Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2025/2026

Psychologie v edukačním procesu

Zobrazit rozvrh
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
32MC-K-PSEP-01 Z,ZK 5 16B česky
Garant předmětu:
Lenka Emrová
Přednášející:
Lenka Emrová, Eva Šírová
Cvičící:
Lenka Emrová, Eva Šírová
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět vede studenty k budoucím aplikacím psychologické teorie do praktických aplikací v činnostech učitele. Facilituje nabývání a rozvíjení konkrétních dovedností zejména v oblasti vlastního osobnostního rozvoje i pochopení osobnostních specifik druhých lidí. Dále předmět předkládá vybrané psychologické poznatky potřebné pro porozumění a vedení edukačního procesu. Jde zejména o charakteristiku a vývoj poznávacích, motivačních a emočních procesů, psychických vlastností jedince a jejich změn v jednotlivých vývojových fázích, především v období dospívání.

Požadavky:

Z = aktivní účast na výuce (tolerovaná absence 4B) + prostudovat základní literaturu v souvislosti s požadavky na zkoušku (Kontrolní otázky) a minimálně tři publikace ze seznamu doporučené literatury

Zk = vypracovat pedagogicko-psychologickou charakteristiku jedince ve věku od 12 do 20 let, na podkladě zpracování výsledku rozhovorů, pozorování a dotazníků (Pokyny a pomůcky pro vypracování kazuistiky) + úspěšně složit písemný test znalostí (25 otázek s výběrem z možných odpovědí+5 otevřených otázek)

Osnova přednášek:

________________________________________

Sobota 27.09.2025PhDr. Eva Šírová, Ph.D.

13:00-14:30

Úvod do psychologie v edukačním procesu. Využití obecné, vývojové, pedagogické psychologie a psychologie osobnosti v edukační praxi. Cíle, úkoly a požadavky předmětu. Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince a jeho vývoje. Zadání a postupy zpracování kazuistiky.

14:45-16:15

Základní charakteristiky edukační interakce dospělý dítě: rodiče a děti, učitelé a žáci. Způsoby výchovy v rodině.

________________________________________

Sobota 11.10. 2025PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.

13:00-14:30

Osobnost učitele, determinace osobnosti, temperament a charakter.

14:45-16:15

Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince a jeho vývoje. Psychologická charakteristika adolescence a vynořující se dospělosti.

Sobota 25.10. 2025PhDr. Eva Šírová, Ph.D.

13:00-14:30

Motivace v edukačních procesech.

14:45-16:15

Psychologické souvislosti managementu školní třídy.

Sobota 08.11. 2025PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.

13:00-14:30

Sociální skupiny (struktura a dynamika skupin, vztahy ve skupině, školní třída jako specifická sociální skupina, sociální klima ve školní třídě a ve škole).

14:45-16:15

Kognitivní vývoj a jeho význam pro výchovu a vzdělávání. Proces učení. Tvořivost.

Osnova cvičení:

________________________________________

Sobota 27.09.2025PhDr. Eva Šírová, Ph.D.

13:00-14:30

Úvod do psychologie v edukačním procesu. Využití obecné, vývojové, pedagogické psychologie a psychologie osobnosti v edukační praxi. Cíle, úkoly a požadavky předmětu. Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince a jeho vývoje. Zadání a postupy zpracování kazuistiky.

14:45-16:15

Základní charakteristiky edukační interakce dospělý dítě: rodiče a děti, učitelé a žáci. Způsoby výchovy v rodině.

________________________________________

Sobota 11.10. 2025PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.

13:00-14:30

Osobnost učitele, determinace osobnosti, temperament a charakter.

14:45-16:15

Pedagogicko-psychologická charakteristika jedince a jeho vývoje. Psychologická charakteristika adolescence a vynořující se dospělosti.

Sobota 25.10. 2025PhDr. Eva Šírová, Ph.D.

13:00-14:30

Motivace v edukačních procesech.

14:45-16:15

Psychologické souvislosti managementu školní třídy.

Sobota 08.11. 2025PhDr. Lenka Emrová, Ph.D.

13:00-14:30

Sociální skupiny (struktura a dynamika skupin, vztahy ve skupině, školní třída jako specifická sociální skupina, sociální klima ve školní třídě a ve škole).

14:45-16:15

Kognitivní vývoj a jeho význam pro výchovu a vzdělávání. Proces učení. Tvořivost.

Cíle studia:

Umožnit studentům proniknout do problematiky obecných zákonitostí lidské psychiky a chování, rozvíjet a zdokonalovat schopnosti studentů chápat specifika psychologického myšlení.

Představit pedagogickou a vývojovou psychologii jako jedno z možných východisek pro profesní působení ve výchovném a školním prostředí a ve všech oblastech, kde učitel potřebuje ucelené objasnění předchozího vývoje dětí, dospívajících i dospělých pro efektivní diagnostiku a intervenci.

Poskytnout teoreticko-aplikační základ pro psychologické vysvětlení edukačních procesů i vztahů a jejich působení pro rozvoj osobnosti.

Propojit poznatky pedagogické psychologie s řešením konkrétních edukačních situací (v rodinném i školním prostředí, v zájmových aktivitách apod.).

Ukázat, že je to právě pedagogická psychologie, která nabízí relevantní podklady pro porozumění podmínkám rozvoje jednotlivce a jejich podporu.

Získané znalosti: student umí vymezit základní oblasti pedagogické psychologie, zná místo pedagogické psychologie v taxonomii psychologických disciplín i v oborech věnujících se edukaci jedince, přínos disciplíny pro praxi výchovy, vzdělávání a pro rozvíjení jedince; ovládá významné koncepce vývoje osobnosti, učení a jejich přínos k rozvoji pedagogické psychologie; zná a vysvětlí základní předmětné kategorie pedagogické psychologie (zejm. vývoj osobnosti, učení, schopnosti, kompetence, socializace, výchova, sebevýchova; motivace); zná a rozumí základním okruhům problémů řešených pedagogickou psychologií; zná základní principy popisu a porozumění vývoje a edukace jedince.

Získané dovednosti: student dovede použít přístupy pedagogické psychologie a odliší ho od přístupu sociologie, speciální pedagogiky, pedagogiky, medicíny; umí porovnat jednotlivé koncepce, dokáže vystihnout jejich zásadní přínosy; dokáže provést orientační analýzu vývoje konkrétní osobnosti a její edukace na podkladě případové studie; dokáže kriticky posoudit psychologickou zakotvenost a metodologickou adekvátnost u běžných postupů řešení každodenních problémů edukační praxe.

Studijní materiály:

POVINNÉ:

Dobrovská, D. (2023). Pedagogická a vývojová psychologie [E-book]. MÚVS, Moodle-výuka.

POVINNÉ K SZZK:

Jednu z těchto tří učebnic obecné psychologie:

Nakonečný, M. (2016). Obecná psychologie. Triton.

Plháková, A. (2021). Učebnice obecné psychologie (dotisk). Academia.

Sternberg, R. (2002). Kognitivní psychologie. Portál.

A jednu z těchto tří učebnic psychologie osobnosti:

Blatný, M., & kol. (2010). Psychologie osobnosti: Hlavní témata, současné přístupy. Grada.

Říčan, P. (2010). Psychologie osobnosti (obor v pohybu) (6. revidované vyd.). Grada.

Vágnerová, M. (2010). Psychologie osobnosti. Karolinum

A jednu z těchto tří učebnic pedagogické psychologie:

Čáp, J., & Mareš, J. (2001). Psychologie pro učitele. Portál.

Fontana, D. (2014). Psychologie ve školní praxi. Portál.

Mareš, J. (2013). Pedagogická psychologie. Portál.

A jednu z těchto tří učebnic vývojové psychologie:

Langmeier, J., & Krejčířová, D. (1998 či pozdější vydání). Vývojová psychologie. Grada.

Thorová, K. (2015). Vývojová psychologie. Portál.

Vágnerová, M. (1997 či pozdější vydání). Vývojová psychologie. Karolinum.

Doporučené:

Auger, M. T., & Boucharlat, Ch. (2005). Učitel a problémový žák. Portál.

Bréda, J. a kol. (2017). Sebeobrana učitele. Raabe.

Cangelosi, J. S. (1994). Strategie řízení třídy. Portál.

Corno, L., & Anderman, E.M. (Eds.) (2015). Handbook of Educational Psychology. Routledge.

Čapek, R. (2010). Třídní klima a školní klima. Grada.

Čapek, R. (2014). Odměny a tresty ve školní praxi. Grada.

Čapek, R. (2020). Uč jako umělec: Malá kniha o velkých vzdělávacích myšlenkách. Jan Melvil Publishing.

Čechová, M. (2020). Baletky. Paseka.

Černá, A. (Ed.). (2013). Kyberšikana. Průvodce novým fenoménem. Grada.

Erikson, E. H. (2015). Životní cyklus rozšířený a dokončený. Portál.

Erikson, E.H. (2022). Dětství a společnost. Portál.

Gardner, H. (2018). Dimenze myšlení. Portál.

Gillernová, I. (2010). Slovník základních pojmů z psychologie. Grada.

Gillernová, I., Krejčová,L. a kol. (2012). Sociální dovednosti ve škole. Grada.

Haddon, M. (2003). Podivný případ se psem. Argo.

Hayden, T. (2008). Spratek. Portál.

Hayden, T. (2012). Tygřice. Portál.

Hayden, T. (2021). Sebranka. Portál.

Helus, Z. (2018). Úvod do psychologie (2. přepracované a aktualizované vyd.). Grada.

Hendrick, C., Kirschner, P. (2020). How Learning Happens: Seminal Works in Educational Psychology and What They Mean in Practice. Routledge.

Holeček, V. (2015). Psychologie v učitelské praxi. Grada.

Hošková, M. (2020). Matěj maluje mapy. Portál.

Hříbková, L. (2009). Nadání a nadaní. Pedagogickopsychologické přístupy, modely, výzkumy a jejich vztah ke školské praxi. Grada.

Fischer, R. (2004). Učíme děti myslet a učit se: praktický průvodce strategiemi vyučování. Portál.

Hájková, V., & Strnadová, I. (2010). Inkluzivní vzdělávání. Teorie a praxe. Grada.

Higašida, N. (2016). A proto skáču. Vnitřní svět třináctiletého chlapce s autismem. Paseka, Pasparta.

Janošová, P., Kollerová, L., Zábrodská, K., Kressa, J., & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Grada.

Key, E. (2022). Století nového dítěte. Úvahy o výchově. Portál.

Kolář, M. (2000). Bolest šikanování. Portál.

Kolář, Z., & Šikulová, R. (2009). Hodnocení žáků. Grada.

Krejčová, L. (2011). Psychologické aspekty vzdělávání dospívajících. Grada.

Krejčová, L. (2013). Žáci potřebují přemýšlet. Co pro to mohou udělat jejich učitelé. Portál.

Krejčová, L., & Mertin, V. (Eds.). (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Wolters Kluwer.

Květoň, P. (2020). Hraní videoher v dětství a dospívání. Grada.

Kyriacou, Ch. (1996). Klíčové dovednosti učitele. Portál.

Kyriacou, Ch. (2005). Řešení výchovných problémů ve škole. Portál.

Labudová, E. (2021). Lada u ledu. Odeon.

Leman, K. (1997). Sourozenecké konstelace. Portál.

Málková, G. (2009). Zprostředkované učení. Jak učit žáky myslet a učit se. Portál.

Martínek, Z. (2009). Agresivita a kriminalita školní mládeže. Grada.

Maslow, A. H. (2021). Motivace a osobnost. Portál.

Matějček, Z., & Dytrych, Z. (2002). Krizové situace v rodině očima dítěte. Grada.

Matoušek, O. & Matoušková, A. (2011). Mládež a delikvence. Protál.

Mertin, V. (2013). Výchova bez trestů. Wolters Kluwer.

Mertin, V. (2011). Výchovné maličkosti. Portál.

Mertin, V., & Krejčová, L. (Eds.). (2012). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika. Wolters Kluwer ČR.

Mertin, V., Krejčová, L. a kol. (2013). Výchovné poradenství. Wolters Kluwer.

Mertin, V., Krejčová, L. a kol. (2013). Problémy s chováním ve škole-jak na ně (Individuální výchovný plán). Wolters Kluwer.

Nelešovská, A. (2005). Pedagogická komunikace v teorii a praxi. Grada.

Ormrod, J. E., Anderman, E.M., & Anderman, L.H. (2019). Educational Psychology: Developing Learners. Pearson.

Petty, G. (1996). Moderní vyučování. Portál.

Piaget, J., & Inhelder, B. (2014). Psychologie dítěte. Portál.

Pöthe, P. (2022). Vývojová a vztahová terapie dětí. Portál.

Pugnerová, M. a kol. (2019). Psychologie pro studenty pedagogických oborů. Grada.

Pugnerová, M., & Kvitová, J. (2016). Přehled poruch psychického vývoje. Grada.

Soussa, D.A. (2016). How the Brain Learns. Corwin.

Starý, K., Laufková, V. a kol. (2016). Formativní hodnocení ve výuce. Portál.

Svoboda, J. (2014). Agrese a agresivita v předškolní a mladším školním věku. Portál.

Svoboda, J., & Němcová, L. (2015). Krizové situace výuky a výchovy. Triton.

Vygotskij, L. S. (2004). Psychologie myšlení a řeči. Portál.

Zimbardo, P., & Coulombová, N. D. (2017). Odpojený muž. Jak technologie připravuje muže o mužství a co s tím. Grada.

Poznámka:
Další informace:
https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=15100
Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
Rozvrh není připraven
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 2. 10. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8241306.html