Průmyslové úhory – vývoj politik a příklady realizace
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
D29PU | ZK | 2P | česky |
- Garant předmětu:
- Michal Šourek
- Přednášející:
- Jana Hořická, Michal Šourek
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra architektury
- Anotace:
-
Průmyslové úhory jsou zásadním fenoménem vystavěného prostředí i společensko-ekonomického a společensko-kulturního odkazu. Jejich problematika a problematika jejich regenerace jsou komplexnější, než se obecně má za to. Role národních a regionálních politik a podpůrných programů je v tomto ohledu významná, v mnoha případech ale také dvojznačná.
- Požadavky:
-
- absolvování úvodní rozpravy
- samostudium zadané literatury
- vypracování textu na zadané téma
- konzultace textu v rozpracovanosti
- obhajoba textu
- Osnova přednášek:
-
Úvod do problematiky poskytnou příklady politik a realizací projektů regenerace průmyslových úhorů v zahraničí (především ve Francii a Velké Británii) od osmdesátých let minulého století. Studenti se dále seznámí s dynamikou vzniku a rozvoje úhorů a s jejich společensko-ekonomickým a společensko-kulturním rámcem – od počátků masivní emergence jevu na tzv. bohatém severu až po domácí současnost.
V druhé fázi studia se každý student individuálně po konzultaci s učitelem zaměří na specifickou oblast problematiky, pokud možno spadající do rámce jeho hlavního doktorského výzkumu.
Výstupem studia problematiky průmyslových úhorů je pak písemná práce ve formě eseje nebo výzkumné zprávy o daném podtématu.
- Osnova cvičení:
-
Na úvodní seminární konzultaci (ve skupině nebo individuální) navazuje samostudium zadaných materiálů. Druhá seminární konzultace uzavře samostudium; jejím výstupem je zadání písemné práce v rozsahu přibližně třiceti normostran. Během práce na textu student dvakrát až čtyřikrát konzultuje s učitelem, dokončenou práci na závěr obhájí.
- Cíle studia:
-
Studenti získají přehled o vzniku, vývoji a o politikách regenerace průmyslových úhorů od starších zahraničních až po současné tuzemské a regionální.
- Studijní materiály:
-
DOLEŽELOVÁ, Lucie, Regenerace brownfieldů. Vývoj politik a příklady realizací, Praha: IREAS, Institut pro strukturální politiku, o. p. s., 2015.
DOUET, J. (ed.). Industrial Heritage Re-tooled: The TICCIH guide to Industrial Heritage Conservation. Lancaster, UK: Carnegie Publishing Ltd., 2012.
CHRISTIAANSE, K. (ed.). City as Loft: Adaptive Reuse as a Resource For Sustainable Urban Development. Zürich: GTA Verlag, 2012.
DOLEŽELOVÁ Lucie, Regenerace brownfields - Zahraniční zkušenosti (Studie příkladů Anglie, Francie, Belgie - Flandry a Nizozemí), IURS, prosinec 2004.
ŠOUREK, Michal, (13) Public Space in Sustainable Development Context | Michal Šourek - Academia.edu https://www.academia.edu/19493936/Public_Space_in_Sustainable_Development_Context
ŠOUREK, Michal, (13) Europe, Architecture, Shared Vision | Michal Šourek - Academia.edu https://www.academia.edu/43577185/Europe_Architecture_Shared_Vision
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: