Strategie ve vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C9930 | ZK | 4 | 8B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět uvádí studenty učitelství do problematiky edukačních strategií určených pro vzdělávání žáků se speciálními vzdělávacími potřebami.
- Požadavky:
-
Seminární práce z okruhu přednášené problematiky.
- Osnova přednášek:
-
I. Specifika výchovy a vzdělávání žáků s jednotlivými druhy postižení
II. Sociálně pedagogické a psychologické aspekty žáků s postižením
III. Integrované vzdělávání žáků s postižením v zahraničí
IV. Vzdělávání žáků se SVP a specifické poruchy učení
V. Diagnostika žáků se SVP
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit se zásadami hodnocení úrovně, v obecně chápané terminologii kvality školy, její celkové činnosti jsou ve školství legislativně zakotveny ve Vyhlášce č. 15/2004 Sb., kterou se stanoví náležitosti dlouhodobých záměrů, výročních zpráv a vlastního hodnocení školy. Tento závazný předpis byl vydán v návaznosti na školský zákon (§ 11 a § 12 zákona č. 561/2004 Sb.).
- Studijní materiály:
-
- Mareš, J.; Křivohlavý, J. Sociální a pedagogická komunikace ve škole. Brno: MU, 1995.
- Mojžíšek, L. Základy pedagogické diagnostiky. Praha: SPN, 1986.
- Švarcová, I. Komplexní systém výchovy a vzdělávání dětí, mládeže a dospělých s mentálním postižením těžšího stupně. Praha: Septima, 1991, 1995.
- Švarcová, I. Mentální retardace. Praha: Portál, 2001, 2003. ISBN 80-7367-060-7
- Švarcová, I. Základy pedagogiky. Praha: Vysoká škola chemicko-technologická v Praze, 2007. ISBN 978-80-7080-573- 2, 80-7080-573-0
- ŠVARCOVÁ-SLABINOVÁ, Iva. Základy speciální pedagogiky. Praha: Parta, 2012. 219 s. ISBN 978-80-7320-176-0.
- Train, A. Nejčastější poruchy chování dětí. Praha: Portál, 2001
Doplnění přehledu literatury
- FISCHER, Slavomil a ŠKODA, Jiří. Speciální pedagogika: edukace a rozvoj osob se
somatickým, psychickým a sociálním znevýhodněním. Vyd. 1. Praha: Triton, 2008. 205 s.ISBN 978-80-7387-014-0.
- HÁJKOVÁ, Vanda a STRNADOVÁ, Iva. Inkluzivní vzdělávání: [teorie a praxe]. Vyd. 1.Praha: Grada, 2010. 217 s. Pedagogika. ISBN 978-80-247-3070-7.
- KOLÁŘ, Michal. Bolest šikanování. Vyd. 1. Praha: Portál, 2001. 255 s. ISBN 80-7178-513-X.
- NÝVLTOVÁ, Václava. Psychopatologie pro speciální pedagogy. Vyd. 2., upr. Praha:
Univerzita Jana Amose Komenského, 2010. 240 s. ISBN 978-80-86723-85-3.
- PIPEKOVÁ, Jarmila a kol. Kapitoly ze speciální pedagogiky. Vyd. 1. Brno: Paido, 1998. 234 s. ISBN 80-85931-65-6.
- PRŮCHA, Jan. Přehled pedagogiky: úvod do studia oboru. 3., aktualiz. vyd. Praha: Portál, 2009. 271 s. ISBN 978-80-7367-567-7.
- ŠVARCOVÁ Iva. Mentální retardace: vzdělávání, výchova, sociální péče. Vyd. 4.,
přeprac. Praha: Portál, 2011. 221 s. Speciální pedagogika. ISBN 978-80-7367-889-0.
- ŠVARCOVÁ Iva. Základy pedagogiky. 2., upr. a rozš. vyd. Praha: Vydavatelství VŠCHT Praha, 2008. 315 s. ISBN 978-80-7080-690-6.
- VÁGNEROVÁ, Marie. Základy psychologie. Vyd. 1. Praha: Karolinum, 2004. 356 s.
ISBN 80-246-0841-3
- VALENTA, Milan a MÜLLER, Oldřich. Psychopedie: [teoretické základy a metodika]. 2. vyd. Praha: Parta, 2004. 443 s. ISBN 80-7320-063-5.
- VÍTKOVÁ, Marie, ed. Integrativní školní (speciální) pedagogika: základy, teorie, praxe: učební text k projektu „Integrované poradenství pro znevýhodněné osoby na trhu práce v kontextu národní a evropské spolupráce“. Vyd. 2. Brno: MSD, 2004. 248 s. ISBN 80-86633-22-5.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-kombin.forma od 15/16 (povinný předmět)