Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Přímá praxe na škole

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah
15UPPS Z 15 320XH
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra jaderné chemie
Anotace:

Před nástupem na praxi student absolvuje propedeutikum pedagogické praxe. První část přímé praxe zahrnuje zejména hospitaci na konkrétní škole a zpracování hospitačních protokolů. V další části studenti přímo vstupují i do výuky a zapojují se do aktivit spjatých s chodem školy. Minimálně 192 hodin se účastní přímé pedagogické činnosti, z toho 96 hodin přímo učí buď samostatně nebo v páru. Do 15 kreditů je započítávána i domácí příprava na výuku, zpracování protokolů, apod., tj. celkově 450 hodin.

Požadavky:
Osnova přednášek:

Projektování vlastní výuky

Plánování vyučovací hodiny, realizace vyučovací hodiny

Analýza a případná korekce náslechové a vyučovací hodiny

Praktické aktivity v širším smyslu: účast na pedagogické radě, žákovské radě, třídní schůzce, poradě předmětové komise; dále např. realizace exkurze, problematika výchovného poradenství a činnosti školního psychologa, s povinnostmi třídního učitele a související dokumentace (třídní knihy, třídní samospráva, vedení třídnických hodin apod.)

Tvorba a realizace školního vzdělávacího programu, učebního plánu a učební osnovy. Didaktická analýza učiva.

Forma praxe: náslechy (hospitace) v hodinách toho učitele, který vyučuje stejný nebo příbuzný předmět.

Pedagogické výstupy ve výuce dle oborového zaměření

Organizace praxe: Přímá praxe v rozsahu 160 hodin proběhne formou náslechů a samostatné či párové výuky dle oborového zaměření a aktivní účasti na školních a mimoškolních činnostech. Příprava na hodiny, vedení hospitačních protokolů, závěrečné písemné zprávy z praxe a závěrečné cílené konzultace.

Osnova cvičení:
Cíle studia:

Ověření získaných teoretických informací v praxi formou realizace pedagogických výstupů ve výuce (formou náslechů, vlastních výstupů, aktivní účastí na školních a mimoškolních činnostech).

Studijní materiály:

Povinná:

Vaněček, D. a kol. (2016). Didaktika technických odborných předmětů (Kapitola 2 str. 81 112, kap. 4 str. 139151, kap. 6 str. 224254). ČVUT.

Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Portál.

Doporučená:

Andres, P., Dobrovská, D., Hrmo, R., Vaněček, D. (2020). Distant Education of Mature Age Students-Motivational Aspects, In ICL 2020, Tallinn 23.-25.9.2020.

Dobrovská, D., Vaněček, D. (2021). Implementation of Augmented Reality into Student Practical Skills Training

In: Intelligent Human Systems Integration 2021. Cham: Springer, 2021. p. 212-227.

Poznámka:

Kontakt: MS Teams, LMS Moodle a e-mail

Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 10. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8382506.html