Evaluace a autoevaluace ve škole
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C0104 | Z | 3 | 8B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Rámcová struktura a kritéria vlastního hodnocení školy. Cíle vlastní hodnocení školy, efektivita opatření ke zvyšování kvality ŠVP. Hlavní oblasti vlastního hodnocení školy, jako jsou podmínky, průběh, výsledky vzdělávání, problematika řízení pedagogického procesu a úroveň výsledků školy i jednotlivých výchovně vzdělávacích činností, předmětů atp. Pravidla a harmonogram vlastního hodnocení školy.
Zásady uplatňování managementu jakosti, kvality v podmínkách školství - obecné přístupy a specifika vzdělávání. Aplikace mezinárodně uznávaných postupů řízení kvality, se zřetelem na podmínky škol a školských zařízení. Očekávání naplňování zásad kvality od pracovníků školy.
- Požadavky:
-
- docházka a aktivní účast na přednáškách/cvičeních (max. o jedné absenci);
- vypracování semestrální práce dle zadání.
- Osnova přednášek:
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je seznámit se s právní normou a strategickými dokumenty souvisejícími s řízením kvality ve školství, pochopit a aplikovat vazby na další evaluační procesy, zvýšit odborné kompetence nutné pro efektivní koordinaci vlastního hodnocení školy.
Očekávané cílové kompetence absolventa:
. Orientuje se v používané terminologii v oblasti evaluace a autoevaluace
. Orientuje se v základních relevantních právních normách a strategických dokumentech
. Definuje kvalitu a základní modely řízení kvality
. Charakterizuje kvalitní školu
. Popíše jednotlivé fáze evaluace
. Volí vhodné oblasti hodnocení, kritéria, indikátory a evaluační nástroje
. Analyzuje rizika spojená s evaluačními procesy, navrhuje vhodná opatření na jejich eliminaci
. Aplikuje vybrané odborné kompetence pro plánování evaluace a autoevaluace
. Rozvíjí evaluační kulturu
- Studijní materiály:
-
-KOLÁŘ, Z., ŠIKULOVÁ, R. Hodnocení žáků. Praha : Grada, 2005. ISBN 80-247-0885-X.
-KOLEKTIV. Evaluace a hodnocení v procesu tvorby a realizace ŠVP. In Další vzdělávání pedagogických pracovníků odborných škol na podporu přípravy a realizace školních vzdělávacích programů - expertní činnost.Praha: NÚOV, 2007, 59 s.
-MECHLOVÁ, E., MALČÍK, M., PEŠEK, D. Kvalita školy. Metodika přípravy a provádění vlastního hodnocení školy. Materiály projektu ESF. Ostravská univerzita v Ostravě, 2007.
-PRŮCHA, J. Pedagogická evaluace. Hodnocení vzdělávacích programů, procesů a výsledků. Brno : MU v Brně Centrum pro další vzdělávání učitelů, 1996. ISBN 80-210-1333-8.
-SLAVÍK, J. Hodnocení v současné škole. Východiska a nové metody pro praxi. Praha : Portál, 1998. ISBN 80-7178-262-9.
-ŠLAJCHOVÁ, L. Autoevaluace v praxi základních škol. Disertační práce. Praha: Pedagogická fakulta UK, 2007.156 s., s. příl. CD-ROM
-ŠLAJCHOVÁ, L. Autoevaluace v praxi základních škol. Učitelské noviny : týdeník pro učitele a přátele školy; Roč. 110, č. 16 (2007), s. 15-17. ISSN: 0139-5718
-KUBŮ, Monika a ŠLAJCHOVÁ, L. „Autoevaluace školy a hodnocení žáků“ v osobních konzultacích k realizaci ŠVP ZV. In Monografické č. seriálu: Orbis scholae, ISSN 1802-4637 Roč. 4, č. 1 (2010), CHVÁL, Martin, ed., MICHEK, Stanislav, ed. a POL, Milan, ed. Evaluace ve škole. Praha: Univerzita Karlova, Pedagogická fakulta, 2010.
-VAŠŤATKOVÁ, J. Úvod do autoevaluace školy. Olomouc : Univerzita Palackého v Olomouci, 2006. ISBN 80-244-1422-8.
-VAŠŤATKOVÁ, J. Autoevaluace a benchmarking ve škole. Olomouc: Hanex, 2010. ISBN 978-80-7409-029-5
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-komb. forma od 14/15 (povinně volitelný předmět)
- B-UPV-kombin.forma od 15/16 (povinně volitelný předmět)
- B-UOP-komb. forma od 16/17 (povinně volitelný předmět)
- B-UPV.komb.forma od 16/17 (povinně volitelný předmět)
- B-UOP-kombinovaná forma od 17/18 (povinně volitelný předmět)
- B-UPV-komb. forma od 17/18 (povinně volitelný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 18/19 (povinně volitelný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 18/19 (povinně volitelný předmět)
- B-UOP kombinovaná forma od 19/20 (povinně volitelný předmět)
- B-UPV-K kombinovaná forma od 19/20 (povinně volitelný předmět)