Základy pedagogiky, speciální pedagogiky a edukace
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PBZ1ZSP | KZ | 2 | 1P+1S | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
Student se seznámí se základy pedagogiky, speciální pedagogiky a edukace. Obsahová stránka výuky zahrnuje celou oblast teoretických, didaktických a metodických postupů. V teoretické oblasti se jedná o základní vývojové tendence a historické směry v edukačním přístupu k dětem, dospělým, seniorům a k handicapovaným jedincům v komparaci
s nejnovějšími trendy v rámci širšího geografického, filozofického a etického rozsahu. Student by měl být vybaven poznatky pro orientaci v odborné pedagogické a speciálně pedagogické terminologii z hlediska definování
i klasifikování jednotlivých poruch, vad a postižení. V praktické sféře je obsah výuky směřován k terapeutickým postupům a edukaci využitelné pro děti a všechny typy, stupně, druhy a věkové kategorie handicapovaných. Student získává určité specifické dovednosti v nových alternativních přístupech ve speciálních zařízeních a principu integrace jako rehabilitačního činitele v péči o postižené, v edukačních procesech. V rámci studia se student seznamuje s nejnovějšími technikami alternativní a augmentativní komunikace, s aplikací moderních informačních technologií v pedagogické a speciálně pedagogické praxi, s vývojem kompenzačních pomůcek, postavením zdravotně postižených v právním řádu České republiky atd.
- Požadavky:
-
Forma ověření studijních výsledků: ústní forma.
Požadavky na studenta: zpracování seminární práce na zadané téma.
- Osnova přednášek:
-
Témata přednášek:
•Pedagogika – pojetí, historie, struktura a místo v systému věd, základní pedagogická terminologie. Edukace.
•Speciální pedagogika – pojetí, historie, současný stav a trendy v péči o postižené u nás a v zahraničí.
•Klasifikace speciální pedagogiky, základní terminologické pojmy, diagnostické a terapeutické metody, klasifikace handicapů, výchovně vzdělávací zařízení pro postižené u nás.
•Komprehenzivní rehabilitace. Nové terapeutické přístupy v práci se seniory, s postiženými jedinci.
•Edukace jedinců s mentálním či jiným psychickým postižením – terminologie, klasifikace mentální retardace, etiologie, stupně MR. Problematika dětí s ADD a ADHD, specifické poruchy učení, autismus, edukace dětí, dospělých.
•Vzdělávání dětí, dospělých a seniorů s tělesným postižením – pohybové vady, obrny centrální a periferní, deformace, malformace, amputace, dětská mozková obrna – její formy; cévní mozkové příhody, chronická onemocnění, epilepsie, alergická a astmatická onemocnění.
•Výchova a vzdělávání dětí, dospělých a seniorů s narušenou komunikační schopností – etiologie, klasifikace, charakteristika vad a poruch, systém logopedické péče v ČR, edukace dětí a dospělých.
•Specifika edukace dětí, dospělých a seniorů se sluchovým postižením – klasifikace sluchových vad, sluchová protetika, aspekty komunikace.
•Potřeby dětí, dospělých se zrakovým postižením – terminologie, klasifikace zrakových vad, etiologie, systém speciálně pedagogické podpory v ČR. Aspekty komunikace se zrakově postiženým člověkem.
•Charakteristika, edukace, přehled jednotlivých zařízení, preventivně výchovná péče, edukace dětí, dospělých.
- Osnova cvičení:
-
Témata seminářů:
•Vyšetřovací metody jemné motoriky.
•Grafomotorické cviky, příprava psaní – děti, pacienti po CMP.
•Vyšetření optické diferenciace, optické paměti, optické pozornosti.
•Vyšetření akustické diferenciace, akustické paměti, akustické pozornosti.
•Vyšetření speciálně pedagogické – lateralita, pravolevá orientace.
•Vyšetření v oblasti intermodality a seriality.
•Speciálně pedagogické terapie – arteterapie, muzikoterapie, dramaterapie.
•Kompenzační pomůcky, alternativní a augmentativní komunikace.
•Komunikační dovednosti – procvičení chování při komunikaci s handicapovaným klientem.
•Komunikační styly, aktivního naslouchání, komunikační pravidla s postiženými lidmi.
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
•BENEŠ, Pavel. Zraková postižení: behaviorální přístupy při edukaci s pomůckami. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-2110-6.
•KENDÍKOVÁ, Jitka. ADHD krok za krokem. Praha: Raabe, 2019. Dobrá škola. ISBN 978-80-7496-438-1.
•LECHTA, Viktor, ed. Inkluzivní pedagogika. Přeložil Tereza HUBÁČKOVÁ. Praha: Portál, 2016. ISBN 978-80-262-1123-5.
•MIOVSKÝ, Michal. Diagnostika a terapie ADHD: dospělí pacienti a klienti v adiktologii. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0387-4.
•NEUBAUER, Karel. Kompendium klinické logopedie: diagnostika a terapie poruch komunikace. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-262-1390-1.
•NEUBAUEROVÁ, Lenka a Karel NEUBAUER. Neurogenně podmíněné poruchy komunikace u seniorů v sociálně-zdravotní péči. Hradec Králové: Gaudeamus, 2020. ISBN 978-80-7435-794-7.
•SLOWÍK, Josef. Inkluzivní speciální pedagogika. Praha: Grada, 2022. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-3010-8.
•SLOWÍK, Josef. Speciální pedagogika. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada, 2016. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0095-8.
•ŠAFRÁNKOVÁ, Dagmar. Pedagogika. 2., aktualizované a rozšířené vydání. Praha: Grada Publishing, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-247-5511-3.
•VALENTA, Milan, Jan MICHALÍK a Martin LEČBYCH. Mentální postižení. 2., přepracované a aktualizované vydání. Praha: Grada, 2018. Psyché (Grada). ISBN 978-80-271-0378-2.
•VÍTKOVÁ, Marie. Somatopedie. Opava: Fakulta veřejných politik v Opavě, Slezská univerzita v Opavě, 2019. ISBN 978-80-7510-340-6.
•ZILCHER, Ladislav a Zdeněk SVOBODA. Inkluzivní vzdělávání: efektivní vzdělávání všech žáků. Praha: Grada, 2019. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0789-6.
•ZORMANOVÁ, Lucie. Didaktika dospělých. Praha: Grada, 2017. Pedagogika (Grada). ISBN 978-80-271-0051-4.
Doporučená literatura:
•BAČOVÁ, E., BAČOVÁ, L. Poruchy jemné motoriky v ordinaci praktického lékaře. Prakt. Lék. 2016, 96(3):125-127. ISSN 1803-6597.
•KLENKOVÁ, Jiřina. Logopedie. Praha: Portál, 2018. ISBN 978-80-247-9088-6.
•JANDOVÁ, Dobroslava. Náhlé cévní mozkové příhody. Léčebná rehabilitace u neurologických diagnóz. 2017, s. 7-55. ISBN 978-80-7496-310-0.
•KRHUTOVÁ, Lenka. Koordinovaná rehabilitace 1. Ostrava: Ostravská univerzita, Fakulta sociálních studií, 2017. ISBN 978-80-7464-965-3.
•MICHALÍK, Jan. Kvalita života osob pečujících a osob se zdravotním postižením: výzkumná šetření 2018. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2018. ISBN 978-80-244-5471-9.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský studijní program Zdravotnické záchranářství (povinný předmět)