Modelování v UML
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
18MUML | Z,ZK | 4 | 2+2 | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Vojtěch Merunka
- Cvičící:
- Vojtěch Merunka
- Předmět zajišťuje:
- katedra softwarového inženýrství
- Anotace:
-
V předmětu je vykládán unifikovaný modelovací jazyk (UML) z pohledu teoretických základů objektového programování a modelování pomocí lambda-kalkulu. V semestrálních projektech a praktických ukázkách je kladen důraz na možnost práce s instancemi objektů. Tento předmět také přináší úvod do objektové databázové technologie a dotazování nad objektovými datovými strukturami, které jsou důležitým nástrojem pro verifikaci a validaci modelovaných systémů.
- Požadavky:
-
Algoritmizace, databáze, programování v jazyce C++ nebo Java, softwarové inženýrství.
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod, historie UML, koncepce UML.
2. Modely užití systému, modely datové struktury. Třídy a kolekce. Objektová normalizace tříd. Úvod do modelovacího nástroje BoUML.
3. Princip MDA, transformace hierarchií tříd objektů.
4. Alternativní přístupy k procesnímu modelování. Projekty BPML a BORM.
5. Zadání semestrálních projektů.
6. Metody získávání informace o systému ze zadání, business inženýrství.
7. Teoretické základy modelování, lambda-kalkul, petriho sítě a teorie automatů.
8. Modelovací nástroj Craft.CASE a jazyk C.C.
9. Alternativní v praxi používané techniky, Metoda Aris, modelování pomocí EPC.
10. Validace a transformace navrženého konceptuálního schématu, instance-level modeling.
11. Návrhové vzory.
12. Možnosti implementace konceptuálního modelu do konkrétních platforem. Porovnání relačních a objektových databází.
13. Manažerský pohled na řízení softwarového projektu.
14. Prezentace semestrálních projektů.
- Osnova cvičení:
-
1.-6. Prezentace přednášené látky, procvičování lambda-kalkulu.
7. Zadání semestrálních projektů.
8.-10. Úvod do prostředí modelovacího CASE nástroje.
11.-12. Obhajoby semestrálních projektů.
- Cíle studia:
-
Znalosti:
Studenti budou znát prostředky a chápat formální základ v praxi používaných technik analýzy, návrhu a implementace informačních systémů pomocí standardizovaného modelovacího jazyka UML a objektově orientovaného paradigmatu (OOP), procesního modelování a dalších nástrojů a technik majících původ v počítačových vědách.
Schopnosti:
Studenti budou schopni vypracovat samostatný projekt analýzy konkrétního systému a otestovat jeho návrh pomocí simulačních nástrojů nebo naprogramováním prototypu. Studenti budou umět používat dostupné analytické nástroje CASE.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
[1] Ambler S.: The Object Primer 3rd Edition, Agile Model Driven Development with UML 2, Cambridge University Press, 2004 ISBN#: 0-521-54018-6.
[2] Ambler, Scott W.: Process Patterns - Buiding Large-Scale Systems Using OO Technology, Cambridge University Press - Managing Object Technology Series 1998, ISBN 0-521-64568-9.
Doporučená literatura:
[3] Ambler, Scott W.: More Process Patterns - Delivering Large-Scale Systems Using OO Technology, Cambridge University Press - Managing Object Technology Series 1999, ISBN 0-521-65262-6.
[4] Merunka V.: Datové modelování , Alfa Publishing, Praha 2007, ISBN 80-86851-54-0.
[5] Liping Liu, Borislav Roussev et al.: Management of the Object-Oriented Development Process - Part 15: BORM Methodology, ISBN 1-59140-605-6.
[6] Merunka Vojtěch, Pergl Robert, Pícka Marek: Objektově orientovaný přístup v projektování informačních systémů, ČZU Praha 2005, ISBN 80-213-1352-8.
- Poznámka:
-
Rozsah=prednasky+cviceni:2p+2c
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Aplikace informatiky v přírodních vědách (volitelný předmět)