Pacientské a přístrojové simulátory
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
F7DIPPS | ZK | 20P+8C | česky |
- Garant předmětu:
- Martin Rožánek
- Přednášející:
- Petr Kudrna, Martin Rožánek
- Cvičící:
- Petr Kudrna, Martin Rožánek
- Předmět zajišťuje:
- katedra biomedicínské techniky
- Anotace:
-
Předmět je zaměřen na problematiku využití pacientských a přístrojových simulátorů při návrhu, kontrole a praktickému nácviku použití lékařské zdravotnické techniky. Trénovaní použití správných postupů a technik a rovněž odpovídající zdravotnické techniky je v současnosti v lékařství stěžejní činností. Předmět seznámí studenty zejména s aktuálními možnostmi modelů a simulátorů včetně práce a ukázek použití moderních simulátorů.
- Požadavky:
-
Standardně probíhá výuka kontaktní formou a předmět je zakončen ústní zkouškou, které předchází písemná příprava. V případě, že počet studentů je menší než 5, může výuka probíhat v podobě řízeného samostudia s pravidelnými konzultacemi. Dále je požadováno vypracování písemné studie studentem na zadané téma z oboru. Podmínkou pro připuštění ke zkoušce je absolvování dvou laboratorních cvičení (doloženo protokolem podepsaným studentem, vedoucím cvičení a garantem předmětu). Protokoly budou archivovány v referátu pro doktorské studium.
- Osnova přednášek:
-
Obsah přednášek:
1.Ideologie celotělových simulátorů. Využití simulátorů v praxi.
2.Koncepce celotělových simulátorů. Základní bloky.
3.Kardiovaskulární systém celotělového simulátoru.
4.Respirační systém celotělového simulátoru.
5.Farmakologický systém celotělového simulátoru.
6.Simulátory a testery v oblasti přístrojové techniky; EKG, dýchání, saturace krve kyslíkem.
7.SW a HW koncepce celotělových simulátorů.
8.Tvorba scénáře pro řízení celotělového simulátoru.
9.Specifika celotělových simulátorů používaných v praxi.
10.Specifika vzdělávání pomocí celotělových simulátorů. Principy a zásady z anesteziologie a jejich uplatnění při tvorbě scénářů pro celotělové simulátory
- Osnova cvičení:
-
Osnova laboratoří (bloková forma výuky po 4 vyučovacích hodinách):
1.Průběh mechanické ventilace plic
2.Simulace na pacientském simulátoru
- Cíle studia:
-
Předmět je zaměřen na problematiku využití pacientských a přístrojových simulátorů při návrhu, kontrole a praktickému nácviku použití lékařské zdravotnické techniky. Trénovaní použití správných postupů a technik a rovněž odpovídající zdravotnické techniky je v současnosti v lékařství stěžejní činností. Předmět seznámí studenty zejména s aktuálními možnostmi modelů a simulátorů včetně práce a ukázek použití moderních simulátorů.
- Studijní materiály:
-
Povinná:
[1] Riley, Richard H. Manual of simulation in healthcare [online]. Second edition. Oxford: Oxford University Press, 2016. ISBN 9780191027178.
[2] Van Meurs WL, Nikkelen E, Good ML, Pharmacokinetic-pharmacodynamic model for educational simulations, IEEE Trans Biomed Eng, ročník 45, číslo 5, 1998, 582-590 s.
Doporučená:
[1] Pachl J., Roubík K., Základy anesteziologie a resuscitační péče dospělých i dětí, Karolinum, Praha, 2003, ISBN 80-246-0479-5.
[2] Meurs, Willem van. Modeling and simulation in biomedical engineering: applications in cardiorespiratory physiology. New York: McGraw - Hill, 2011. 193 s. ISBN 978-0-07-171445-7.
[3] Durán, Juan Manuel. Computer Simulations in Science and Engineering: Concepts - Practices - Perspectives [online]. Cham: Springer International Publishing, 2018, The Frontiers Collection. ISBN 9783319908823.
- Poznámka:
-
Modul D
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: