Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Aktivizující metody ve výuce

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah
15AMV KZ 4 12B
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
katedra jaderné chemie
Anotace:

Student se teoreticky a hlavně prakticky seznámí s aktivizujícími metodami ve výuce přírodních věd, jejich významem a efektivní aplikací do výchovně-vzdělávacího procesu. Student dle cíle hodiny zvolí vhodnou aktivizační metodu a navrhne úsek vyučovací hodiny včetně její reflexe a evaluace.

Požadavky:
Osnova přednášek:

Definice a pojetí aktivizujících metod v kontextu přírodovědného vzdělávání

Vztah mezi vzdělávacím cílem a zvolenou metodou

Porovnání aktivizujících metod a tradičních forem výuky M/F/Ch, cyklus CMIARE

Efektivní individuální/skupinová a kooperativní práce žáků

Limity a úskalí aktivizujících metod

Diskuzní metody a metody na podporu kompetence komunikativní

Heuristické metody a metody na podporu kompetence k řešení problémů

Badatelsky orientovaná výuka

Situační metody a metody na podporu kompetence sociální a personální

Didaktické hry

Osnova cvičení:
Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit budoucí učitele s nejrůznějšími nástroji aktivizace žáků, s jejich možnostmi i riziky a vhodnosti využití jednotlivých metod.

Studijní materiály:

Povinná:

Ginnis, P. (2019). Efektivní výukové nástroje pro učitele. EDULAB

Hendrick C., Macpherson R. (2019). Co funguje ve školní třídě? Most mezi výzkumem a praxí. EDULAB.

Doporučená:

Wiliam D., Leahy S. (2018). Zavádění formativního hodnocení. Praktické techniky pro základní a střední školy. EDULAB.

Čapek, R. (2015). Moderní didaktika. Grada.

Poznámka:

Kontakt: MS Teams, LMS Moodle, e-mail.

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 9. 8. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8382106.html