Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Didaktika odborných předmětů

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
U51C9918 Z,ZK 9 20B česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Studenti jsou seznámeni se základními otázkami oborové didaktiky. Využívají se znalosti z předmětů Obecné pedagogika, Obecné didaktika, Obecná a pedagogická psychologie a Psychologie osobnosti. Didaktika odborných předmětů z těchto předmětů čerpá a zasazuje jejich přínos do konkrétní podoby ve výuce odborných technických předmětů na středních školách.

Požadavky:

Studenti postupně vypracovávají seminární práce (jako jednu z podmínek udělení zápočtu) zaměřené na didaktickou analýzu učiva, na tvorbu specifických cílů, na konkrétní náměty aktivních metod výuky a na konstrukci běžné zkoušky vědomostí a dovedností. Při ústní zkoušce musí studenti prokázat kvalitní znalost a porozumění probranému učiva.

Osnova přednášek:

1. Úvod do předmětu.

2. Výukové cíle, jejich taxonomie. Konkrétní výukové cíle.

3. Didaktické principy ve výuce odborných předmětů.

4. Výukové metody, jejich dělení. Rozbor metod klasických (slovního projevu, názorně demonstračních a praktických), metody problémového výkladu a metody heuristické.

5. Diagnostika vědomostí a dovedností. Tvorba běžné zkoušky a tvorba didaktického nestandardizovaného testu.

Osnova cvičení:

1. Didaktická analýza učiva a formulace konkrétních cílů pomocí aktivních sloves a aktivních slovesných vazeb.

2. Návrhy problémových úloh.

3. Návrh heuristického rozhovoru.

4. Tvorba ústní a písemné zkoušky.

5. Tvorba didaktického učitelského testu.

Cíle studia:

Formulovat pomocí aktivních sloves a slovesných vazeb konkrétní výukové cíle výuky odborných předmětů na střední odborné škole technického zaměření.

Zvolit vhodnou výukovou metodu pro dané učivo s dodržováním didaktických principů.

Správně konstruovat požadavky na zkoušku vědomostí a dovedností, sestavit učitelský (nestandardizovaný) test vědomostí a dovedností.

Studijní materiály:

Svoboda, E. a kol.: Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha, Vydavatelství ČVUT, 2004.

Drahovzal, J. a kol.: Didaktika odborných předmětů. Brno, Paido, 1997.

Maňák, J, Švec, V.: Výukové metody. Brno, Paido, 2003.

Petty, G. Moderní vyučování. Praha, Portál, 1996.

Skalková, J.: Obecná didaktika. Praha, ISV. 1999.

Vališová, A., Kosíková H.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada, 2007.

Chráska, M.: Didaktické testy. Brno, Paido, 1999.

Poznámka:

Studijní předmět pro 2. roč. Učitelství odborných předmětů

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 27. 3. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5019306.html