Algoritmy a využití korelace digitálního obrazu v experimentální mechanice
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
D02DIC | ZK | 1P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Václav Nežerka
- Přednášející:
- Václav Nežerka
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra fyziky
- Anotace:
-
Studenti budou seznámeni s metodou korelace digitálního obrazu, jejím využití v experimentální mechanice, měřicí linkou, výpočetními algoritmy a interpretací výsledků. Bude podporováno aktivní zapojení studentů při provádění a vyhodnocování experimentů. V případě zájmu budou studenti zapojeni do vývoje nových algoritmů a open-source softwaru. Kromě DIC se studenti seznámí s numerickým modelováním, aby pochopili význam naměřených dat a osvojili si schopnost na výsledky kriticky nahlížet. Součástí bude i představení vysokorychlostních kamer a práce s nimi, včetně pořízení záznamu při experimentu a následné zpracování záznamu.
- Požadavky:
-
Účast na cvičeních.
- Osnova přednášek:
-
Osnova přednášek je upravována podle předchozích znalostí a zkušeností studentů, jejich zájmu (praktické užívání DIC či vývoj aplikací) a aktuální možnosti účastnit se experimentů probíhajících v rámci výzkumu.
- Osnova cvičení:
-
Osnova cvičení navazuje na osnovu přednášek.
- Cíle studia:
-
Cílem studia je seznámit studenty s měřením polí a posunů s využitím algoritmů DIC tak, aby byli sami schopni nasnímat experiment, vyhodnotit jej a kriticky nahlížet na výsledky.
- Studijní materiály:
-
Doporučená literatura:
M. A. Sutton, J. J. Orteu, H. W. Schreier, Image Correlation for Shape, Motion and Deformation Measurements: Basic Concepts, Theory and Applications, Springer Verlag, 2009.
B. Pan, K. Qian, H. Xie, A. Asundi, Two-dimensional digital image correlation for in-plane displacement and strain measurement: a review, Measurement Science and Technology 20 (2009), 062001.
- Poznámka:
-
FMI
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: