Logo ČVUT
CZECH TECHNICAL UNIVERSITY IN PRAGUE
STUDY PLANS
2023/2024

Introduction to Study

The course is not on the list Without time-table
Code Completion Credits Range
51US Z 3 2P+0C
Garant předmětu:
Lecturer:
Tutor:
Supervisor:
Institute of Pedagogical and Psychological Studies
Synopsis:

Matter and concept of engineering pedagogy, basic characteristics of subjects contained in Bachelor curriculum, organization of teaching, upcoming questions, index entry.

Requirements:

The necessary knowledge of learning styles, their species and their understanding as to the successful study of teaching. The purpose is to prepare students so that the highest professional teacher training, required by applicable law for the position, completed smoothly, in accordance with generally accepted requirements for university studies of this type. The necessary preparation is also focused on the abilities and skills of individual approach to the study, including the use of forms of ICT. On the basis of personal needs and interests of promoting the possibility of using a structured choice of optional subjects along with a selection of thematic focus. Use of tender forms of communication with teachers with regard to the individual needs of graduation.

Syllabus of lectures:
Syllabus of tutorials:
Study Objective:

Present the students with conception and requirements of Bachelor study programme in more detail and with specifity of humanitarian knowledge. Explain position of the teaching methodology in relation to technology, natural sciences, pedagogy and psychology. Specifics of technical teacher education for technicians, mission of the engineering pedagogy.

Study materials:

Dobrovská, D. Pedagogická a psychologická příprava učitelů odborných předmětů. Praha, ISV 2004.

Ecco, U. Jak napsat diplomovou práci. Praha: Votobia 1997

Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000. 208 s. ISBN 80-85931-79-6.

Kolektiv: Průvodce studiem. CD-ROM. 2., doplněné vydání. Praha: MÚVS ČVUT, 2006

Mareš, J. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál 1998.

Semrád, J.; Škrabal, M. Úvod do studia učitelství odborných předmětů. Praha: České vysoké učení technické v Praze. Nakladatelství ČVUT, 2007. 162 s. ISBN 978-80-01-03744-7.

Spousta, V. a kol. Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). Brno: Masarykova univerzita, 2000, 158 s. ISBN 80-210-2387-2.

Informační a poradenské služby ČVUT http://www.cvut.cz/cs/pc

Informační výchova. Kurz informační výchovy, 3 stupně. Praha: ČVUT, 2007.Dostupné na webových stránkách ČVUT: http://www.cvut.cz/.

Legislativa ČVUT, studijní předpisy (www.cvut.cz); zákon o vysokých školách a související normy./Legislation CTU, study regulations (www.cvut.cz), the Higher Education Act and related standards.

Note:
Further information:
No time-table has been prepared for this course
The course is a part of the following study plans:
Data valid to 2024-04-23
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/en/predmet1604306.html