Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
U51C9930 ZK 4 8B česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět uvádí studenty učitelství do problematiky edukačních strategií určených pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.

Požadavky:

Seminární práce z okruhu přednášené problematiky.

Osnova přednášek:

I. Specifika výchovy a vzdělávání žáků s jednotlivými druhy postižení

II. Sociálně pedagogické a psychologické aspekty žáků s postižením

III. Integrované vzdělávání žáků s postižením v zahraničí

IV. Vzdělávání žáků se SVP a specifické poruchy učení

V. Diagnostika žáků se SVP

Osnova cvičení:
Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit se zásadami hodnocení úrovně, v obecně chápané terminologii kvality školy, její celkové činnosti jsou ve školství legislativně zakotveny ve Vyhlášce č. 15/2004 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy. Tento závazný předpis byl vydán v návaznosti na školský zákon (§ 11 a § 12 zákona č. 561/2004 Sb.).

Studijní materiály:

- Mareš, J.; Křivohlavý, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.

- Mojžíšek, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986.

- Švarcová, I. Komplexní systém výchovy a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s mentálním postižením těžšího stupně. Praha: Septima, 1991, 1995.

- Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2001, 2003. ISBN 80-7367-060-7

- Švarcová, I. Základy pedagogiky. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2007. ISBN 978-80-7080-573- 2, 80-7080-573-0

- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy speciální pedagogiky. Praha: Parta, 2012. 219 s. ISBN 978-80-7320-176-0.

- Train, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001

Doplnění přehledu literatury

- FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se

somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 205 s.ISBN 978-80-7387-014-0.

- HÁJKOVÁ, Vanda a STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1.Praha: Grada, 2010. 217 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.

- KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 255 s. ISBN 80-7178-513-X.

- NÝVLTOVÁ, Václava. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Vyd. 2., upr. Praha:

Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 240 s. ISBN 978-80-86723-85-3.

- PIPEKOVÁ, Jarmila a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Vyd. 1. Brno: Paido, 1998. 234 s. ISBN 80-85931-65-6.

- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. 271 s. ISBN 978-80-7367-567-7.

- ŠVARCOVÁ Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4.,

přeprac. Praha: Portál, 2011. 221 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-889-0.

- ŠVARCOVÁ Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Vydavatelství VŠCHT Praha, 2008. 315 s. ISBN 978-80-7080-690-6.

- VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 356 s.

ISBN 80-246-0841-3

- VALENTA, Milan a MÜLLER, Oldřich. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 2. vyd. Praha: Parta, 2004. 443 s. ISBN 80-7320-063-5.

- VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní školní (speciální) pedagogika: základy, teorie, praxe: učební text k projektu „Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce“. Vyd. 2. Brno: MSD, 2004. 248 s. ISBN 80-86633-22-5.

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 3. 12. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5151806.html