Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Propedeutikum pedagogické praxe

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
NUCI-PPP KZ 6 2P+2C česky
Vztahy:
Úspěšné absolvování předmětu NUCI-PPP je podmínkou pro zápis na předmět NUCI-SPP.
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
Fakulta informačních technologií
Anotace:

Předmět je zaměřen na přípravu studentů na vyučovací hodiny před uskutečněním pedagogické praxe.

Požadavky:
Osnova přednášek:

1.Základní dokumenty nutné k přípravě učitele na vyučovací hodiny ve vybraných předmětech (RVP, ŠVP, učební plán, učební osnova, tematický plán, učebnice, metodické příručky)

2.Základní funkce a etapy vyučovacího procesu

3.Tvorba tematického (časově tematického) plánu pro zvolený obor vzdělávání

4.Tvorba plánu studenty pro zvolený výukový předmět

5.Rozbory vytvořených plánů

6.Příprava učitele na vyučovací proces (vyučovací hodiny)

7.Vertikální a horizontální koordinace obsahu učiva

8.Doporučený postup podrobnější písemné přípravy učitele na kombinovanou vyučovací hodinu

9.Tvorba přípravy pro problémovou výuku

10.Ukázky s rozborem písemné přípravy na několik po sobě jdoucích vyučovacích hodin

11.Tvorba podrobné přípravy v písemné podobě studenty

12.Rozbory ukázkových hodin natočených na středních technických odborných školách

13.Shrnutí přípravy učitele na vyučovací hodiny.

Osnova cvičení:

není třeba

Cíle studia:

Cílem předmětu je naučit studenty orientovat se v problematice příprav učitele na vyučovací hodiny, pochopit smysl jednotlivých fází těchto příprav a dokázat vytvořit vlastní přípravy na vyučovací hodiny při pedagogické praxi, resp. pro mikrovýstup v rámci předmětu Propedeutika pedagogické praxe.

Studijní materiály:

Povinná:

Vaněček, D. a kol. (2016). Didaktika technických odborných předmětů. (Kapitola 4 str. 139–151, kap. 5. str. 152–224, kap. 6 str. 224–254). ČVUT.

Rámcový vzdělávací program pro jednotlivé obory odborného vzdělávání.

Doporučená:

Janík, T.; Slavík, J.; Češková, T.: Produktivní kultura vyučování a učení v didaktických kazuistikách. Brno: Masarykova univerzita, 2022. Pedagogický výzkum v teorii a praxi, vol. 50.

Dobrovská, D., & Vaněček, D. (2020). Charismatic Teaching, Mirdec and Globecoss 2020, International Academic Conference Contemporary Discussion and Social Science Studies, Rome, 6. - 8. 10. 2020.

Vaněček, D. Aktuální trendy didaktiky. Praha: Sborník MÚVS ČVUT, Technické vzdělávání v ČR: k problematice oborových didaktik 2022, Editor: Svoboda, Vaněček.

Sumer, Murat, Vaněček, David What Previous Research Says About Virtual Reality in Higher Education

21st European Conference on e-Learning, DOI: https://doi.org/10.34190/ecel.21.1.884

Poznámka:

nutno doplnit

Další informace:
nutno doplnit
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 22. 1. 2025
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet8161606.html