Architektonické a návrhové vzory
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
NI-ADP | Z,ZK | 5 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Filip Křikava
- Přednášející:
- Jiří Borský, Tomáš Chvosta, Filip Křikava, Jan Kurš, Jan Zimolka
- Cvičící:
- Jiří Borský
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
Cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům praktickou znalost základních principů objektově orientovaného návrhu a jeho analýzy, společně s pochopením výzev, otázek a kompromisů spojených s pokročilým softwarovým návrhem. V první části předmětu si studenti zopakují a prohloubí znalosti týkající se objektově orientovaného programování a seznámí se s nejčastěji používanými návrhovými vzory, které představují nejlepší praktiky řešení typických problémů softwarového návrhu. V druhé části předmětu budou studenti seznámeni s principy návrhu a analýzy softwarové architektury zahrnující klasické architektonické vzory, komponentové systémy a některé pokročilé softwarové architektury rozsáhlých distribuovaných systémů.
- Požadavky:
-
Předpokládá se znalost práce s operačními systémy typu Unix/Linux a MS Windows na běžné uživatelské úrovni, aktivní znalost nějakého programovacího jazyka, schopnost algoritmického popisu řešení problému a základní znalost UML.
- Osnova přednášek:
-
1. Rostoucí složitost problémů v kontextu objektově orientovaného paradigmatu, rekapitulace OOP, rekapitulace UML.
2. Charakteristiky dobrého a špatného návrhu. Základní principy objektového návrhu (DRY, KIS, SoC, YAGNI, LoD, ZOI, SOLID).
3. Klasifikace návrhových vzorů. Prezentace vzorů nutných pro implementaci semestrálního projektu.
4. Prezentace vzorů pro vytváření objektů.
5. Prezentace strukturálních vzorů.
6. Prezentace vzorů pro chování objektů.
7. Vzory pro funkcionální programování.
8. Vzory pro konkurentní programování.
9. Principy softwarových architektur a komponentových systémů. Jazyky pro popis architektur. Základní architektonické vzory.
10. Pokročilé architektonické vzory.
11. Map-Reduce a autonomní systémy.
12. Reaktivní programování a aktorový model.
- Osnova cvičení:
-
Práce na MVC hře
1. Analýza domény MVC hry
2. implementace MVC, herní entity
3. Observer, Abstract-Factory, Visitor
4. Strategy, State, Proxy, Memento
5. Command, Bridge, Test
6. Finalní revize kódu a odezdávání
- Cíle studia:
-
Cílem tohoto předmětu je poskytnout studentům praktickou znalost základních principů objektově orientovaného návrhu a jeho analýzy, společně s pochopením výzev, otázek a kompromisů spojených s pokročilým softwarovým návrhem. V první části předmětu si studenti zopakují a prohloubí znalosti týkající se objektově orientovaného programování a seznámí se s nejčastěji používanými návrhovými vzory, které představují nejlepší praktiky řešení typických problémů softwarového návrhu. V druhé části předmětu budou studenti seznámeni s principy návrhu a analýzy softwarové architektury zahrnující klasické architektonické vzory, komponentové systémy a některé pokročilé softwarové architektury rozsáhlých distribuovaných systémů.
- Studijní materiály:
-
1. Gamma, E. - Helm, R. - Johnson, R. - Vlissides, J. M.: Design Patterns: Elements of Reusable Object-Oriented Software, Addison-Wesley, 1994, ISBN 0201633612
2. Buschmann, F. - Meunier, R. - Rohnert, H. - Sommerlad, P. - Stal, M.: Pattern-Oriented Software Architecture: A System of Patterns, Wiley, 1996, ISBN 978-0321815736
3. Bass, L. - Clements, P. - Kazman, R.: Software Architecture in Practice (3rd Edition), Addison-Wesley, 2012, ISBN 978-03218157364.
4. Martin, R. C.: Agile Software Development, Principles, Patterns, and Practices, Prentice Hall, 2002, ISBN 0135974445
- Poznámka:
-
Information about the subject and teaching materials can be found at https://courses.fit.cvut.cz/MI-ADP
- Další informace:
- https://courses.fit.cvut.cz/NI-ADP/
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Mgr. specializace Teoretická informatika, 2018-2019 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Počítačová bezpečnost, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Návrh a programování vestavných systémů, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Počítačové systémy a sítě, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Manažerská informatika, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Softwarové inženýrství, 2020 (PS)
- Mgr. specializace Systémové programování, verze od 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Webové inženýrství, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Znalostní inženýrství, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Teoretická informatika, 2020 (volitelný předmět)
- Mgr. program, pro fázi studia bez specializace, ver. pro roky 2020 a vyšší (VO)
- Master Specialization Digital Business Engineering, 2023 (VO)
- Mgr. specializace Systémové programování, verze od 2023 (volitelný předmět)
- Mgr. specializace Teoretická informatika, 2023 (volitelný předmět)