Didaktika fyziky 1
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
02UDIF1 | Z,ZK | 6 | 16B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra fyziky
- Anotace:
-
Seznámení a praktický nácvik metodických postupů ve vyučování fyziky na střední škole. Různé přístupy k výuce přírodních věd i fyziky jako takové. Příprava a vedení hodin fyziky s důrazem na zaujetí žáků. Nácvik žákovských a demonstračních experimentů a práce v laboratoři fyziky. Zaměření na zajímavá a podstatná témata z mechaniky, molekulové fyziky a kmitání a vlnění na středoškolské úrovni.
- Požadavky:
-
Z: semestrální práce/prezentace
Zk: příprava a prezentace vzorové vyučovací hodiny na zadané téma
- Osnova přednášek:
-
1. Fyzika jako samostatný předmět nebo součást STEM.
2. Specifika výuky fyziky na střední škole.
3. Učebnice fyziky, odborná literatura a online zdroje.
4. Motivace žáků, učení s příběhy, ukázka příkladů z praxe.
5. Laboratoř fyziky základní vybavení laboratoře i příprava vlastních experimentů.
6. Obory fyziky vyučované na středních školách včetně experimentů (mechanika, molekulová fyzika, kmitání a vlnění).
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámení studentů s různými metodami výuky fyziky na střední škole a seznámení s experimenty, které lze na střední škole do výuky začlenit.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
Svoboda, E., & Kolářová, R. (2006). Didaktika fyziky základní a střední školy: vybrané kapitoly. Praha: Karolinum.
Žák, V. (2012). Metody a formy výuky. Hospitační arch. Praha: Národní ústav pro vzdělávání.
Žák, V. (2018). Kvalita fyzikálního vzdělávání v rukou učitele. Praha: Karolinum.
Kolektiv autorů (20202021). Fyzika gymnázia - 8 dílů. Praha: Prometheus.
Doporučená literatura:
Halliday, D., Walker J., Resnick, R. (2021). Fyzika 1 + 2. Brno: Vutium.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: