Školský management
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U16C9925 | ZK | 4 | 8B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
-
Základní právní, správní, ekonomické předpisy, týkající se školství; vzdělávací soustava ČR; osobnost učitele; řízení školství, vnitřní řízení školy, úloha ředitele a jeho zástupců, sociální a psychologické aspekty vedení lidí, otázky pracovní motivace. Řízení vnějších aspektů činnosti školy. Právní, správní, ekonomické předpisy a jejich aplikace v řídících činnostech škol a školských zařízení. Organizace výchovně vzdělávacího procesu.
- Požadavky:
-
Aktivní účast na výuce.
Podmínky přístupu ke zkoušce a zkouška:
- písemná zkouška (předpokládá se zvládnutí tématiky v rozsahu přednášek se samostatným doplněním na bázi doporučené literatury)
- seminární práce.
- Osnova přednášek:
-
Vzdělávací soustava ČR
Koncepční a legislativní východiska strategie a řízení ve školství
Systémy managementu kvality ve vzdělávání
Profil činností školy, školského zařízení (právní, ekonomické, organizace pedagogického procesu)
Základní právní předpisy, týkající se školství;
Management školy, školského zařízení. Role ředitele. Role ostatních vedoucích pracovníků, funkce/pozice vedoucích
Pedagogický sbor, ostatní profese působící ve škole, školském zařízení
Pedagogický sbor na odborných školách. Struktura pedagogického sboru. Osobnost pedagogického pracovníka. Specifika učitelské profese v odborném vzdělávání. Třídní učitel. Školní poradenské služby. Koordinátoři specializovaných činností (ICT, ŠVP, environmentální oblast, metodik prevence, výchovný poradce, práce s talenty, nadanými ad.)
Učitel odborných předmětů, učitel praktického vyučování, učitel odborného výcviku. Specifika činnosti učitelů středních škol v odborném vzdělávání. Úskalí učitelské profese odborných předmětů. Vývoj profesní dráhy učitelů. Profesní etika učitele. Proměna rolí a profesní kompetence učitele a koordinátora specializovaných činností. Identifikace vzdělávacích potřeb učitelů a pracovních týmů
Klima školy, třídy, pracovních skupin. Vztahy v pedagogickém sboru. Sociální klima školy, školní třídy, skupiny
Řízení školství; vnitřní řízení školy
Řízení tvorby kurikulárních dokumentů (aplikace RVP, tvorba ŠVP a navazující činnosti)
Sociální a psychologické aspekty vedení lidí; otázky pracovní motivace.
Manažerské kompetence, nástroje a dovednosti
Evaluace a autoevaluace ve škole, školském zařízení, hodnocení
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem výuky v rámci tohoto předmětu je průřezově probrat základní právní, správní a ekonomické předpisy týkající se řízení a fungování školství tak, aby pedagogičtí pracovníci získali celkovou orientaci v dané problematice.
- Studijní materiály:
-
Uvedeno v oporách.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UOP-komb.forma od 15/16 (povinný předmět)