Reflexe pedagogické praxe
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
15URPP | Z | 3 | 6B |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra jaderné chemie
- Anotace:
-
V prakticky zaměřeném předmětu bude věnována speciální pozornost jak společnému hledání vhodných řešení na nejčastější nesnáze pedagogické praxe, tak i efektivním způsobům zvládání dynamických změn v současném vzdělávání.
Výuka staví zejména na cíleném budování bezpečného prostoru k reflexi vlastních dispozic k učení, ke sdílení a zpracování emocí i náročných témat z praxe, včetně prezentace a komunikace prvních pedagogických výstupů studentů.
Zařazené postupy: strukturovaná diskuze, zpětnovazebné rozhovory a mentoring.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
Studenti budou vedeni k vytváření kazuistik z vlastní výuky.
1. Vyučovací proces a jeho zrcadlení
zpětné vyhodnocování vlastní pedagogické činnosti s cílem co nejlépe jí porozumět
reflexe zaměřená na různé aspekty učitelova profesionálního myšlení a jednání
2. Podpora nové kultury vzdělávání
obtížnost pedagogické situace a její zvládání, interakce učitele se žáky, kreativita
moderní výukové metody a jejich záměrná aplikace do vlastního učení
3. Sebereflexe a reflexe jako cesta k dobrému učiteli
obsah reflexe a kvalita reflexe dvě základní dimenze (pro) rozhodování učitelů
sebezkušenost, sebepoznání a sebereflexe jako základ pro úspěšné koučování výuky
4. Tvorba kazuistiky zaměřené na reflexi předpokladů pro vlastní pedagogickou práci (výstup)
Do výuky (seminářů) přinášejí témata ve značné míře sami studenti, přičemž obsah reflektivních rozhovorů se dotkne zejména těchto tem. okruhů: předpoklady profesního uvažování, vztahy ve vyuč. procesu (vztah učitel-žák, učitel-rodič, učitel-kolega), včetně problému hranic, porozumění vlastním pedagogickým postupům, metodám a formám práce, pojetí vlastní profesní role, etická dilemata v práci učitele, konflikty v pedagogické praxi a jejich řešení, zvládání obav, nejistoty a stresu v práci učitele, odpovědnost učitele, moc vs. bezmoc učitele, práce s předsudky při výkonu uč. profese.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem výuky je poskytnout budoucím učitelům základní seznámení s problematikou spojení teorie s praxí a inspirovat je k užitečnému sdílení zkušeností z řízení pedagogického procesu. Dalším cílem je rozvíjet u studentů dovednost sebereflexe a schopnost náhledu na dispozice pro vlastní pedagogickou práci. V rámci praktických seminářů se cílí na reflexi realizovaných učebních situací.
- Studijní materiály:
-
Povinná:
Jones, R.W., Pollard, A. (2020). A Reflective Teaching in Further, Adult and Vocational Education. Bloomsbery.
Slezáková, J. (2020). Průvodce pedagogickou praxí. UPOL.
Doporučená:
Fikarová, T., Škubalová, T. (2019). Výukové kazuistiky k psychologickým předmětům společného základu. MUNI.
Reed, M., Brunson, R. (2018). Exploration of the efficacy of the case method of teaching. The CASE Journal, 14 (3), 362-371.
Trojan, V. (2018). Pedagogický proces a jeho řízení. (2. vyd.). Wolters Kluwer.
- Poznámka:
-
Kontakt: MS Teams, LMS Moodle a e-mail
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Učitelství chemie pro střední školy (povinný předmět programu)