Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Seminář k bakalářské práci

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
51SBP Z 3 12B česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Cílem předmětu je seznámit studenty s povahou odborné práce, s fundamentálními požadavky a přístupy k jejímu zpracování. U bakalářské práce se vychází z toho, že jde zpravidla o první odbornou práci autora v oblasti vzdělávání. Téma bakalářské práce proto bývá relativně úzké, aby umožňovalo proniknout do hloubky problematiky. Seminář má proto vést autory k tomu, aby výsledné zpracování nezůstávalo v rovině povrchní kompilace. Jedním z požadavků na bakalářskou práci je, aby měla jasný vztah k určitému úseku pedagogické praxe a aby k ní mohl autor vztáhnout výsledky své práce. Jestliže se autor rozhodne v rámci bakalářské práce zpracovávat učební text, musí práce obsahovat didaktickou analýzu dosavadních učebních textů (zdůvodnění, proč je formulován nový učební text) a pedagogicko-psychologické parametry požadované od učebního textu. Pokud se autor v rámci řešení zvolené problematiky rozhodl pro výzkumné šetření, jde zpravidla o šetření nevelkého rozsahu. Jeho realizace a interpretace však musí splňovat nároky na taková šetření kladené.

Minimální rozsah bakalářské práce činí 30 stran vlastního autorského textu, přičemž do tohoto rozsahu vlastního textu patří i poznámkový aparát, nikoli obsah práce, soupis použité literatury a přílohy. Horní hranice rozsahu bakalářské práce není stanovena, základní text však respektuje doporučení výše uvedeného rozsahu.

Bakalářská práce má mít strukturu odborné práce, v jejímž přehledném členění má být mj. zřejmé, jak autor přistoupil k řešení zvoleného tématu: jaká byla jeho teoretická a metodologická východiska, jak hodnotí stav problematiky v praxi a její dosavadní zpracování v teorii, co je cílem práce, vytyčení problému, stanovené hypotézy, základní pojmy, se kterými je v práci operováno, jaké metody autor volí pro dosažení cíle práce. Předpokládá se, že doporučované členění na úvod, mapující autorův přístup ke zpracování tématu, vlastní stať, řešící zvolenou problematiku, a závěr, mající charakter resumé, bude podle povahy tématu zejména ve druhé části - vlastní stati - rozpracováno buď podle logiky tématu, nebo bude dále děleno na část teoretickou a empirickou.

Bakalářská práce je práce odborná. Při její tvorbě má autor prokázat:

- souhrnnou orientaci ve studovaném oboru;

- hlubší zájem o dílčí odborné téma;

- náležitý stupeň osvojení odborné terminologie a odborného jazyka;

- dovednost samostatně se orientovat ve zdrojích odborných informací, analyzovat je, korektně s nimi pracovat a zaujímat k nim stanovisko;

- dovednost aplikovat pedagogické a didaktické poznatky do vyučování technických předmětů;

- dovednost v jistém rozsahu realizovat výzkumné šetření a interpretovat jeho výsledky nebo připravit učební text (případně jeho část), soubory úloh, ukázky zkoušek (včetně nestandard. did. textu), a to vše na základě didaktické analýzy zvoleného učiva;

- dovednost shrnout a zobecnit dílčí závěry své i citovaných autorů a formulovat doporučení pro společenskou praxi.

Klíčové pojmy pro jednotlivé tematické okruhy: struktura odborné práce, obsah, forma a struktura; teoretická a metodologická východiska, cíle hlavní a dílčí, hypotéza, základní operační pojmy; forma teoretická a empirická; formální náležitosti bakalářské práce; anotace, abstrakt, resumé, shrnutí; poděkování autora; prohlášení autora; soupis použité literatury, bibliografické a citační normy a jejich dodržování, bibliografické citace - bibliografická citace monografie, sborníkové stati, stati v seriálové publikaci (periodiku), dokumentu, citace elektronických síťových zdrojů; odkazy na zdroje - odkazování autorem a vročením, příklady různých možností vřazení do textu a příslušné podoby odkazování, číselné odkazování; poznámkový aparát, dodatky k práci, přílohy a jejich role - místo v závěrečné práci; úprava písemností psaných strojem nebo textovými editory; informační prameny - primární a sekundární, terminologie; duševní vlastnictví a právní ochrana. (Anotace, abstrakt, resumé, referát, bibliografie, , soupisy literatury, citace, bibliografická citace, citační analýza, odkazy, citační rejstřík, bibliografické reference, autorská, citační etika, autorské právo, copyright ?; databáze, bibliografické (dokumentografické) databáze, command search, faktografická databáze, plnotextové databáze (fulltext), databázové centrum, informační instituce, Current Contents; deskriptory, tezaury, Deweyho desetinné třídění (DDT); práce odborná, vědecká, práce diplomová, bakalářská, disertační, habilitační monografie, periodika, sborník, referát, výzkumné zprávy, patenty, normy, pravidla a kritéria, impact faktor, Netiquette, pravidla chování pro práci v počítačové síti, knihovní a výpůjční řád, referenční služby, reprografické služby, třídění, systematické třídění, tezaurus, mezinárodní desetinné třídění (MDT), Universal Decimal Classification (UDC), logické operátory, lokační údaje, rešerše, rešeršní služby, rešeršní strategie, retrospektivní rešerše, signatura, sigla, hesla, předmětová hesla, operátory, logické operátory; informace, informační prameny, primární, sekundární, selekční prvek (selektor), relevance informací; katalog, katalog autorský, jmenný, katalog elektronický, lístkový katalog, online katalog, počítačový katalog, katalog názvový, katalog předmětový, katalog souborný, katalog systematický, katalogizační lístky, katalogizační záznam, browsing, OPAC (Online Public Access Catalogue), lokační údaje, searching, operátory, logické operátory; klíčová slova (key words, free terms), impact factor; distanční, proximitní operátory; formální údaje.)

Požadavky:

Aktivní účast ve výuce.

Příprava zásad přístupu ke zpracování projektu práce/výzkumu (portfolio). Příprava základu zadání práce a projektu práce.

Osnova přednášek:

Předmět sleduje zásady přístupu k volbě tématu práce a způsobu jeho zpracování, dále zásady profilu odborné (vědecké) práce.

Tematika bakalářských prací vychází ze studijního programu Specializace v pedagogice a sleduje hlavní zřetele koncepce studijního oboru Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku.

Studenti volí z nabídky tematických okruhů, resp. navrhují vlastní téma či varianty z nabídky, cílem je individuální přístup ke zpracování tématu, tvůrčí přístup, soulad s metodologickými zásadami zpracování tématu a odborné práce.

Bakalářská práce má mít strukturu odborné práce, v jejímž přehledném členění má být mj. zřejmé, jak autor přistoupil k řešení zvoleného tématu: jaká byla jeho teoretická a metodologická východiska, jak hodnotí stav problematiky v praxi a její dosavadní zpracování v teorii, co je cílem práce, vytyčení problému, stanovené hypotézy, základní pojmy, se kterými je v práci operováno, jaké metody autor volí pro dosažení cíle práce. Předpokládá se, že doporučované členění na úvod, mapující autorův přístup ke zpracování tématu, vlastní stať, řešící zvolenou problematiku, a závěr, mající charakter resumé, bude podle povahy tématu zejména ve druhé části - vlastní stati - rozpracováno buď podle logiky tématu, nebo bude dále děleno na část teoretickou a empirickou.

Osnova cvičení:

Klíčové okruhy a pojmy pro jednotlivé tematické okruhy: struktura odborné práce, obsah, forma a struktura; teoretická a metodologická východiska, cíle hlavní a dílčí, hypotéza, základní operační pojmy; forma teoretická a empirická; formální náležitosti bakalářské práce; anotace, abstrakt, resumé, shrnutí; poděkování autora; prohlášení autora; soupis použité literatury, bibliografické a citační normy a jejich dodržování, bibliografické citace - bibliografická citace monografie, sborníkové stati, stati v seriálové publikaci (periodiku), dokumentu, citace elektronických síťových zdrojů; odkazy na zdroje - odkazování autorem a vročením, příklady různých možností vřazení do textu a příslušné podoby odkazování, číselné odkazování; poznámkový aparát, dodatky k práci, přílohy a jejich role - místo v závěrečné práci; úprava písemností psaných strojem nebo textovými editory; informační prameny - primární a sekundární, terminologie; duševní vlastnictví a právní ochrana. (Anotace, abstrakt, resumé, referát, bibliografie, , soupisy literatury, citace, bibliografická citace, citační analýza, odkazy, citační rejstřík, bibliografické reference, autorská, citační etika, autorské právo, copyright C; databáze, bibliografické (dokumentografické) databáze, command search, faktografická databáze, plnotextové databáze (fulltext), databázové centrum, informační instituce, Current Contents; deskriptory, tezaury, Deweyho desetinné třídění (DDT); práce odborná, vědecká, práce diplomová, bakalářská, disertační, habilitační monografie, periodika, sborník, referát, výzkumné zprávy, patenty, normy, pravidla a kritéria, impact faktor, Netiquette, pravidla chování pro práci v počítačové síti, knihovní a výpůjční řád, referenční služby, reprografické služby, třídění, systematické třídění, tezaurus, mezinárodní desetinné třídění (MDT), Universal Decimal Classification (UDC), logické operátory, lokační údaje, rešerše, rešeršní služby, rešeršní strategie, retrospektivní rešerše, signatura, sigla, hesla, předmětová hesla, operátory, logické operátory; informace, informační prameny, primární, sekundární, selekční prvek (selektor), relevance informací; katalog, katalog autorský, jmenný, katalog elektronický, lístkový katalog, online katalog, počítačový katalog, katalog názvový, katalog předmětový, katalog souborný, katalog systematický, katalogizační lístky, katalogizační záznam, browsing, OPAC (Online Public Access Catalogue), lokační údaje, searching, operátory, logické operátory; klíčová slova (key words, free terms), impact factor; distanční, proximitní operátory; formální údaje.)

Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty s povahou odborné práce, s fundamentálními požadavky a přístupy k jejímu zpracování. U bakalářské práce se vychází z toho, že jde zpravidla o první odbornou práci autora v oblasti vzdělávání. Téma bakalářské práce proto bývá relativně úzké, aby umožňovalo proniknout do hloubky problematiky. Seminář má proto vést autory k tomu, aby výsledné zpracování nezůstávalo v rovině povrchní kompilace. Jedním z požadavků na bakalářskou práci je, aby měla jasný vztah k určitému úseku pedagogické praxe a aby k ní mohl autor vztáhnout výsledky své práce. Jestliže se autor rozhodne v rámci bakalářské práce zpracovávat učební text, musí práce obsahovat didaktickou analýzu dosavadních učebních textů (zdůvodnění, proč je formulován nový učební text) a pedagogicko-psychologické parametry požadované od učebního textu. Pokud se autor v rámci řešení zvolené problematiky rozhodl pro výzkumné šetření, jde zpravidla o šetření nevelkého rozsahu. Jeho realizace a interpretace však musí splňovat nároky na taková šetření kladené.

Studijní materiály:

Studenti mají kromě odborné literatury dostupné v knihovnách k dispozici CD-ROM s tezemi obsahu předmětu doplněný otázkami a úkoly k samostatné přípravě a práci s učebním materiálem. Aktualizované studijní texty, informační a metodické materiály, pokyny jsou uváděny na intrenetu MÚVS.

Odborná literatura:

- Čmejrková, S., Daneš, F., Světlá, J. Jak napsat odborný text. Leda 1999. 255 s.

- Eco, U. Jak napsat diplomovou práci. (Graf.upr. M. Pučoková, J. Vaclová; red. P.Mikeš; z ital. orig. přel., předml. I.Seidl; odp.red. P.Mikeš.). Olomouc: Votobia, 1997. 271 s.

- Holoušová, D., Krobotová, M. Diplomové a závěrečné práce. Olomouc: Univerzita Palackého, Pedagogická fakulta, 2002, 117 s.

- Gavora, P. Úvod do pedagogického výzkumu. Brno: Paido, 2000

- Informační výchova. Kurz informační výchovy, 3 stupně, na webových stránkách ČVUT: http://knihovny.cvut.cz/vychova

- Kováříček, V., Krejčová, E., Krejčí, V. Diplomové a závěrečné práce: Metodická příručka pro zpracování a vedení diplomových a závěrečných prací. Určeno studentům denního studia, studia při zaměstnání a postgraduálního studia. Ostrava: Ostravská univerzita, 1994, 33 s., 5 příl. Vyd. 2. Ostrava: Ostravská univerzita, 1995. 40, [5] s.

- Meško, D.; Katuščák, D.; Findra, J. a kol. Akademická příručka. České upravené vydání. Martin, Osveta 2006. ISBN 80-8063-219-7.

- Normy pro psaní a citování odborných textů (výběr)

- ČSN 01 6910 Úprava písemností psaných strojem nebo zpracovávaných textovými editory

- ČSN ISO 5966 Formální úprava vědeckých a technických zpráv

- ČSN ISO 7144 Formální úprava disertací a podobných dokumentů

- ČSN ISO 2384 Formální úprava překladů

- ČSN ISO 2145 Číslování oddílů a pododdílů psaných dokumentů

- ČSN ISO 999 Zásady zpracování, uspořádání a grafické úpravy rejstříků

- ČSN 01 0166 Nakladatelská (vydavatelská) úprava knih a některých dalších druhů neperiodických publikací

- ČSN ISO 690 Bibliografické citace. Obsah, forma a struktura

- ČSN ISO 690-2 Bibliografické citace. Část 2: Elektronické dokumenty nebo jejich části

- Spousta, V. a kol. Vádemékum autora odborné a vědecké práce (se zaměřením na práce pedagogické). Brno: Masarykova univerzita 2000, 158 s.

- Semrád, J.; Škrabal, M. Úvod do studia učitelství odborných předmětů. Praha: České vysoké učení technické v Praze. Nakladatelství ČVUT, 2007. 162 s. ISBN 978-80-01-03744-7.

- Zákon č. 121/2000 Sb., o právu autorském, o právech souvisejících s právem autorským a o změně některých zákonů (autorský zákon)

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 27. 3. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet24260005.html