Elektronické vzdělávání
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
51KELVZ | Z,ZK | 8 | 16B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět „Elektronické vzdělávání“ obsahově vychází, ze stejnojmenné monografie viz doporučená literatura. V rámci předmětu jsou studenti přizváni k tomu, aby hlouběji promýšleli možnosti a metodiky využívání moderních elektronických technik ve výuce, školení zaměstnanců a jiných podobných činnostech. Nevyhnutelná intenzifikace vzdělávání ovšem staví v současné době vztah učitele a moderních elektronických technik učení, respektive elektronických vyučovacích prostředků, do celkem jiné polohy. Je nutné řešit otázku: „jak má dobrý učitel využívat elektronické možnosti vzdělávání a kvalitní moderní elektronické učební pomůcky a technické prostředky, aby tak zvýšil didaktickou účinnost svého pedagogického působení?“
- Požadavky:
-
Min 80% docházka na části stanovené jako cvičení, aktivní účast a především připravenost studenta na cvičení. Předpokládá se vždy 45min cvičení, 45 min přednáška v rámci setkání.
- Osnova přednášek:
-
1. Historie a vývoj elektronického vzdělávání.
2. Elektronické vzdělávání
Elektronické učení a jeho charakteristika. Základní pojmy. Elektronické učení a jeho problémy. Uplatnění e-learningu v pedagogicko-psychologicko-didaktické přípravě učitele technických předmětů. Využití e-learningu ve výuce. Výhody, nevýhody a limity e-learningu. Procesy, které mohou být při e-learningu zajištěny pomocí ICT. Výzkum elektronického vzdělávání v (České republice a v zahraničí). Výzkum stavu elektronického vzdělávání na Českém vysokém učení technickém v Praze. Postoje studentů k elektronické výuce.
3. Prostředí pro výuku - LMS systémy
Charakteristika. Vývoj. E-learningový kurz a jeho složky. Typy e-kurzů. Struktura a organizace kurzu. Začlenění kurzu do výuky. Tvorba a správa kurzů. Komunikační nástroje. Technologické možnosti LMS systémů. Metodika tvorby kurzů. Didaktické zásady e-obsahu a analýza jeho obsahu. Didaktický přístup k tvorbě scénáře a struktuře e-kurzu. Měření efektivity e-kurzu. Praktická ukázka tvorby e-kurzu.
- Osnova cvičení:
-
Učební styly
Učební styly v e-learningu
Učivo, kurikulum
Učivo, kurikulum v e-learningu
Výukové metody
Výukové metody v e-learningu
Praktická aplikace kurzu v LMS systému Moodle.
Didaktické testy. Didaktické testy v e-learningu.
Vybrané moderní koncepce vyučovacího procesu. Možnosti jejich aplikace do e-learningu.
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní přehled a orientaci ve světě elektronického vzdělávání. Úspěšní absolventi předmětu získají základní dovednosti řešit specifické didaktické situace a metodické postupy v konkrétních podmínkách výuky technických předmětů prostřednictvím elektronického vzdělávání.
- Studijní materiály:
-
Základní literatura:
Garrison, D.R.; Anderson, T. E-learning in the 21 st Century. New York: Routledge Falmer, 2004. ISBN 0-415-26346-8.
Kostolányová, K. Teorie adaptivního e-learningu. Ostrava: Ostravská univerzita, 2012.
Šimonová, et al. 2010. Styly učení v aplikacích e-learningu. Hradec Králové:M&V, 2010. ISBN 978-80-86771-44-1
Šimonová, Poulová. Leraning Style Reflection Within Tertiary E-Education
Mareš, J. Obrazové materiály a e-learning. Plenar speech, e-learning 2011 UHK. 2011.
Mareš, J. 1998. Styly učení žáků a studentů. Praha: Portál, 1998. 80-7178-246-7
Vaněček, D. Elektronické vzdělávání. Praha: Česká technika - nakladatelství ČVUT, 2011, ISBN 978-80-01- 04952-5.
Zounek, J. E-learning - jedna z podob učení v moderní společnosti: Masarykova univerzita- nakladatelství muni press,
2009. ISBN 978-80-210-5123-2.
Zlámalová, H. 2001. Úvod do distančního vzdělávání. Olomouc: UP, 2001. ISBN 80-244-0276-9.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UOP-komb.forma od 12/13 (povinný předmět)
- B-UOP-komb. forma od 14/15 (povinný předmět)