Nauka o přírodě a rostlinách III
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
520NPR3 | ZK | 2 | 2P+0C | česky |
- Garant předmětu:
- Lubomír Hrouda
- Přednášející:
- Lubomír Hrouda
- Cvičící:
- Lubomír Hrouda
- Předmět zajišťuje:
- ústav krajinářské architektury
- Anotace:
-
Přednáška je zaměřena na vybrané kapitoly z ekologie rostlin (s využitím poznatků geologie a pedologie), rozšíření rostlin (fytogeografie) se vztahem k ČR, vztahy mezi jedinci a populacemi (populační ekologie), speciální způsoby výživy rostlin (v podstatě příkladový vhled do vegetační ekologie). Probrán je vliv člověka na rozšíření a šíření rostlin (v minulosti i současnosti). Ochrana přírody a krajiny v ČR v minulosti a dnes; kapitola je doplněna přehledem Národních parků, Chráněných krajinných oblastí, typologií rezervací; základy biomonitoringu a péče o chráněná území; mezinárodní souvislosti – výzkum v rámci projektu Natura 2000 a jeho výsledky.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1.Ekologické faktory jako příčina rozšíření (výskytu) rostlin: Abiotické I – teplo; světlo; voda; sníh, led, zima
2.Ekologické faktory jako příčina rozšíření (výskytu) rostlin. Abiotické II: rostliny a půda; rostliny a podklad; vliv reliéfu krajiny; oheň
3.Fyziologické vztahy mezi rostlinami a jinými organismy; zvláštní způsoby výživy: symbióza, mykorhiza, parasitismus a poloparasitismus, mykoheterotrofie (proč je to významné a jak se to pozná)
4.Opylování a krajina; typy opylování; jak se rostliny brání samoopylení (a proč); agamospermie – tvorba semen nepohlavní cestou (a proč); šíření semen (diaspor)
5.Vliv člověka na rozšíření (a šíření) rostlin; synantropizace, rostliny autochtonní a allochtonní, archeofyty x neofyty, apofyty, rostliny expanzivní x invazní; příklady invazí v ČR
6.Rostlinný mikrokosmos: jedinec – populace – společenstvo; životní cyklus; životní formy rostlin; vztahy mezi jedinci a populacemi; strategie rostlinných populací
7.Klonalita rostlin; definice, charakteristika, výhody a nevýhody
8.Základy fytogeografie (ve vztahu k ČR): areály, hranice areálů, vikariance, migrace, relikty, endemity; květenné oblasti a květenné elementy
9.Vegetační stupně ČR; hlavní fytogeografické oblasti
10.Ochrana přirody (a ochrana krajiny) v ČR: premisy dříve a dnes; Přehled a charakteristika NP a CHKO; ,metody zachování bezlesí – sečení, pastva, chov velkách kopytníků, péče o chraněná území, Natura 2000.
11.Terénní exkurze na předem vybrané místo; praktické část (např.) soupis dřevin lokality v zimním období (možná ve spolupráci s dendrologií).
12.Podobně ukázka managementu ve vybraném chráněném území.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
Slavíková J. (1986): Ekologie rostlin. Praha
Hendrych R. (1984): Fytogeografie. Praha
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Bakalářský Krajinářská architektura 2018 (povinný předmět)