Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Didaktika praktického vyučování a odborného výcviku

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
U51C6201 Z,ZK 6 20B česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

V předmětu Didaktika praktického vyučování a odborného výcviku se využívá znalostí a dovedností studentů získaných v předmětech Didaktika odborných předmětů a Vybrané kapitoly z didaktiky odborných předmětů a z předmětu Propedeutika pedagogické praxe. Mezi hlavní téma patří diagnostika v hodinách praktického vyučování a odborného výcviku, tvorba zkoušek pro tyto hodiny včetně didaktického nestandardizovaného (učitelského) testu.

Požadavky:

Kvalitní znalost základních didaktických kategorií.

Dovednost orientovat se v řešení otázek vyučovacího procesu.

Aplikovat získané poznatky do výuky učitele odborného vyučování a praktického výcviku.

Osnova přednášek:

1. Rekapitulace o cílech metodách výuky a organizačních formách výuky.

2. Diagnostika vědomostí a dovedností.

3. Požadavky na přípravu a průběh běžné zkoušky.

4. Didaktický test, základní pojmy.

5. Tvorba nestandardizovaného didaktického testu, položková analýza.

6. Využití výsledků didaktického testu pro tvorbu učitelského testu.

7. Aktuální otázky didaktiky odborného vyučování a praktického výcviku.

8. Obsahové zaměření SZZ.

Osnova cvičení:

Tvorba běžné zkoušky.

Tvorba nestandardizovaného didaktického testu.

Cíle studia:

Završit obsah třísemestrálního učiva z didaktiky odborného předmětu.

Zvládnout základní požadavky na tvorbu a průběh běžné zkoušky.

Zvládnout tvorbu kvalitního nestandardizovaného testu aspoň o 10 položkách na vybrané téma.

Zvládnout provedení položkové analýzy a tvorbu klasifikační stupnice na základě výsledků testu.

Studijní materiály:

1.Vaněček, D. a kol. Didaktika technických odborných předmětů. Česká techgnika-nakladatelství ČVUT, Praha. 2016.

2. Svoboda, E. a kol.: Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha, Vydavatelství ČVUT, 2004.

3. Kalous, Z. a kol.: Školní didaktika. Praha, Portál, 2002.

4. Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada, 2007.

5. Chrástka, M.: Didaktické testy. Brno, Paido, 1999.

6 Slavík, J.: Hodnocení v současné škole - východiska a nové metody pro praxi. Praha, Portál, 1999.

7. Schindler, R. a kol. Rukověť autora testových úloh. Praha, Cermat, 2006.

Poznámka:

Z důvodu situace COVID 19 zakončení předmětu bude distančně. Zadání úlohy proběhlo v rámci naší WhatsApp skupiny. Odevzdání doma nahraného videa mikrovýstupu prostřednictvím WhatsApp (popřípadě jinou dohodnutou aplikaci např. MSTeams atp.).

Další informace:
Moodle-výuka.cz
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 21. 11. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5152506.html