Animace kultury – informální vzdělávání, tvorba kolektivní paměti, participativní metody
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
D29AK | ZK | 2P | česky |
- Garant předmětu:
- Lenka Popelová
- Přednášející:
- Lenka Popelová
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra architektury
- Anotace:
-
Předmět přináší informace o nástrojích převážně z oblasti pedagogiky, sociologie i managementu inovací, které umožní studentům vytvořit podmínky k úspěšnému zapojení nových či rekonstruovaných budov do společenských vztahů. Jedná se nejen o využití budov, ale hlavně o jejich přijetí veřejností.
- Požadavky:
-
Nejsou dány.
- Osnova přednášek:
-
Studenti si vyberou zadání delezaměření své doktorské práce.
Po té budou seznámeni s didaktickými postupy užívanými v oblasti tzv. in-formálního vzdělávání, založených na principech osobní zkušenosti jako klíčového nástroje, i s jejich evaluací.
Další klíčový diskurz – sociologický, přinese seznámení s teoriemi tvorby kolektivní paměti, kulturní paměti a míst paměti, a to včetně příkladů jednotlivých nástrojů napomáhajících jejich zpevnění. Opominuta nebude ani významná role médií. Konečně budou studenti seznámeni s principy managementu inovací, předně pak s participativními metodami, umožňujícími vytvořit a vybrat řešení přinášející rovnováhu mezi architektonickou inovaci a požadavky veřejnosti.
- Osnova cvičení:
-
Viz výše. Jelikož se jedná o doktorské studium, je každý úkol individuální.
- Cíle studia:
-
Kurz se zaměřuje na rozvoj invence, zejména cestou zpracování konkrétních praktických případů, směřuje k samostatnosti studenta a ke kreativnímu uplatnění znalostí a dovedností získaných během dosavadního studia.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
FLORIDA, R. (2002). The Creative Class and How It´s Transforming Work, Leisure, Community and Everyday Life. New York: Basic Books, 2002. ISBN-10: 1469281422.
TYSLOVÁ, I. (ed.) Metodiky animačních procesů v kultuře. Oeconomica, Praha 2012. ISBN 978-80-245-1903-6.
HALBWACHS, M. Kolektivní paměť. Praha: SLON, 2009. ISBN 978-80-7419-016-2.
ASSMANN, J. Kolektivní paměť a kulturní identita. In: Kratochvíl, A. (ed.): Paměť a trauma pohledem humanitních věd. Komentovaná antologie teoretických textů. Praha: Ústav pro českou literaturu AV ČR / Akropolis, 2015. ISBN 978-80-88069-12-6.
KAPLÁNEK, M. Animace: studijní text pro přípravu animátorů mládeže. Praha: Portál, 2013. ISBN 978-80-262-0565-4.
Doporučená literatura:
BARHAKOMERWA GANYWA MULUME, F. Les principes del’animation et gestion de avenements culturelles. Paris. L’Harmattan RDC 2010. ISBN: 978-2-296-11529-3.
SIOSZTRZONEK, J. Animace kultury. Polské inspirace. Opava, Slezská univerzita 2008. ISBN 978-80-7248.
Autor Motor Animátor. Praha, Nová síť 2010. ISBN: 9788025437148.
- Poznámka:
- Další informace:
- Viz stránky katedry.
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: