Mezinárodní management
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
MGT4314 | Z,ZK | 7 | 2P+2C | anglicky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
-
S rostoucí ekonomickou činností podnícenou globalizací se na všech řídících úrovních obchodních firem zvyšuje potřeba manažerů se znalostmi a kompetencemi pro řízení v mezinárodním prostředí. Mezinárodní konkurence se čím dál, tím více týká téměř všech firem, všech manažerů a pracovníků ve všech zemích. Kurz se speciálně na zaměří na rozdíly ve vedení lidí mezi Amerikou, Evropou a Čínou. Kurz bude zkoumat zejména:
- globální podnikatelské prostředí,
- otázky kultury, leadership, komunikaci, lidské zdroje v multikulturním prostředí,
- vybrané strategie mezinárodního obchodu.
- Požadavky:
-
Zápočet:
Aktivita na seminářích a případové studie – 20 % celkové známky
Prezentace – 20 % celkové známky
Vypracování semestrální práce – 30 % celkové známky
Zkouška:
Absolvování závěrečného testu – 30 % celkové známky
100 – 90 bodů……výborně
89 – 75 bodů……..velmi dobře
74 – 65 bodů……..dobře
- Osnova přednášek:
-
1.Úvod, Globalizace, Ekonomické prostředí
a.Definice mezinárodního managementu, multinacionální a transnacionální korporace (MNC/TNC), globalizace.
b.Význam multinacionálních a transnacionálních korporací v rámci světové ekonomiky.
c.Globální ekonomické systémy.
d.Podstata ekonomické a politické síly MNC/TNC, efekty PZI pro národní ekonomiky.
2.Mezinárodní/Interkulturní týmy
a.Zadání a zásady projektů interkulturních týmů, způsoby hodnocení.
b.Manažerská hra jako nástroj hodnocení efektivity týmové práce.
c.Týmové role a fáze vývoje týmu.
d.Týmové – neverbální komunikační cvičení.
3.Mezinárodní personální zdroje
a.Možnosti mezinárodních personálních zdrojů.
b.Požadavky na budoucí Globální manažery.
c.Kulturní šok, proces adaptace.
d.Případová studie: Adaptační proces expatů, faktory ovlivňující pozitivně a negativně integraci do hostitelské kultury.
4.Teorie strategického managementu: typy růstových strategií, mezinárodní obchodní strategie
a.Porterův model generických strategií.
b.Perlmutterův EPRG model.
c.Matice strategií dle Prahalada a Doze.
d.Případová studie: Mezinárodní distribuce.
5.Podnikání v kontextu různých národních kultur
a.Hofstedeho dimenze národní kultury, kulturní klastry Ronena a Shenkara, Trompenaarsovy dimenze.
b.Strategie kulturní diverzity, interkulturní trénink.
c.Vedení lidí v interkulturním prostředí.
d.Případová studie: Kulturně podmíněný konflikt mezi českými a německými manažery.
e.Případová studie: Česko-čínské kulturní standardy.
6.Mezinárodní/Interkulturní jednání
a.Interkulturní komunikace.
b.Interkulturní podnikatelské prostředí.
c.Koncepty čínského obchodního chování.
d.Případová studie: EXPO 2010, Šanghaj, Čína.
7.Prezentační dovednosti v interkulturním prostředí
a.Principy efektivní prezentace při střetu kultur.
b.Struktura prezentace a vizualizace.
c.Specifika verbální a neverbální interkulturní prezentace a komunikace.
8.Tvorba organizační kultury v zahraničních dceřiných pobočkách
a.Corporate Citizenship.
b.Případová studie: Joint Venture VW a Škoda Auto.
c.Synergická strategie.
d.Personální a ekonomické konflikty, sociální mix.
9.Leadership v interkulturním prostředí
a.Požadavky na budoucí globální lídry.
10.Koncept týmového projektu
a.Prezentace jednotlivých koncepcí týmových projektů, informační zdroje, definice problému, hypotézy a jejich ověřování, výběr vhodné metody.
b.Diskuze a obhajoba koncepce projektu.
11.Společenská odpovědnost firem (Ethics and social responsibility)
a.Příčiny rostoucího zájmu o společensky odpovědné podnikání.
b.Globální, evropské a národní aktivity.
c.Od CSR k udržitelnému podnikání.
d.Případová studie: Genderová politika českých firem.
e.Případová studie: Vytváření sdílené hodnoty CSR jako výzva pro podnikání.
12.Obhajoba týmového projektu
a.Prezentace a diskuse na dané téma.
b.Příklady témat: CSR vybrané společnosti, analýza a návrhy úpravy CSR strategie a přístupu.
c.Fúze dvou konkrétních společností.
d.Integrace cizinců do české společnosti, příčiny kulturních konfliktů a nástroje integrace a vyhnutí se negativním přístupům.
e.Strategie vstupu na nový trh konkrétní společnosti a založení pobočky.
f.Hodnocení úspěchu týmových projektů a efektivity týmové práce.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Po úspěšném absolvování budou studenti schopni:
- identifikovat vybrané manažerské postupy,
- analyzovat specifické prvky mezinárodního a interkulturního managementu,
- rozumět faktorům, které mají vliv na konkurenci na mezinárodním trhu,
- kriticky zhodnotit roli a zájmy klíčových stakeholderů v mezinárodním obchodě,
- pochopit právní, etický a sociální dopad obchodních strategií,
- nalézt a vyhodnotit informační zdroje a provést svůj vlastní výzkum na zadané téma,
- připravit a prezentovat týmový projekt, včetně argumentace v diskuzi.
- Studijní materiály:
-
Základní
DOH, J P. -- LUTHANS, F. International management : culture, strategy, and behavior. New York: McGraw-Hill/Irwin. 2012. 978-0-07-811257-7.
HOFSTEDE, G. Cultures and organizations : software of the mind. London: McGraw-Hill. 1991. 0-07-707474-2.
HITT, M A. -- HOSKISSON, R E. -- IRELAND, R D. Strategic management: competitiveness and globalization. Cincinnati: South-Western College. 1999. 0-324-00011-1.
Doporučená
AAKER, D.A. Strategic marketing management, 5th edition, John Wiley & Sons, New York, NY. 1998.
HISRICH, R.D., MCDOUGALL, P.P., and OVIATT, B.M. Cases in International entrepreneurship, Irwin, Chicago, IL. 1997.
LANE, H., MAZNEVSKI, M. International Management Behavior, Global and Sustainable Leadership: Seventh Edition. Wiley, 2014.
- Poznámka:
-
Virginia Tech | Summer School
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: