Krajinářská architektura II
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
520KA2 | ZK | 2 | 2P+0C | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- ústav krajinářské architektury
- Anotace:
-
Cílem předmětu KA II je představit studentům téma krajiny jako živé soustavy. Krajina je naprosto jedinečným prostorem pro život člověka a má přímý a zásadní vliv na naše fyzické, ale i psychické bytí. Je naším životním prostorem, zdrojem vody, vzduchu, surovin, potravin, energií, je to náš domov. V období klimatických změn se krajinářská architektura stává profesí, která umí nabídnout řešení pro naši adaptaci. Cílem výuky je naučit studenty chápat přírodní a kulturní procesy v krajině a hledat nutný konsenzus. Cílem předmětu je ukázat multidisciplinaritu krajinářské architektury a také nutnost spolupráce, komunikace, společných postupů s dalšími odborníky, kteří v krajině působí.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1.Úvod do předmětu – Krajinářská architektura jako obor, který může poskytnout komplexní pohled na krajinu.
2.Současný pohled na krajinu, proč je péče o krajinu důležitá? – vztah krajiny a jejich obyvatel
3.Přírodní prvky v krajině – základem krajiny jsou její přírodní prvky
4.Voda v krajině – základní infrastruktura krajiny, dnes již hodně změněná
5.Historický vývoj krajiny - důležitost vnímání historického vývoje krajiny ve vztahu k dnešním problémům
6.Hospodářské činnosti v krajině – pohled na současné hospodářské aktivity v krajině a pojmenování problémů
7.Vztah energie a krajiny – jaký dopad má zajištění různých druhů energií na krajinu?
8.Sídla v krajině – vztah sídel a krajiny, pojmenování problémů
9.Člověk v krajině - místo člověka v krajině, způsob jeho života, pohybu a rekreace v krajině, body zájmu
10.Venkov – specifika venkovského osídlení
11.Současná legislativa pro ochranu a tvorbu krajiny – základní informace o dnešním stavu péče o krajiny v ČR
12.Plánování krajiny – současná situace plánování krajiny v ČR
13.Role krajinářského architekta – jakým způsobem může krajinářský architekt vypracovat krajinný plán, resp. jiný plánovací dokument v prostoru krajiny pro obec, město, atd?
14.Shrnutí
- Osnova cvičení:
-
Vypracování základních analýz a problémové mapy pro vybrané katastrální území
oPracovat s mapovými podklady a daty jako zdroji informací pro krajinu v měřítku katastru (bez použití otevřených dat)
oProvést základní analýzu krajiny katastru malé obce (do 500 ha) vlastní expertizou přímo v místě, s jednoduchými výstupy
oSpolupracovat v týmu, verbalizovat výstupy své práce
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
1.Abram, David: Kouzlo smyslů, Dharma Gaia, Praha, 2013
2.Cílek, Václav: Krajiny vnitřní a vnější, Dokořán, Praha, 2010
3.Dejmal, Ivan: Prostor k úvaze, Studio JB, Praha, 2008
4.Hájek, Pavel: Jde pevně kupředu naše zem, Malá skála, Praha, 2008
5.Jellicoe, Geoffrey and Susan: The Landscape of Man,Thames and Hudson, 1995
6.Němec, Jan; Pojer, František: Krajina v České republice,Consult, Praha, 2007
7.Němec, Jan; Hladný, Josef: Voda v České republice, Consult, Praha, 2006
8.Němec, Jan; Váchal, Jan; Hladík, Jiří: Pozemkové úpravy v ČR, Consult, Praha, 2011
9.Odum, Eugene P: Základy ekologie, Academia, Praha, 1977
10.Pokorný, Petr: Neklidné časy, Dokořán, Praha, 2011
11.Schama, Simon: Krajina a paměť, Dokořán a Argo, Praha 2007
12.Siegel, Seth M.: Budiž voda, Aligier Praha, 2016
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: