Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Didaktika odborného vyučování

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
U51C9925 Z,ZK 8 16B česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

V předmětu Didaktika odborného vyučování je studentům předložena oborová didaktika zaměřená do výuky odborných technických předmětů. Studenti využívají znalosti získané v předmětech Didaktika odborných předmětů, Vybrané kapitoly z didaktiky odborných předmětů, Informační a komunikační technologie ve vzdělávání a dalších předmětů zařazených v předchozích ročnících. Těžiště předmětu je v přípravě učitele na vyučovací hodinu odborného předmětu a v mikrovýstupech studentů. Součástí výuky jsou také organizační formy výuky a používání didaktických prostředků.

Požadavky:

Znalosti základních didaktických kategorií.

Znalost základních dokumentů nutných k přípravě učitele na vyučovací hodiny.

Dovednost aplikovat teoretické znalosti z těchto kategorií do vlastní tvorby přípravy učitele na vyučovací hodinu.

Orientovat se v možnostech využívání organizačních forem a didaktických prostředků.

Připravit a uskutečnit kvalitní mikrovýstup včetně autoevaluace.

Osnova přednášek:

1. Rekapitulace poznatků o cílech a metodách výuky.

2. Výchozí dokumenty potřebné pro přípravu učitele na vyučovací hodiny.

3. Teoretická příprava učitele na vyučovací hodinu.

4. Ukázka vzorové přípravy učitele na výuku.

5. Příprava mikrovýstupů a jejich provedení včetně rozborů a reflexe vlastní práce.

6. Organizační formy a didaktické prostředky ve výuce odborných technických předmětů.

7. Příprava na pedagogickou praxi.

Osnova cvičení:

Vlastní tvorba písemné přípravy na vyučovací hodinu.

Mikrovýstup.

Cíle studia:

Zvládnout teoreticky i prakticky přípravu učitele na vyučovací hodiny.

Provést kvalitní mikrovýstup a jeho autoevaluaci.

Zvolit vhodnou organizační formu výuky podle zaměření vyučovacích hodin.

Orientovat se v možnostech využívání různých didaktických prostředků ve vyučovacích hodinách..

Studijní materiály:

Svoboda, E. a kol.: Kapitoly z didaktiky odborných předmětů.Praha, Vydavatelství ČVUT, 2004.

Vaněček, D.: Didaktika obecná a oborová. Praha, ČVUT, 2012.

Vališová, A., Kasíková, H.: Pedagogika pro učitele. Praha, Grada, 2007.

Vaněček, D.: Informační a komunikační technologie ve vzdělávání. Praha, Česká technika-nakladatelství ČVUT, 2008.

Pasch, M. a kol.: Od vzdělávacího programu k vyučovací hodině. Praha, Portál, 1998.

Rys. S.: Hospitace v pedagogické praxi. Praha, SPN, 1998.

Solfronk, J.: Organizační formy vyučování. Praha,

PF UK, 1991.

Kalhous, Z., Obst. O.: Školní didaktika. Praha,Portál, 2002

RVP pro technické odborné předměty.

Poznámka:

Přemět je určen pro studenty studijního oboru Učitelství odborných předmětů

Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 27. 3. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet5018406.html