Přímá praxe na škole
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
02UPPS | Z | 15 | 320XH | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra fyziky
- Anotace:
-
Před nástupem na praxi student absolvuje propedeutikum pedagogické praxe. První část přímé praxe zahrnuje zejména hospitaci na konkrétní škole a zpracování hospitačních protokolů. V další části studenti přímo vstupují i do výuky a zapojují se do aktivit spjatých s chodem školy. Student působí na praxi na konkrétní škole jedno pololetí 2 dny v týdnu, či 1 den v týdnu po dobu jednoho školního roku. Minimálně 90 hodin stráví ve výuce, z toho 45 hodin přímo učí buď samostatně nebo v páru. Do 15 kreditů je započítávána i domácí příprava na výuku, zpracování protokolů, apod., tj. celkově 450 hodin.
- Požadavky:
-
Zpracování příprav na výuku a hospitačních protokolů, přímá výuka, zpráva z praxe.
- Osnova přednášek:
-
Projektování vlastní výuky.
Plánování vyučovací hodiny, realizace vyučovací hodiny.
Analýza a případná korekce náslechové a vyučovací hodiny.
Praktické aktivity v širším smyslu: účast na pedagogické radě, žákovské radě, třídní schůzce, poradě předmětové komise; dále např. realizace exkurze, problematika výchovného poradenství a činnosti školního psychologa, s povinnostmi třídního učitele a související dokumentace (třídní knihy, třídní samospráva, vedení třídnických hodin apod.).
Tvorba a realizace školního vzdělávacího programu a učebního plánu. Didaktická analýzy učiva.
Forma praxe: náslechy (hospitace) v hodinách toho učitele, který vyučuje stejný nebo příbuzný předmět.
Pedagogické výstupy ve výuce
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Ověření získaných teoretických informací v praxi formou realizace pedagogických výstupů ve výuce (formou náslechů, vlastních výstupů, aktivní účastí na školních a mimoškolních činnostech).
Přímá praxe proběhne formou náslechů a samostatné či párové výuky dle oborového zaměření, jakož i aktivní účasti na školních a mimoškolních činnostech.
Praxe je ukončena zpracováním závěrečné písemné zprávy z praxe a závěrečnou cílenou konzultací.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
Vaněček, D. a kol. (2016). Didaktika technických odborných předmětů (Kapitola 2 str. 81-112, kap. 4 str. 139151, kap. 6 str. 224254). ČVUT.
Petty, G. (2013). Moderní vyučování. Portál.
Doporučená literatura:
Andres, P., Dobrovská, D., Hrmo, R., & Vaněček, D. (2020). Distant Education of Mature Age Students-Motivational Aspects, In ICL2020, Tallinn 23.-25.9.2020.
Dobrovská, D.; Vaněček, D. Implementation of Augmented Reality into Student Practical Skills Training
In: Intelligent Human Systems Integration 2021. Cham: Springer, 2021. p. 212-227.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: