Pohybový systém dětského věku
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PMFPSDV | ZK | 2 | 1P | česky |
- Garant předmětu:
- Andrea Hašková
- Přednášející:
- Andrea Hašková
- Cvičící:
- Andrea Hašková
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
Předmět Pohybový systém dětského věku je prvním pokusem o vyplnění tohoto defektu. Předmět je zaměřen na anatomii a základy fyziologie orgánových systému dětského těla s akcentací pohybového aparátu a řídicích systémů. Pro výuku byla zpracována a vydána poměrně široce koncipovaná monografie s rozsáhlým obrazovým aparátem. Koncepce výuky anatomie a fyziologie dítěte je svým rozsahem a koncepcí prioritní nejen z pohledu české, ale i evropské a světové literatury. Nejde o výuku „růstové anatomie dítěte“, které byla vždy věnována pozornost v tzv. fyzické antropologii, ale o výuku, která pojímá anatomický detail v kontextu jeho fylogenetického a ontogenetického vývoje a vykládá vznik a proměnu tvaru ve vazbě na věk a funkci dětského těla. Předkládaný koncept výuky vytváří teoretický základ nové odnože anatomie – nipioanatomie. Předmět podává ucelený přehled o stavbě dětského těla (nipioanatomie). Jde o první systematický přehled morfologie dětských tkání a orgánových systémů v kontinuitě a kauzalitě vývojových změn. V rámci univerzity jde o výuku nově koncipovaného oboru, který je určený všem biomedicínským směrům univerzitních studií.
- Požadavky:
-
Forma ověření studijních výsledků: písemný test.
- Osnova přednášek:
-
Témata přednášek:
1.–2. týden Stratifikace dětského věku. Nipioanatomie. Specifické funkční a morfologické znaky dětských tkání.
3.–4. týden Stavba dětské kostry, spoje.
5.–6. týden Svalový systém dítěte.
7.–8. týden Gastropulmonální systém dítěte.
9.–10. týden Oběhový systém dítěte.
11.–12. týden Močový a pohlavní systém dětského věku.
13.–14. týden Dětský nervový systém.
- Osnova cvičení:
-
Není
- Cíle studia:
-
Děti tvoří asi jednu třetinu osob vyšetřovaných a léčených různými typy zdravotnických zařízení. Dětství reprezentuje asi jednu třetinu délky života. Výuce anatomie a fyziologie dětského věku není věnována náležitá pozornost.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
•DYLEVSKÝ, Ivan. Anatomie dítěte: nipioanatomie I. díl. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2014. ISBN 978-80-01-05094-1
•DYLEVSKÝ, Ivan. Anatomie dítěte: nipioanatomie II. díl. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2017. ISBN 978-80-01-06047-6.
•KOLÁŘOVÁ, Barbora. Počítačové a robotické technologie v klinické rehabilitaci – možnosti vyšetření a terapie. Olomouc: Univerzita Palackého v Olomouci, 2014. ISBN 978-80-244-4266-2.
•TROJAN, Stanislav. Fyziologie a léčebná rehabilitace motoriky člověka. 3., přeprac. a dopl. vyd. Praha: Grada, 2005. ISBN 80-247-1296-2.
Doporučená literatura:
•KOLÁŘ, Pavel. Rehabilitace v klinické praxi. Praha: Galén, 2009. ISBN 978-80-7262-657-1.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Navazující magisterský studijní program Aplikovaná fyzioterapie (povinný předmět)