Didaktika praktického vyučování a odborného výcviku
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C6201 | Z,ZK | 6 | 20B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
V předmětu Didaktika praktického vyučování a odborného výcviku se využívá znalostí a dovedností studentů získaných v předmětech Didaktika odborných předmětů a Vybrané kapitoly z didaktiky odborných předmětů a z předmětu Propedeutika pedagogické praxe. Mezi hlavní téma patří diagnostika v hodinách praktického vyučování a odborného výcviku, tvorba zkoušek pro tyto hodiny včetně didaktického nestandardizovaného (učitelského) testu.
- Požadavky:
-
Kvalitní znalost základních didaktických kategorií.
Dovednost orientovat se v řešení otázek vyučovacího procesu.
Aplikovat získané poznatky do výuky učitele odborného vyučování a praktického výcviku.
- Osnova přednášek:
-
1. Rekapitulace o cílech metodách výuky a organizačních formách výuky.
2. Diagnostika vědomostí a dovedností.
3. Požadavky na přípravu a průběh běžné zkoušky.
4. Didaktický test, základní pojmy.
5. Tvorba nestandardizovaného didaktického testu, položková analýza.
6. Využití výsledků didaktického testu pro tvorbu učitelského testu.
7. Aktuální otázky didaktiky odborného vyučování a praktického výcviku.
8. Obsahové zaměření SZZ.
- Osnova cvičení:
-
Tvorba běžné zkoušky.
Tvorba nestandardizovaného didaktického testu.
- Cíle studia:
-
Završit obsah třísemestrálního učiva z didaktiky odborného předmětu.
Zvládnout základní požadavky na tvorbu a průběh běžné zkoušky.
Zvládnout tvorbu kvalitního nestandardizovaného testu aspoň o 10 položkách na vybrané téma.
Zvládnout provedení položkové analýzy a tvorbu klasifikační stupnice na základě výsledků testu.
- Studijní materiály:
-
1.Vaněček, D. a kol. Didaktika technických odborných předmětů. Česká techgnika-nakladatelství ČVUT, Praha. 2016.
2. Svoboda, E. a kol.: Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha, Vydavatelství ČVUT, 2004.
3. Kalous, Z. a kol.: Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.
4. Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada, 2007.
5. Chrástka, M.: Didaktické testy. Brno, Paido, 1999.
6 Slavík, J.: Hodnocení v současné škole - východiska a nové metody pro praxi. Praha, Portál, 1999.
7. Schindler, R. a kol. Rukověť autora testových úloh. Praha, Cermat, 2006.
- Poznámka:
-
Z důvodu situace COVID 19 zakončení předmětu bude distančně. Zadání úlohy proběhlo v rámci naší WhatsApp skupiny. Odevzdání doma nahraného videa mikrovýstupu prostřednictvím WhatsApp (popřípadě jinou dohodnutou aplikaci např. MSTeams atp.).
- Další informace:
- Moodle-výuka.cz
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-komb. forma od 14/15 (povinný předmět)
- B-UPV-kombin.forma od 15/16 (povinný předmět)
- B-UPV.komb.forma od 16/17 (povinný předmět)
- B-UPV-komb. forma od 17/18 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 18/19 (povinný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 19/20 (povinný předmět)