Řízení flexibilních struktur
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
XP35FSC1 | ZK | 4 | 2P+2C | česky |
- Garant předmětu:
- Martin Hromčík
- Přednášející:
- Martin Hromčík
- Cvičící:
- Martin Hromčík
- Předmět zajišťuje:
- katedra řídicí techniky
- Anotace:
-
Cílem tohoto kurzu je stručně seznámit posluchače s metodami modelování mechanických struktur za účelem optimalizace umístění senzorů a akčních členů. Dále následuje návrh robustního řízení prostorových módů pro účely tlumení.
- Požadavky:
-
Základy teorie řídicích systémů. Modelování a simulace. Systémy a signály.
- Osnova přednášek:
-
Osnova:
Flexibilní struktury modelů: vstupní výstupní modely
Flexibilní struktury modelů: stavové modely
Flexibilní struktury beze změny: metody návrhu klasického řízení
Flexibilní modely struktur: optimální řízení
Flexibilní modely struktur: robustní ovládání
Aktivní tlumicí systémy
Kontrola tvaru
Aeroelastické systémy
Aktivní potlačení chvění
Případová studie 1: aktivní tlumicí systém vozu metra
Případová studie 2: flexibilní letadlo Airbus ACFA 2020
Případová studie 3: morfovací křídlo a aktivní tlumení kmitání
Závěrečné shrnutí
- Osnova cvičení:
-
Aeroelastické systémy
Aktivní potlačení chvění
Případová studie 1: aktivní tlumicí systém vozu metra
Případová studie 2: flexibilní letadlo Airbus ACFA 2020
Případová studie 3: morfovací křídlo a aktivní tlumení kmitání
- Cíle studia:
-
Cílem tohoto kurzu je stručně seznámit posluchače s metodami modelování mechanických struktur za účelem optimalizace umístění senzorů a akčních členů. Dále následuje návrh robustního řízení prostorových módů pro účely tlumení.
- Studijní materiály:
-
G. Schandl, P. Lugner, C. Benatzky, M. Kozek, A. Stribersky:
„Comfort enhancement by an active vibration reduction system for a flexible railway car body“;
International Journal of Vehicle System Dynamics, 45 (2007), 9; 835 - 847.
M. Kozek, C. Benatzky, A. Schirrer, A. Stribersky:
„Vibration Damping of a Flexible Car Body Structure Using Piezo-Stack Actuators“;
awarded as Best Application Paper at the 17th IFAC World Congress, Seoul, Korea (invited paper); 07-06-2008 - 07-11-2008; in: „Proceedings of the 17th IFAC World Congress“, (2008), 6 pages.
C. Benatzky, M. Kozek, H. Jörgl:
„Comparison of controller design methods for a scaled metro vehicle - flexible structure experiment“; American Control Conference, New York City, USA,; 07-11-2007 - 07-13-2007; in: „Proceedings of the 2007 American Control Conference“, (2007), ISBN: 1-4244-0989-6; Paper ID WeA06.4, 6 pages.
- Poznámka:
-
Cílem tohoto kurzu je stručně seznámit posluchače s metodami modelování a řízení mechanických struktur.
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Doktorské studium, prezenční forma (povinně volitelný předmět)
- Doktorské studium, kombinovaná forma (povinně volitelný předmět)
- Kybernetika a robotika (povinně volitelný předmět)