Zdravotnická psychologie
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBZ1ZDP | KZ | 2 | 1P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
V průběhu výuky předmětu budou studenti postupně seznámeni se základními poznatky ze zdravotnické psychologie, které jim umožní lépe pochopit prožívání a emoční ladění jedince v souvislosti se změnami zdravotního a psychického stavu. V rámci teoretické i praktické výuky budou probrány základní pojmy, které se vztahují k psychologii zdraví, klinické psychologii, k aplikaci psychologických poznatků ve zdravotnictví a psychologické péči o nemocného v podmínkách ambulantní péče nebo zdravotnického zařízení. Rovněž bude věnována pozornost problematice efektivního zvládání náročných situací, které při vzájemné interakci s pacienty při poskytování zdravotnické péče mohou nastat. Důraz bude kladen i na studium duševního zdraví a prevenci vzniku a rozvoji psychopatologických jevů v souvislosti s výkonem povolání ve zdravotnictví.
Po absolvování přednášek a cvičení, kde bude využita metoda studia pomocí řešení kazuistik a modelových situací, budou schopni lépe porozumět vztahu jedinců ke zdraví a rovněž změnám v prožívání a chování v průběhu nemoci u jednotlivých pacientů.
- Požadavky:
-
Forma ověření studijních výsledků: klasifikovaný zápočet bude probíhat formou písemného testu; otázky budou plně v souladu s probíranou tématikou.
Požadavky na studenta:
•aktivní účast na cvičeních – student je povinen se aktivně účastnit řešení modelových situací;
•zpracování a úspěšná prezentace seminární práce na zadané téma, a to ve formě powerpointové prezentace;
•je přípustná jedna absence, přičemž větší absenci je možné omluvit pouze ze závažných a doložených důvodů.
- Osnova přednášek:
-
Témata přednášek:
•Úvod do zdravotnické psychologie. Psychologická problematika nemocného – jeho pojetí zdraví a přístupu k projevům nemoci a s tím spojeného procesu léčby, včetně autoplastického obrazu nemoci.
•Nemoc jako složitá životní situace. Změny v prožívání a chování v průběhu nemoci.
•Psychologické problémy pacientů v návaznosti na jednotlivé druhy nemocí, možností psychologicko-terapeutického ovlivnění projevů nemoci (bolest, strach, úzkost apod.) a to včetně jejich specifik s ohledem na současný stav a věk pacienta.
•Psychologická péče o psychosomaticky nemocné.
•Specifika přístupu k dítěti při poskytování zdravotnické péče a v průběhu hospitalizace.
•Zásady psychologického přístupu ve specifických situacích (např. přístup k obětem domácího násilí, týrání, zanedbávání atd.).
•Specifika přístupu k agresivnímu pacientovi a možnosti ovlivnění různých forem agresivního jednání.
•Zásady sdělování nepříznivých informací pacientům a jejich rodinám. Problematika přijetí infaustní prognózy zdravotního stavu. Problematika smrti a umírání s ohledem na věk nemocného. Přístup k rodině a nejbližším umírajícího.
•Stres. Duševní krize. První psychická pomoc. Zvládání psychické zátěže v práci zdravotnického pracovníka.
•Syndrom pomocníka. Syndrom vyhoření u zdravotnických pracovníků. Možnosti prevence syndromu vyhoření.
- Osnova cvičení:
-
Témata cvičení:
•Praktický nácvik přístupu k pacientům s cílem ovlivnění jejich postojů k zdraví, nemoci a poskytované zdravotnické péče v průběhu nemoci.
•Překonávání náročných situací a závažných životních událostí psychickými obrannými mechanizmy.
•Praktický nácvik přístupu k pacientům trpícími psychosomatickým onemocněním, panickou atakou, neurózou, fobiemi a dalšími vybranými psychickými poruchami, které vedou k akutnímu zhoršení zdravotního stavu.
•Psychologická péče o hospitalizované pacienty. Praktický nácvik psychologického přístupu k pacientům před složitými diagnostickými a terapeutickými postupy včetně možnosti ovlivnění jejich postojů.
•Specifika přípravy dětského pacienta k diagnostickým a terapeutickým postupům.
•Praktický nácvik přístupu k jedinci, který byl obětí domácího násilí, týrání atd. Specifika přístupu k dětské oběti.
•Praktický nácvik zvládání agresivních projevů ze strany pacientů. Možnosti deeskalace napětí.
•Praktický nácvik přístupu k pacientům trpícím nevyléčitelnou nemocí. Psychosociální podpora příbuzným při úmrtí pacienta.
•Praktický nácvik psychoterapeutických postupů vedoucích ke snížení účinku stresu jako negativního faktoru ovlivňujícího rozvoj syndromu vyhoření.
•Obhajoba powerpointových prezentací studentů na vybraná témata.
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
•RALBOVSKÁ, Dana Rebeka, ARGAYOVÁ, Ivana, ZAVIŠ. Monika. Základy psychoterapeutického prístupu pre zdravotníckych záchranárov. Prešov: Prešovská univerzita v Prešově, 2021. ISBN 978-80-555-2765-9.
•ZACHAROVÁ, Eva. Zdravotnická psychologie: teorie a praktická cvičení. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2017. Sestra (Grada). ISBN 978-80-271-0155-9.
•OREL, Miroslav. Psychopatologie: nauka o nemocech duše. 3., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2020. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-2529-6.
•ŠPATENKOVÁ, Naděžda. Krize a krizová intervence. Praha: Grada, 2017. Psyché (Grada). ISBN 978-80-247-5327-0.
Doporučená literatura:
•RALBOVSKÁ, Dana Rebeka. Psychologické aspekty mimořádných událostí. In: ŠÍN, Robin. Medicína katastrof. Praha: Galén, 2017. ISBN 978-80-7492-295-4.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní program Zdravotnické záchranářství (povinný předmět)