pedagogiky. Brno: MU v Brně, 2002. 45 s. ISBN 80-210-1946-8

- Semrád, Jiří; Juráčková, Iva; Šíma, Václav. Průvodce sociální pedagpgikolu v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové, Gaudeamus, 2007. 121 s. ISBN 978-80-7041-897-0

- Štůrová, Jana Zabudnuté deti. Bratislava: Psychoprof, s.r.o., 2003.

Note:
Further information:
No time-table has been prepared for this course
The course is a part of the following study plans:
Data valid to 2024-03-27
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/en/predmet1942806.html