Humanitní, umělecký a společenskovědní seminář
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
B3B35HSS | Z | 4 | 40S | česky |
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra řídicí techniky
- Anotace:
-
Společenské a humanitní schopnosti (social skills) jsou tradičně největší slabinou absolventů technických univerzit, vědců a techniků vůbec, a to zejména v ČR. To pak neblaze ovlivňuje nejen jejich vlastní kariéry a životy, ale také jejich okolí a stále více celou společnost. Protože komplementární nedostatky jsou i „druhé straně“, u absolventů oborů společenských a humanitních, tradiční „příkop“ se stále prohlubuje, a ještě přispívá celkovému rozdělení společnosti na různé „nesmiřitelné“ podmnožiny. Problém je to složitý a na straně techniků má určitě mnoho různých příčin. Přispívají mu i mnohé charakteristiky a vlastnosti našich studentů a absolventů, které jsou do jisté míry určitě prospěšné a přínosné, ale stávají se škodlivými a závadnými, když je rozumná míra překročena. Dále k tomu přispívá i chybějící nadhled a přehled, a také malá schopnost či ochota přemýšlet dopředu a v širších souvislostech, která je bohužel typická pro celou naši společnost.
Všechny naše dosavadní pokusy o zlepšení této situace výukou klasických humanitních a společenských předmětů selhávaly, ať už kvůli „omezenosti“ našich studentů, našich učitelů, anebo souhrou obojího. Tyto předměty většinou studenty nebavily - také proto, že ani nechápaly jejich potřebu - a skoro nikdy na ně neměly viditelný dopad. Posledním takovým promarněným pokusem byl předmět Akademické psaní ve stávajícím programu Kybernetika a robotika. Proto při této reakreditaci přicházíme s nápadem úplně novým. Začneme v malém, ale pokud by se osvědčil a studenty alespoň bavil, jsme připraveni ho později postupně rozšiřovat. Důležitost této výzvy totiž do budoucna jen poroste.
Nový humanitní a společensko-vědní seminář se bude skládat z půldenních intenzivních kontaktních bloků – doufáme spíše bouřlivých debat než jednosměrných přednášek – kterým bude vždy předcházet řízená samostatná domácí příprava a po kterých bude následovat vypracování domácího úkolu.
Každý z těchto bloků bude samostatný a samonosný. Každý by měl studenty hlavně probudit a/nebo nakopnout k dalšímu přemýšlení, aktivitě a samostatnému rozvoji příslušným směrem. Jednotlivé bloky by se měly konat pravidelně (např. každý pátek) a to zejména v první části semestru, dokud ještě studenti nejsou přetíženi úkoly a projekty odborných předmětů. Za úspěšné absolvování každého bloku dostane student 1 kredit, takže musí povinně absolvovat 4 bloky dle vlastního výběru, a dalších by se mohl zúčastnit dobrovolně bez kreditů, pokud to kapacita dovolí. Bloků bude vždy více než 4, aby si studenti mohli mezi tématy vybírat. Pro začátek jich chceme nabídnout 6-8 za semestr, také podle možností rozvrhu a učitelů. Konkrétní témata se mohou v jednotlivých letech měnit, podle okolností a podle toho, jak se nám bude dařit nacházet fundované a zajímavé „učitele.“
Nejlépe to bude fungovat, když budou jednotlivé bloky vést fundované, zajímavé a atraktivní osobnosti. Právě o to chceme pokoušet. Jména některých osobností, se kterými bychom chtěli začít, jsou uvedena jako příklady v následujícím výčtu plánovaných témat bloků:
• Inženýr a média (Jak mluvit s novinářem) - PhDr. Václav Moravec, 2x Ph.D.; učitel žurnalistky na UK; mediální hvězda České televize (Fokus VM, Otázky VM);
• Věda v médiích (Jak popularizovat svou práci) - Ing. et Bc. Daniel Stach; moderátor; mediální hvězda kanálu ČT24
• Sociální sítě a jejich vliv na společnost (Fake news a jak je poznat) - Mgr. Josef Šlerka, Ph.D.; vedoucí oboru Studia nových médií na UK; šéf výzkumu a vývoje ve společnosti Socialbakers; ředitel Nadačního fondu nezávislé žurnalistiky;
• Jak založit hi-tec start-up (Jak úspěšně podnikat) – Ing. Josef Průša, vynálezce, zakladatel Prusa Research; Jakub Nešetřil, zakladatel Apiary; a mnoho dalších.
• Inovační myšlení a podnikání (Neúspěchem k úspěchu) - Tomáš Studeník, MBA; organizátor inovačních maratonů CEE Hacks; kreativní ředitel digitální agentury Confidence Digital; bývalý šéf marketingu České televize;
• Etika umělé inteligence (Koho má auto bez řidiče přejet?) - PhDr. David Černý, Ph.D., Ústav státu a práva, AV ČR
• Ekonomie budoucnosti - PhDr. Tomáš Sedláček, Ph.D.; makroekonomický stratég ČSOB; přednáší na UK a University of New York in Prague; bývalý poradce prezidenta V. Havla.
• Rétorika (Jak mluvit na veřejnosti) - MgA. Martina Bezoušková, garantka výuky jevištní mluvy na DAMU
• Gender a technika (Proč máme na fakultě tak málo děvčat?) – Mgr. Ing. Dita Přikrylová, zakladatelka Czechitas, členka správní rady firmy 6D Academy
• Filosofie nových médií (Média, která ještě neexistují) - Mgr. Dita Malečková, Ph.D., FSV UK
• Témata z praktické psychologie (Jak se z toho nezbláznit) - MUDr. Radkin Honzák, CSc., psychiatr; uvádí talkshow v ČT.
• Jak se připravit na přijímací pohovor - pracovník HR mezinárodní korporace)
• Kybernetika, robotika a umění - Frederico Diaz, umělec; David Černý, umělec
• Nové metody výuky (Převrácená výuka, výuka podložená výzkumem) – doc. Ing. Zdeněk Hurák, Ph.D., FEL ČVUT
• Jak se připravit na neznámou budoucnost (Co budu dělat, až mně nahradí robot?) – prof. Ing. Michael Šebek, DrSc., FEL ČVUT, garant programu
• Máme mít euro? - Mgr. Radek Špicar, viceprezident Svazu průmyslu a obchodu, absolvent Cambridge
• Budou stroje myslet? - Ivan Havel, Centrum pro teoretická studia, společné pracoviště UK a AV ČR
Na zajištění atraktivních učitelů se pokusíme najít alternativní finanční zdroje (veřejné nebo soukromé). Pokud by však maximalistická očekávání nenaplnila, máme připraveny i záložní minimalistickou variant, kdy by některé bloky vedly osobnosti stejně fundované, ale méně známe, anebo i odborníci zaměstnání na FEL. Garantem a organizátorem předmětu HAAS bude zpočátku garant programu.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
- Poznámka:
-
Stránky předmětu: https://moodle.fel.cvut.cz/course/search.php?search=b3b35ari
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Kybernetika a Robotika 2021 (povinný předmět programu)