Nová média v umění a designu
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
NI-NMU | ZK | 3 | 2P+0C | česky |
- Garant předmětu:
- Zdeněk Svejkovský
- Přednášející:
- Zdeněk Svejkovský
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Předmět studenty uvádí do problematiky užití nových médií v umělecké a designérské tvorbě. Klíčovými tématy jsou pohyblivý obraz, internet, počítačová hra a zvuk. Zásadním cílem je studenta seznámit s co největší škálou kreativních přístupů v nových médiích. V předmětu je kladen důraz na dialog se studenty, především pak v přednáškách věnujících se konkrétním uměleckým projektům.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Teorie nových médií
2. Umění nových médií
problematika pojmu nových médií
stručné představení autorů a jejich stěžejních teorií (Martin Lister, Lev Manovich, Jussi Parikka, Mark Deuze ad.)
problematika definice pojmu umění nových médií
tradiční versus nová umělecká média
3. Umělecký film
4. Experimentální film
přednášky věnující se tématu pohyblivého obrazu
zkoumán je rozdíl mezi tradiční filmovou tvorbou, uměleckým a experimentálním filmem
příklady, ukázky a výčet zásadních autorů
5. Videoart
vývoj videoartu, rozdíl mezi filmem a videoartem
pohyblivý obraz jako objekt, instalace, interaktivní instalace
příklady, ukázky a výčet zásadních autorů
6. Animace ve filmu a v umění
navazuje na téma videoartu
v přednášce se klade důraz na vývoj digitálně animovaného filmu od jeho počátků v druhé polovině 20. století až do současnosti
příklady, ukázky a výčet zásadních autorů
7. Internetové umění
8. Postinternetové umění
9. Umění po internetu, NFT art
přednášky věnující se internetové technologii a internetovému umění
výklad je zaměřen především na jejich vývoj od 90. let 20. století do současnosti
rozdíl mezi Internetovým a Postinternetovým uměním
problematika pojmu Postinternet
umělecké projekty ve světě kryptoměn
10. Algoritmické umění a AI art
příklady, ukázky a výčet zásadních autorů uměleckých děl a projektů od 60. let 20 století do současnosti (od vygenerovaných čísel pro fyzicky malované obrazy po AI art)
11. Dějiny počítačových her a indie herní scéna
12. Game art, současná indie herní scéna
dějiny počítačových her od druhé poloviny 20. století po současnost
příčiny a důsledky nástupu indie herní scény na počátku 21. století
hra jako umělecké médium, příklady uměleckých intervencí v počítačových hrách
virtuální online světy
13. Sound art
vývoj zvukového umění napříč 20. stoletím až do současnosti
John Cage, Musique concrète, první zvukové instalace a digitalizace zvuku
současná pozice soundartu, zvukové procházky, sound map, hluboký poslech ad.
příklady, ukázky a výčet zásadních autorů
- Osnova cvičení:
-
Předmět nemá cvičení
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
BORDWELL, David, THOMPSON, Kristin. Dějiny filmu: Přehled světové kinematografie. Praha: AMU,
ISBN 978-80-7331-207-7
DEUZE, Mark. Media life: Život v médiích. Praha: Univerzita Karlova v Praze, nakladatelství
Karolinum, 2015, Studia nových médií. ISBN 978-80-246-2815-8
FLORIDI, Luciano. Čtvrtá revoluce: jak infosféra mění tvář lidské reality. Praha: Univerzita Karlova,
nakladatelství Karolinum, 2019, Studia nových médií. ISBN 978-80-246-3803-4
GREENE, Rachel. Internet Art . London: THAMES & HUDSON Ltd., 2004, ISBN 0-500-20376-8
KHOLEIF, Omar (ed.). You Are Here: Art After the Internet. Manchester: Cornerhouse and SPACE,
2014, ISBN 9780956957177
LONDON, Barbara. Video/Art: The First Fifty Years. Phaidon Press Ltd, 2019, ISBN 978-1838663582
MANOVICH, Lev. The Language of New Media . USA: The MIT Press, 2002, ISBN 0-262-13374-1
MEIXNEROVÁ, Marie. #mm net art internetové umění ve virtuálním a fyzickém prostoru prezentace.
Olomouc: Pastiche Filmz z.s. V rámci Edice PAF., 2014, ISBN 978-80-87662-06-9
PAUL, Christiane (ed.). Digital art . London: Thames & Hudson Ltd, 2008, ISBN 978-0-500-20398-9
QUARANTA, Domenico. Beyond New Media Art. San Francisco, California: Link Editions, 2013, ISBN
978-1-291-37697-5
QUARANTA, Domenico. In Your Computer . Brescia: Link Editions, 2010, ISBN 978-1-4467-6021-5
SERRES, Michel. Palečka: esej o digitální revoluci. Praha: Univerzita Karlova, nakladatelství
Karolinum, 2019, Studia nových médií, ISBN 978-80-246-4295-6
STUBBS, Phoebe (ed.). Art and the Internet . London: Black Dog Publishing, 2013, ISBN
978-1-907317-98-9
WEIBEL, Peter. Sound Art: Sound as a Medium of Art. The MIT Press, 2019, ISBN 9780262029667
- Poznámka:
-
Poznámka bude vyplněna později
- Další informace:
- Později bude vyplněno přednášejícím
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Mgr. specializace Počítačová bezpečnost, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Návrh a programování vestavných systémů, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Počítačové systémy a sítě, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Manažerská informatika, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Softwarové inženýrství, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Systémové programování, verze od 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Webové inženýrství, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Znalostní inženýrství, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Teoretická informatika, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. program, pro fázi studia bez specializace, ver. pro roky 2020 a vyšší (volitelný předmět)
- Study plan for Ukrainian refugees (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Systémové programování, verze od 2023 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Teoretická informatika, 2023 (volitelný předmět)
- Kvantová informatika (volitelný předmět)