Self management učitele
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C0307 | Z | 3 | 8B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
S problematikou osobního managementu se v dnešní společnosti setkáváme mnohem častěji jako se stěžejním a aktuálním tématem, které svou působností přesahuje ekonomický rámec. Do značné míry jde o průřezovou disciplínu, na pokraji ekonomie, managementu, psychologie, duševní hygieny a stresu. V průběhu tohoto předmětu si studenti osvojí základní postupy a techniky, které umožní tzv. znalostním pracovníkům (ředitelům a zástupcům škol, stejně tak i učitelům) dosáhnout vyšší výkonnosti a optimálního využití vlastního potenciálu. Osobní management lze chápat jako synonymum pro sebeřízení, event. sebevýchovu. Největší úkoly osobního managementu nacházejí uplatnění v oblasti rozvoje osobnosti. Předmět zprostředkuje posluchačům praktické znalosti a dovednosti nezbytné pro efektivní řízení sebe sama. Hlavní důraz je kladený na praktické příklady, které jsou koncipovány tak, aby připravili budoucího absolventa na činnosti spojené s rozhodováním o vlastních cílech, prioritách, řízení sebe sama a organizaci vlastního času.
- Požadavky:
-
- docházka a aktivní účast na přednáškách/cvičeních (max. o jedné absenci);
- vypracování semestrální práce dle zadání.
- Osnova přednášek:
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
- vysvětlit podstatu a přínos osobního managementu a jeho postavení v současném systému řízení, charakterizovat společenskou rovinu osobního managementu;
- pochopit přístupy a základní principy jednotlivých etap time-managementu;
- aplikovat techniky řízení času, objasnit podstatu plánování a specifikaci aspiračních cílů, ilustrovat model časové rovnováhy;
- uvést ve vztah životní role a práci s nimi;
- analyzovat procesně výkonové pojetí osobního managementu, provést rozbor jeho jednotlivých etap;
- uvést příklady softwarové podpory pro efektivní řízení času, demonstrovat jejich aplikaci na vybraných činnostech.
- Studijní materiály:
-
BEDRNOVÁ, E. a kolektiv: Duševní hygiena a sebeřízení. 1 vyd. Praha: Vysoká škola ekonomická v Praze, 1996. 190 s. ISBN 80-7079-019-9.
BISHOF, Anita, BISHOF, Klaus. Aktivní sebeřízení: Jak získat kontrolu nad svým časem a prací. 2. vyd. Praha: Grada Publishing, 2003. 118 s. ISBN 80- 247-0647-4.
CAUNT, John: Time management: Jak hospodařit s časem. 2. vyd. Brno: Computer Press, 2007. 120 s. ISBN 978-80-251-1538-1.
COVEY, Stephen R. 7 návyků vůdčích osobností pro úspěšný a harmonický život : návrat etiky charakteru. 1. vyd. Praha: Pragma, 1994. 329 s. ISBN 80-85213-41-9.
KNOBLAUCH, Jörg, WÖLTJE, Holger. Time management : Jak lépe plánovat a řídit svůj čas. 1. vyd. Praha: Grada Publishing, 2006. 106 s. ISBN 80-247-1440-X.
NUMAN David, LAMB Clarice: The Self-Directed Teacher - Managing the Learning Process, Cambridge University Press, ISBN 9780521497732.
PAULÍK, Karel, GRUBER, David. Trénink radosti: sebepoznání, seberozvoj. 2. vyd. Ostrava: Repronis, 2001. 161 s. 80-86122-74-3.
PLAMÍNEK, Jiří. Sebepoznání, sebeřízení a stress: praktický atlas sebezvládání. 2. aktualizované a doplněné vyd. Praha: Grada, 2008. 178 s. ISBN 978-80-247-2593-2.
PLAMÍNEK, Jiří. Sebeřízení: praktický atlas managementu cílů, času a stresu. 1. vyd. Praha: Grada, 2004. 182 s. ISBN 80-247-0671-7.
SMÉKAL, Vladimír. Selfmanagement jako cesta k udržení duchovní pohody učitele. Teacers and Health 6, Brno: Paido 2004, s. 32-36, ISBN 80-7315-093-X
UHLIG, Beatris. Time management: Staňte se pánem svého času. 1. vyd. Praha: Grada, 2008. 153 s. ISBN 978-80-247-2661-8.
VÁGNER, Ivan, WEBER, Miroslav. Osobní management. 2. přepracované vyd. Brno: Masarykova Univerzita, 2007. 142 s. ISBN 978-80-210-4265-0.
ZANDL, Dita. Life management : jak získat více času, energie a pořádku v životě..1. vyd. Praha : Grada, 2006. 161 s. ISBN 80-247-1488-4.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-komb. forma od 14/15 (povinně volitelný předmět)
- B-UOP-komb. forma od 16/17 (povinně volitelný předmět)
- B-UPV.komb.forma od 16/17 (povinně volitelný předmět)
- B-UOP-kombinovaná forma od 17/18 (povinně volitelný předmět)
- B-UPV-komb. forma od 17/18 (povinně volitelný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 18/19 (povinně volitelný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 18/19 (povinně volitelný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 19/20 (povinně volitelný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 19/20 (povinně volitelný předmět)