Technologie virtuální reality
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
NI-TVR | Z,ZK | 3 | 1P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Tomáš Nováček
- Přednášející:
- Tomáš Nováček
- Cvičící:
- Tomáš Nováček
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Studenti budou seznámeni se základními koncepty virtuální reality. Budou probrány jednotlivé formy pro zobrazování virtuálních světů (CAVE, HMD, ...) a možnosti ovládání virtuálních avatarů (tracking pozice, hand tracking, eye tracking). Dále budou představeny koncepty smíšené a rozšířené reality. Nakonec budou představeny možné způsoby využití virtuální a rozšířené reality.
- Požadavky:
-
Žádné.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod, historie, motivace:
a. Obecné info o předmětu
b. Co je to virtuální realita, jak zapadá do našeho světa
c. Co všechno virtuální realita potřebuje a nabízí
d. Jak pracuje lidský mozek
2. Zobrazovací techniky, konstrukce VR headsetu
a. Jakým způsobem lze zobrazovat obraz uživateli
b. HMD a CAVE systémy, z čeho se skládají
c. Jak se dá zobrazování zpřesnit, zrychlit
3. Interakce ve VR I.
a. Jak uživatel interaguje s virtuálními světy
b. Interakční vzory, jejich výhody a nevýhody
c. Jak dosáhnout imerzivity, jak se vyhnout únavě
d. Jak porovnávat vhodnost interakce
4. Interakce ve VR II.
a. Ovladače pro virtuální realitu
b. Jak použít uživatelovy ruce, oči, nohy, hlavu pro interakci
c. Jaké jsou jednotlivé typy a jejich hlavní představitelé, výhody a nevýhody
5. AR/XR/MR
a. Rozšířená realita, zobrazení, přístupy
b. Vizualizace dat v AR
6. Využití
a. Na co jsou vhodné jednotlivé technologie
b. VR/AR v lékařství, v průmysl
c. Zábavní průmysl a VR
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod, historie, motivace
2. Zobrazovací techniky, konstrukce VR headsetu
3. Interakce ve VR I.
4. Interakce ve VR II.
5. AR/XR/MR
6. Využití
- Cíle studia:
-
Cílem studia předmětu je osvojit si techniky virtuální reality, od zobrazování virtuálních světů až po přenášení záměrů uživatele do VR. Probrány budou taky přínosy a úskalí virtuální a rozšířené reality, které pomohou vytvořit uvěřitelný a uživatelsky přívětivý reálný svět.
- Studijní materiály:
-
S. LaValle. Virtual reality, Cambridge University Press
T. Novacek, M. Jirina. Overview of controllers of user interface for virtual reality, PRESENCE: Virtual and Augmented Reality, MIT Press Direct
- Poznámka:
-
Informace o předmětu a výukové materiály naleznete na https://courses.fit.cvut.cz/NI-TVR/
- Další informace:
- https://courses.fit.cvut.cz/NI-TVR/
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Mgr. specializace Počítačová bezpečnost, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Návrh a programování vestavných systémů, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Počítačové systémy a sítě, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Manažerská informatika, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Softwarové inženýrství, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Systémové programování, verze od 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Webové inženýrství, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Znalostní inženýrství, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Teoretická informatika, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. program, pro fázi studia bez specializace, ver. pro roky 2020 a vyšší (volitelný předmět)
- Study plan for Ukrainian refugees (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Systémové programování, verze od 2023 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Teoretická informatika, 2023 (volitelný předmět)