Kulturní krajina I
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
514KK1 | Z,ZK | 3 | 2P+1C | česky |
- Garant předmětu:
- Milena Hauserová, Klára Salzmann
- Přednášející:
- Václav Fanta, Milena Hauserová, Klára Salzmann, Markéta Šantrůčková
- Cvičící:
- Václav Fanta, Milena Hauserová, Klára Salzmann, Markéta Šantrůčková
- Předmět zajišťuje:
- ústav památkové péče
- Anotace:
-
Anotace
Předmět seznámí studenty se základními etapami vývoje krajiny, s literaturou a prameny, které umožňují vývoj krajiny studovat. Nedílnou součástí je úvod do základů terénního výzkumu. Studenti se naučí identifikovat kulturně-historické jevy v krajině a popsat jejich hodnoty.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
- Osnova cvičení:
-
Osnova cvičení
Identifikace stávajících a zanikajících kulturních a historických hodnot v modelovém území (cca 1 obec) formou seminární práce.
Modelové území: Území obce či katastru (300-2000 ha) ideálně ve volné krajině s malým sídlem; nezastavěné území by rozhodně mělo převažovat.
Výstupy:
•Analytická mapa identifikace kulturně-historických hodnot krajiny
•Tematické mapky / schémata k jednotlivým charakteristikám (např. vývoj cestní sítě, vodního systému, osídlení).
•Stručné textové vyhodnocení zjištěných informací, popis souvislostí.
Každý student bude konzultovat v rámci předmětu KK1 výběr své modelové obce a v průběhu semestru minimálně jednou prezentovat rozpracovanou práci. Prezentace bude zároveň konzultací, jinak budou studenti konzultovat své práce dle potřeby v rámci cvičení.
- Cíle studia:
-
Cíle studia
Cílem předmětu je ozřejmit, že kulturní charakteristiky krajiny jsou spolu s přírodními nedílnou součástí její identity a ukázat, jakým způsobem se působení člověka v krajině v minulosti projevovalo a jak se promítají stopy těchto procesů v současné podobě krajiny. Koncept výuky je založen na seznámení s podobami významných historických etap kulturní krajiny a s procesy, které je formovaly. Tento přístup vytváří předpoklady k pochopení původního kontextu, do něhož náležely jevy, jejichž rezidua jsou součástí dnešního obrazu krajiny. Studenti budou vedeni k tomu, aby byli schopni identifikovat kulturní hodnoty krajiny a aby studovali podmínky, které podmiňují relativní stabilitu nebo přechodnost jevů v krajině a snažili se pochopit je. Předpokládá se, že tyto znalosti uplatní při návrhu úprav krajiny, krajinném plánování, návrzích různých forem regulovaného zacházení s krajinou a návrzích managementu území. Předmět zároveň uvede studenta do specifik víceoborového přístupu k identifikaci kulturních hodnot krajiny a na spolupráci s příslušnými odborníky ze souvisejících oborů. Nedílnou součástí výuky bude exkurze. Do výuky v terénu se budou podle povahy studovaného tématu zapojeni odborníci z dalších souvisejících disciplín (ochrana přírody, lesní a vodní hospodářství, archeologie, botanika, geologie apod.).
- Studijní materiály:
-
Studijní materiály
Bičík, Ivan a kol. (2010): Vývoj využití ploch v Česku. Praha: Česká geografická společnost, 250 s.
Ehrlich, Marek a kol. (2020): Typologie historické kulturní krajiny České republiky. České Budějovice: Národní památkový ústav, 168 s.
Evropská úmluva o krajině.
Hauserová, Milena, Poláková, Jitka (2015): Pomůcka pro používání základních historických map pro studenty FA ČVUT. Praha: České vysoké učení technické v Praze, Fakulta architektury, 63 s.
Kuča, Karel a kol. (2015): Krajinné památkové zóny České republiky. Praha: Národní památkový ústav, 512 s.
Kuča, Karel a kol. (2020): Historické kulturní krajiny České republiky. Průhonice: Výzkumný ústav Silva Taroucy pro krajinu a okrasné zahradnictví, v. v. i., 607 s.
Lipský, Zdeněk (2000): Sledování změn v kulturní krajině. Kostelec nad Černými lesy: Lesnická práce, 71 s.
Semotanová, Eva (2001): Mapy Čech, Moravy a Slezska v zrcadle staletí. Praha: Libri, 264 s.
Semotanová, Eva (2002): Studium krajiny a srovnávací kartografické prameny. In: Jan Němec. Krajina 2002. Od poznání k integraci. Ústí nad Labem – Praha: Ministerstvo životního prostředí, s. 63–70.
Sklenička, Petr (2003): Základy krajinného plánování. Praha: Nakladatelství Naděžda Skleničková, 321 s.
Zákon 114/1992 Sb., o ochraně přírody a krajiny.
Zákon 20/1987 Sb., o státní památkové péči.
Klíčová slova
Kulturní krajina, kulturně-historické hodnoty krajiny, identifikace hodnot krajiny
Rozsah prací
Doporučená účast na přednáškách.
Zpracování seminární práce, která bude v průběhu semestru minimálně jednou prezentována.
Účast na exkursi.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2023/2024:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2023/2024:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Navazující Krajinářská architektura (povinný předmět)
- Navazující Architektura, urbanismus a krajinářská architektura (povinný předmět)