Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Rizikové chování žáků

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
U51C3105 Z 3 8B česky

Předmět U51C3105 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět 32BC-K-RIZZ-01 (vztah je symetrický)

Předmět U51C3105 může být splněn v zastoupení předmětem 32BC-K-RIZZ-01

Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět seznamuje studenty s problematikou rizikového chování žáků v pedagogické i psychologické rovině a se zaměřením na školní prostředí, a zaměřuje se také na jeho společenské projevy a důsledky.

Požadavky:

Z = Závěrečný test prověřující orientaci studenta v problematice. Test obsahuje 6 otázek (4 s výběrem odpovědi ze tří možností (1 bod za každou správnou odpověď) + 2 otevřené otázky (0-2 body podle kvality odpovědi)).

Kritéria hodnocení: Z=4-8 bodů

Osnova přednášek:

02.12. Rizikové chování, možnosti prevence a intervence, role učitele

16.12.Šikana ve školní třídě, diagnostika a řešení

Osnova cvičení:

02.12. Rizikové chování, možnosti prevence a intervence, role učitele

16.12.Šikana ve školní třídě, diagnostika a řešení

Cíle studia:

Cílem předmětu je přiblížit studentům problematiku rizikového chování žáků v pedagogické i psychologické rovině a se zaměřením na školní prostředí, a jeho společenské projevy a důsledky.

Získané znalosti: student rozumí základním pojmům tohoto předmětu a umí je vyjmenovat, od sebe odlišit; dokáže charakterizovat nejčastější projevy rizikového chování žáků a uvést jejich příklady; umí charakterizovat možnosti prevence a intervence na školách.

Získané dovednosti: student dokáže odhadnout míru vlivu rizikového chování žáka na jeho učení; umí navrhnout možnosti intervence a prevence rizikového chování žáků ve školním prostředí.

Studijní materiály:

POVINNÉ:

Čáp, D., & Šírová, E. (2022). Rizikové chování žáků. [Ebook]. MÚVS, Moodle.

Metodický pokyn MŠMT k prevenci a řešení šikany ve školách a školských zařízeních č.j. MSMT-21149/2016

DOPORUČENÉ:

Bendl, S. (2004). Kázeňské problémy ve škole. Triton.

Cooper, P. (1995). Mentální bulimie a záchvatovité přejídání: Jak se uzdravit. Votobia.

Čáp, D. (2010). Minimalizace šikany a kyberšikana. In: Krejčová, L. & Mertin, V. (Eds.). Škola jako místo setkávání 2010. Sborník příspěvků z konference konané 19. dubna 2010. FF UK.

Čáp, D. (2010). Šikana a kyberšikana. In: L. Krejčová & V. Mertin (Eds.). Pedagogická intervence u žáků ZŠ (174-178). Wolters Kluwer.

Čáp, D. (2012). Diagnostika šikany. In: L. Krejčová & V. Mertin (Eds.). Metody a postupy poznávání žáka: pedagogická diagnostika (237 - 243). Wolters Kluwer.

Čáp, D. (2012). Šikana: mýty a realita. [Samostatná příloha]. Řízení školy. Wolters Kluwer.

Faltus, F. (2007). Syndrom nočního jedlictví. Česká a slovenská psychiatrie., 103(6), 291-296.

Fischer, S., & Škoda, J. (2014). Sociální patologie: závažné sociálně patologické jevy, příčiny, prevence, možnosti řešení. Grada Publishing.

Janošová, P., Kollerová, P., Zábrodská, K., Kressa, J. & Dědová, M. (2016). Psychologie školní šikany. Grada

Kolář, M. (2001). Bolest šikanování. Portál.

Kolář, M. (2011). Nová cesta k léčbě šikany. Portál.

Kranz, R., & Maloney, M. (1997). O poruchách příjmu potravy. Lidové noviny.

Krejčová, L. & Mertin, V. (Eds.) (2010). Pedagogická intervence u žáků ZŠ. Wolters Kluwer.

Krch, F. (1999). Poruchy příjmu potravy. Grada.

Krch, F. (2002). Mentální anorexie. Portál.

Krch, F. (2003). Bulimie: Jak bojovat s přejídáním. Grada.

Kriegelová, M. (2008). Záměrné sebepoškozování v dětství a adolescenci. Grada.

Kucharská, A., Friedlová, K., Jurová, L., Lindovská, L., Macková, P., & Urbancová, M. (2012). Práce s třídním kolektivem. NÚV.

Kulhánek, J. (2012). Poruchy příjmu potravy u dětí a dospívajících. Portál Šance dětem. Dostupné on-line: Poruchy příjmu potravy v dětství a dospívání | Šance Dětem (sancedetem.cz)

Maloney, M., & Kranz, R. (1997). O poruchách příjmu potravy. Nakladatelství Lidové noviny.

Martynáková, L., & Piskáčková, Z. (2010). Orthorexie a bigorexie - méně známé formy poruch příjmu potravy. Výživa a potraviny, 65(1), 15-16.

McGregor, R. (2019). Ortorexie. Posedlost zdravou stravou. Omega.

Miovský et al. (2015). Prevence rizikového chování ve školství. Lidové noviny.

Papežová, H. (ed.) (2010). Spektrum poruch příjmu potravy: interdisciplinární přístup. Grada.

Papežová, H. (2012). Začarovaný kruh anorexie, bulimie a psychogenního přejídání a cesty ven?!. Psychiatrické centrum.

Papežová, H., &Hanusová, J. (2012). Poruchy příjmu potravy: příručka pro pomáhající profese. Klinika adiktologie, 1. lékařská fakulta Univerzity Karlovy v Praze a Všeobecné fakultní nemocnice v Praze ve vydavatelství Togga. PORUCHY_PRIJMU_POTRAVY_web.pdf (prevence-praha.cz)

Procházková, L., & Sladká-Ševčíková, J. (2017). Poruchy příjmu potravy: odpovědi na otázky, na které jste se báli zeptat. Pasparta.

Svoboda, M., Češková, E., & Kučerová H. (2015). Psychopatologie a psychiatrie: pro psychology a speciální pedagogy. Portál.

Urban, L., Dubský, J., & Bajura, J. (2012). Sociální deviace. Vydavatelství a nakladatelství Aleš Čeněk.

Vágnerová, K. a kol. (2009). Minimalizace šikany. Praktické rady pro rodiče. Portál.

Vágnerová, M. (2005). Školní poradenská psychologie pro pedagogy. Karolinum.

Válková, H., Kuchta, J. & Hulmáková, J. (2019). Základy kriminologie a trestní politiky. C.H. Beck.

Vašutová, M. et al. (2010). Proměny šikany ve světě nových médií. Filozofická fakulta Ostravské univerzity v Ostravě.

Vítková, T. (2021). Poruchy příjmu potravy v ženském vrcholovém sportu [Bakalářská práce, Univerzita Karlova, Filozofická fakulta]. Digitální repozitář UK (cuni.cz)

DALŠÍ ZDROJE:

www.adiktologie.cz

Martínek, Z. (2022). Agrese a šikana u dětí: Mohou za to média, rodičovská výchova, nebo geny? https://sancedetem.cz/agrese-sikana-u-deti-mohou-za-media-rodicovska-vychova-nebo-geny

Národní strategie primární prevence rizikového chování dětí a mládeže na období 2019-2027, 2016. [online]. MŠMT. Dostupné z: https://www.msmt.cz/uploads/narodni_strategie_primarni_prevence_2019_27.pdf

Pražské centrum primární prevence [15.04.2022]. http://www.prevence-praha.cz/index.php/publikace-online.html

Statistické přehledy kriminality za rok 2019, 2020 [online]. MVČR. Dostupné z: https://www.policie.cz/clanek/statisticke-prehledy-kriminality-za-rok2019.aspx

Poznámka:
Další informace:
https://moodle-vyuka.cvut.cz/course/view.php?id=7931
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 25. 4. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet6912706.html