Pohybový systém dětského věku
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7PMFPSDV | ZK | 2 | 1P | česky |
- Garant předmětu:
- Andrea Hašková
- Přednášející:
- Andrea Hašková
- Cvičící:
- Andrea Hašková
- Předmět zajišťuje:
- katedra zdravotnických oborů a ochrany obyvatelstva
- Anotace:
-
Předmět se zaměřuje na vývoj pohybového systému v dětském věku z pohledu fyzioterapie. Důraz je kladen na intrauterinní vývoj nervové, svalové, kostní a kloubní tkáně, jejichž zralost ovlivňuje funkční motoriku. Významnou roli má hodnocení spontánních pohybů dle Prechtla, které umožňuje časnou detekci poruch a nastavení cílené terapie. Pozornost je věnována i vývoji senzorických funkcí, jež bývají v praxi podceňovány , přesto zásadně ovlivňují organizaci pohybu. Další témata se zaměřují na přetrvávající primitivní reflexy jako nástroj diferenciální diagnostiky a jejich terapeutické ovlivnění. Studenti si také osvojí přehled vývoje jednotlivých atributů pohybu a jejich cíleném rozvoji v souladu s věkem dítěte.
- Požadavky:
-
Forma ověření studijních výsledků: písemný test.
- Osnova přednášek:
-
Témata přednášek:
1. Intrauterinní vývoj se zaměřením na NS, kosti, svaly a klouby.
2. Hodnocení GMs a FMs
3. Vliv zraku na vývoj pohybu.
4. Vliv sluchu na vývoj pohybu.
5. Přetrvávající primitivní reflexy - vyšetření.
6. Přetrvávající primitivní reflexy - terapie.
7. Vývoj motorických atributů pohybu (síla, rychlost, obratnost, vytrvalost a flexibilita).
- Osnova cvičení:
-
Není
- Cíle studia:
-
Student se orientuje ve vývoji pohybového systému dítěte a jeho vazbě na vývoj nervového a senzorického systému. Orientuje se teoreticky v rozpoznávání a hodnocení GMs a FMs, umí vyšetřit přetrvávající primitivní reflexy a terapeuticky je ovlivnit. Chápe vliv zraku a sluchu na motorický vývoj a zná principy jejich kompenzace. Umí zhodnotit a ovlivnit vývoj jednotlivých atributů pohybu.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
DYLEVSKÝ, Ivan. Anatomie dítěte: nipioanatomie I. díl. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2014. ISBN 978-80-01-05094-1
DYLEVSKÝ, Ivan. Anatomie dítěte: nipioanatomie II. díl. Praha: České vysoké učení technické v Praze, 2017. ISBN 978-80-01-06047-6.
EINSPIELER, Christa, PRECHTL, Heinz F.R., FERRARI, Franco a CIONI, Giovanni. Prechtl´s Method on the Qualitative Assessment of General Movements in Preter, Term and Young infants
KREJČÍŘOVÁ, Dana. Vývojová psychologie: Dětství a dospívání. Praha: Portál, 2011. ISBN 978-80-7367-877-7.
Doporučená literatura:
Portál Raná péče - metodické materiály http://www.ranapece.cz
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2025/2026:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2025/2026:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Navazující magisterský studijní program Aplikovaná fyzioterapie (povinný předmět)