Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Krajinářská architektura II

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
520KA2 ZK 2 2P+0C česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
ústav krajinářské architektury
Anotace:

Cílem předmětu KA II je představit studentům téma krajiny jako živé soustavy. Krajina je naprosto jedinečným prostorem pro život člověka a má přímý a zásadní vliv na naše fyzické, ale i psychické bytí. Je naším životním prostorem, zdrojem vody, vzduchu, surovin, potravin, energií, je to náš domov. V období klimatických změn se krajinářská architektura stává profesí, která umí nabídnout řešení pro naši adaptaci. Cílem výuky je naučit studenty chápat přírodní a kulturní procesy v krajině a hledat nutný konsenzus. Cílem předmětu je ukázat multidisciplinaritu krajinářské architektury a také nutnost spolupráce, komunikace, společných postupů s dalšími odborníky, kteří v krajině působí.

Požadavky:
Osnova přednášek:

1.Úvod do předmětu – Krajinářská architektura jako obor, který může poskytnout komplexní pohled na krajinu.

2.Současný pohled na krajinu, proč je péče o krajinu důležitá? – vztah krajiny a jejich obyvatel

3.Přírodní prvky v krajině – základem krajiny jsou její přírodní prvky

4.Voda v krajině – základní infrastruktura krajiny, dnes již hodně změněná

5.Historický vývoj krajiny - důležitost vnímání historického vývoje krajiny ve vztahu k dnešním problémům

6.Hospodářské činnosti v krajině – pohled na současné hospodářské aktivity v krajině a pojmenování problémů

7.Vztah energie a krajiny – jaký dopad má zajištění různých druhů energií na krajinu?

8.Sídla v krajině – vztah sídel a krajiny, pojmenování problémů

9.Člověk v krajině - místo člověka v krajině, způsob jeho života, pohybu a rekreace v krajině, body zájmu

10.Venkov – specifika venkovského osídlení

11.Současná legislativa pro ochranu a tvorbu krajiny – základní informace o dnešním stavu péče o krajiny v ČR

12.Plánování krajiny – současná situace plánování krajiny v ČR

13.Role krajinářského architekta – jakým způsobem může krajinářský architekt vypracovat krajinný plán, resp. jiný plánovací dokument v prostoru krajiny pro obec, město, atd?

14.Shrnutí

Osnova cvičení:

Vypracování základních analýz a problémové mapy pro vybrané katastrální území

oPracovat s mapovými podklady a daty jako zdroji informací pro krajinu v měřítku katastru (bez použití otevřených dat)

oProvést základní analýzu krajiny katastru malé obce (do 500 ha) vlastní expertizou přímo v místě, s jednoduchými výstupy

oSpolupracovat v týmu, verbalizovat výstupy své práce

Cíle studia:
Studijní materiály:

1.Abram, David: Kouzlo smyslů, Dharma Gaia, Praha, 2013

2.Cílek, Václav: Krajiny vnitřní a vnější, Dokořán, Praha, 2010

3.Dejmal, Ivan: Prostor k úvaze, Studio JB, Praha, 2008

4.Hájek, Pavel: Jde pevně kupředu naše zem, Malá skála, Praha, 2008

5.Jellicoe, Geoffrey and Susan: The Landscape of Man,Thames and Hudson, 1995

6.Němec, Jan; Pojer, František: Krajina v České republice,Consult, Praha, 2007

7.Němec, Jan; Hladný, Josef: Voda v České republice, Consult, Praha, 2006

8.Němec, Jan; Váchal, Jan; Hladík, Jiří: Pozemkové úpravy v ČR, Consult, Praha, 2011

9.Odum, Eugene P: Základy ekologie, Academia, Praha, 1977

10.Pokorný, Petr: Neklidné časy, Dokořán, Praha, 2011

11.Schama, Simon: Krajina a paměť, Dokořán a Argo, Praha 2007

12.Siegel, Seth M.: Budiž voda, Aligier Praha, 2016

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 5. 10. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet4756206.html