Experimental Research on Nuclear Waste Disposal
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
220ERNW | KZ | 2 | 1P+1C | anglicky |
- Garant předmětu:
- Radek Vašíček
- Přednášející:
- Jiří Svoboda, Jiří Šťástka, Radek Vašíček
- Cvičící:
- Jiří Svoboda, Jiří Šťástka, Radek Vašíček
- Předmět zajišťuje:
- centrum experimentální geotechniky
- Anotace:
-
Představujeme vám unikátní volitelný předmět, který vás zavede do světa bezpečného izolování radioaktivních odpadů. Tento kurz vás provede komplexní problematikou, počínaje dělením radioaktivních odpadů podle různých hledisek, přes principy multibariérového systému, až po vertikální a horizontální způsoby ukládání vysoceaktivních odpadů.
Dozvíte se, jaké požadavky musí splňovat konstrukce hlubinného úložiště, a seznámíte se s přírodními analogy a inženýrskými bariérami. Zvláštní pozornost bude věnována bentonitu, základnímu materiálu geotechnické části inženýrské bariéry, a jeho vlastnostem.
Kurz je interdisciplinární a zahrnuje laboratorní i „in situ“ výzkum v podzemních laboratořích. Budete mít možnost se zapojit do fyzikálního modelování, včetně modelů typu mock-up, a praktických cvičení v laboratoři, kde si vyzkoušíte měření plasticity bentonitů, bobtnacích tlaků, propustnosti lisovaných vzorků, pevnostních a deformačních charakteristik a termofyzikálních vlastností.
Navíc se zúčastníte praktických cvičení v podzemní laboratoři Josef (http://www.stolajosef.cz), kde budete mít příležitost blíže se seznámit s výstavbou, provozem a vyhodnocením fyzikálních „in situ“ modelů. Tento kurz vám poskytne jedinečný pohled na problematiku bezpečného ukládání radioaktivních odpadů a umožní vám získat cenné zkušenosti.
- Požadavky:
-
není požadována návaznost
- Osnova přednášek:
-
- Role jádra v energetice, typy radioaktivních odpadů, dělení dle původu a vlastností
- palivový cyklus, úložiště nízko a středně aktivních odpadů, přírodní analogy, hlubinné úložiště
- Různé koncepty hlubinného ukládání, požadavky na těsnící materiál, lokality bentonitů
- Základní charakteristiky - vlastnosti bentonitů, mikrostruktura,
- LABORATOŘ I. - objemová hmotnost, měrná hmotnost, stupeň nasycení
- LABORATOŘ II. - Atterbergovy meze,
- LABORATOŘ III. - bobtnací tlak, swell index, propustnost
- LABORATOŘ IV. - termofyzikální vlastnosti
- Podzemní laboratoře, fyzikální modelování - experimenty velkého měřítka
- Praktické cvičení ve štole Josef - odběr vzorků, fyzikální modelování, in-situ měření
- Studentské prezentace
- Osnova cvičení:
-
- Role jádra v energetice, typy radioaktivních odpadů, dělení dle původu a vlastností
- palivový cyklus, úložiště nízko a středně aktivních odpadů, přírodní analogy, hlubinné úložiště
- Různé koncepty hlubinného ukládání, požadavky na těsnící materiál, lokality bentonitů
- Základní charakteristiky - vlastnosti bentonitů, mikrostruktura,
- LABORATOŘ I. - objemová hmotnost, měrná hmotnost, stupeň nasycení
- LABORATOŘ II. - Atterbergovy meze,
- LABORATOŘ III. - bobtnací tlak, swell index, propustnost, vliv tepelného zatížení a složení pórové vody
- LABORATOŘ IV. - termofyzikální vlastnosti
- Podzemní laboratoře, fyzikální modelování - experimenty velkého měřítka
- Praktické cvičení ve štole Josef - odběr vzorků, fyzikální modelování, in-situ měření
- Studentské prezentace
- Cíle studia:
-
Schopnost základní orientace v problematice trvalého ukládání radioaktivních odpadů. Praktické seznámení se se specifickým chováním materiálů inženýrských bariér z hlediska geotechniky.
- Studijní materiály:
-
Pusch R., 2001. SKB Technical Report TR-02-12, The Buffer and Backfill Handbook Part 2: Materials and techniques, Roland Pusch, Geodevelopment AB
Pusch R., 2002. SKB Technical Report TR-02-20, The Buffer and Backfill Handbook Part 1: Definitions, basic relationships, and laboratory methods, Geodevelopment AB
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Předmět je součástí následujících studijních plánů: