Tvorba uživatelského rozhraní
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
BIK-TUR.21 | Z,ZK | 5 | česky |
- Garant předmětu:
- Jan Schmidt
- Přednášející:
- Jan Schmidt
- Cvičící:
- Jan Schmidt
- Předmět zajišťuje:
- katedra číslicového návrhu
- Anotace:
-
Po absolvování předmětu studenti získají základní přehled o metodách tvorby běžných uživatelských rozhraní a jejich testování. Získají zkušenost, jak řešit problémy, kdy softwarové dílo nekomunikuje optimálně s uživatelem, protože potřeby a charakteristiky uživatele nebyly při jeho vývoji zohledněny. Studenti získají přehled o metodách, které uživatele začlení do procesu vývoje software tak, aby bylo jeho uživatelské rozhraní co nejlepší.
- Požadavky:
-
Základní znalosti o tvorbě SW systémů a jejich životním cyklu.
Podrobné požadavky jsou uvedeny na stránce:
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do problematiky uživatelského rozhraní.
2. Definice pojmu použitelnost, návrh soustředěný na uživatele.
3. Začlenění návrhu uživatelského rozhraní do životního cyklu software.
4. Průzkum uživatelů, etika práce s uživateli, kolaborativní návrh. Persony.
5. Průzkum kontextu, domény, úloh.
6. Metody návrhu uživatelského rozhraní, formální popis, modely.
7. Prototypování uživatelských rozhraní (papírový mock-up, softwarové nástroje).
8. Vyhodnocování uživatelských rozhraní: prediktivní a interpretativní metody.
9. Testování použitelnosti a jeho zjednodušené verze.
10. Psychologické aspekty návrhu uživatelských rozhraní.
11. Navigace a klasifikace.
12. Pravidla návrhu uživatelského rozhraní.
13. Speciální uživatelská rozhraní.
- Osnova cvičení:
-
1. Problematika špatného návrhu. Témata projektů.
2. Prototypování s nízkou přesností. Tvorba týmů, zadání projektů.
3. Analýza příkladů webových rozhraní.
4. Rozprava o projektech.
5. Tvorba prototypu (Denim, HTML, Flash, Visual Basic,...).
6. Kognitivní a heuristický průchod. Inspekce.
7. Rozprava o projektech.
8. Tvorba metafor.
9. Percepce uživatele, práce s barvou.
10. Rozprava o projektech
11. Metody grafického návrhu
12. Prezentace semestrálních projektů.
13. Test, zápočet + odevzdávání semestrálních projektů.
- Cíle studia:
-
Po absolvování předmětu studenti získají základní přehled o metodách tvorby běžných uživatelských rozhraní a jejich testování. Získají zkušenost, jak řešit problémy, kdy softwarové dílo nekomunikuje optimálně s uživatelem, protože potřeby a charakteristiky uživatele nebyly při jeho vývoji zohledněny. Studenti získají přehled o metodách, které uživatele začlení do procesu vývoje software tak, aby bylo jeho uživatelské rozhraní co nejlepší.
- Studijní materiály:
-
1. Sharp H., Preece J., Rogers Y. : Interaction Design: Beyond Human-Computer Interaction (5th Edition). John Wiley & Sons, 2019. ISBN 978-1-119-54730-3.
- Poznámka:
-
Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/BIK-TUR/
- Další informace:
- https://courses.fit.cvut.cz/BIK-TUR/
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bc. specializace Informační bezpečnost, kombi., 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Softwarové inženýrství, kombi., 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Počítačové sítě a Internet, kombi., 2021 (volitelný předmět)
- Bc. specializace Počítačové systémy a virtualizace, kombi., 2021 (volitelný předmět)
- Bc. program, pro fázi studia bez specializace, kombi., 2021 (volitelný předmět)