Prostorová tvorba
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
B4M39PTV | Z,ZK | 6 | 2P+2L | česky |
- Vztahy:
- Předmět B4M39PTV nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět BE4M39PTV (vztah je symetrický)
- Předmět B4M39PTV může být splněn v zastoupení předmětem BE4M39PTV
- Předmět B4M39PTV nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět BE4M39PTV (vztah je symetrický)
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra počítačové grafiky a interakce
- Anotace:
-
Koncepce předmětu vychází z dlouholetých profesních zkušeností sochařů Mariana Karla a Josefa Šafaříka. Ateliérová zadání jsou koncipována tak, aby u studenta rozvíjela prostorový a tvarový cit s ohledem na jeho oborové zaměření. Předmět si neklade za cíl vychovat sochaře nebo designéra, jeho hlavní náplní je u něj za pomoci důmyslných prostorových zadání a etud vzbudit zájem o tvar, hmotu a jejich prostorovou charakteristiku. Dalším aspektem, na který je zde kladen důraz, je snaha „zvednout studenta od monitoru“ a tvořit za pomocí elementárních technik jako je kresba a modelování - tvořit spontánně. Student je zde konfrontován se základními kompozičními a formotvornými principy tvarové psychologie.Ty si zde ověřuje v důmyslných kompozičních zadáních. Co je formát? Jak ho chápat? Jak jej překročit?
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod do prostorově plastického studia (historie i současnost). Seznámení studentů s koncepcí a strukturou atelieru, jeho náplní a požadavků, které na ně budou v průběhu semestru kladeny.
2. Seznámení se základními pojmy tvarové psychologie, kompoziční zadání
3. Zákonitosti práce s materiálem - sochařská hlína
4. Hmota, objem, tvar; plný a prázdný prostor
5. Vypnutí objemu, celek, souvislosti
6. Rozvoj prostorové představivosti; formát, rám a ohraničení
7. Řád, rytmus, opakování, střídání, vybočení z řádu
8. Zkušenosti s materiálem a jeho zpracováním
9. Zadání semestrální úlohy
10. Aplikace formotvorných a kompozičních principů tvarové psychologie (formát, rám a ohraničení,...)
11. Diskuze nad návrhy a variantami sem. prací; konzultace prvních nápadů
12. Diskuze a konzultace nad technickou realizací v dílnách
13. Dotažení celku, finální úpravy, retuš
14. Vystavení semestrálních prací
- Osnova cvičení:
-
Předmět využívá zázemí sochařských a designérských dílen FA ČVUT. Průběh cvičení se dá rozdělit do následujících etap:
1. Práce v dílně, seznámení se s úkoly a postupy
2.- 3. První úloha: Seznámení se základními pojmy a principy tvarové psychologie.
4. - 6. Druhá úloha: Etudy inspirované vybranými Gestalt zákony.
7. - 9. Třetí úloha:. Aplikace formotvorných a kompozičních principů tvarové psychologie (formát, rám a ohraničení).
10.-14. Semestrální úloha: Možnost individuálního zadání s vazbou na semestrální či diplomovou práci a případná spolupráce a participace na semestrálních úkolech studentů Designu FA ČVUT (mezioborová spolupráce).
- Cíle studia:
- Studijní materiály:
-
1. Josef Hlaváček : Kompozice podle Rudolfa Arnheima ISBN: 8086039323 (brož) : bc
2. Gyorgy Kepes, S. Giedion, S. I. Hayakawa : Language of Vision : Courier Corporation, 1995 Počet stran: 228
3. Kulka Jiří: Psychologie umění ISBN: 9788024723297
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Otevřená informatika - Interakce člověka s počítačem 2018 (povinný předmět oboru)