Pedagogická praxe
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
51PEDP | KZ | 8 | 20 | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Cílem předmětu Pedagogická praxe je praktický nácvik získaných znalostí a dovedností na středních technických školách. Studenti již využívají znalosti a dovednosti získané z předchozího studia pedagogiky, psychologie, rétoriky, a především pak didaktiky odborných předmětů. V rámci přípravy na pedagogickou praxi jsou studenti systematicky připravováni na činnosti, jejichž ovládnutí determinuje jejich výsledky, efektivitu pedagogického působení.
Příprava před uskutečněním pedagogické praxe studentů je zaměřena zejména na tyto okruhy:
A. U studentů prezenčního studia a těch studentů kombinovaného studia, kteří nemají pedagogickou praxi: vybavit posluchače souborem základních profesních dovedností včetně nácviku sebereflexe. To znamená realizovat tyto dílčí cíle: seznámit se aktivně s žákem, naučit se sledovat pedagogické jevy a vztahy, nacvičit techniku pozorování, seznámit se s podmínkami práce učitele, nacvičit základní dovednosti v práci učitele, seznámit se se zásadami projektování výuky a vzdělávacích programů, plánovat vyučovací hodiny, uskutečnit vyučovací hodiny, analyzovat náslechové a vyučovací hodiny a účelně korigovat vlastní pedagogickou činnost.
Student je před nástupem na pedagogickou praxi teoreticky i prakticky připravován na výchovně vzdělávací činnost především v předmětu didaktika odborných předmětů, ale také v dalších studijních předmětech. V předmětech pedagogika a psychologie se jedná především o teoretickou vybavenost a dále o přípravu se zaměřením mj. na výcvik v komunikaci a na tvořivou regulaci pedagogického procesu. V dalších studijních předmětech se posluchači seznamují s řízením a provozem školy, organizací pedagogického procesu, právními a ekonomickými aspekty chodu škol, se současnými poznatky z teorie a praxe výuky, osvojí si vědomosti, rozvinou schopnosti, utvoří si základy dovedností a kompetencí spjatých s koncipováním a realizací pedagogického procesu, se zřetelem na stanovení pedagogické diagnózy žáka, efektivitu výchovně vzdělávacího procesu a jeho výsledků, komunikační techniky, na tvořivou prezentaci informací, používání moderních didaktických prostředků a informačních technologií. V předmětu didaktika odborných předmětů každý posluchač připravuje a uskutečňuje simulovaný mikrovýstup, spojený s následným rozborem tohoto vystoupení po odborné i didaktické stránce. Tato praktická aktivita je také spojena s nácvikem techniky pozorování u těch, kteří sledují (hospitují) mikrovýstup. Kromě této formy přípravy studentů na pedagogickou praxi je využíváno videonahrávek, pořízených v podmínkách středních technických škol používaných pro rozbor různých pedagogických situací, jako je např. analýza práce činnosti učitele a žáků, výchovný styl práce učitele, aplikace metod vyučování a jejich efektivita aj.
Škola zabezpečuje realizaci pedagogické praxe v prezenčním studiu a v kombinovaném studiu u těch, kteří nemají žádnou pedagogickou praxi, vykoná student:
o6 náslechů (hospitací) u učitele, který vyučuje příslušný odborný předmět (předměty). O hospitaci a následném pohospitačním pohovoru provede student podle pokynů katedry inženýrské pedagogiky MÚVS ČVUT samostatně písemný záznam, který odevzdává katedře jako podklad pro udělení zápočtu;
o4 pedagogické výstupy ve výuce dle oborového zaměření. Škola na těchto výstupech zajišťuje hospitace odpovědným pracovníkem školy (fakultní učitel, ředitel školy, zástupce ředitele školy a další odborně a pedagogicky způsobilí pracovníci školy), bude proveden pohospitační rozbor, vyplněn záznam o hodnocení výstupu studenta.
Organizace v bloku formou třítýdenní souvislé odborné pedagogické praxe.
B. U studentů kombinovaného studia, kteří mají pedagogickou praxi: zdokonalení profesní aktivity v celém komplexu činností učitele a v návaznostech na realitu školy, na které posluchač dlouhodobě učí. To znamená realizovat především tyto dílčí cíle: prohloubit pedagogické myšlení, zkvalitnit přípravu na vyučovací hodinu, zejména se zaměřením na aktivní vyučovací metody a prostředky výuky, motivaci žáků, metodiku a formy ověřování znalostí a na objektivitu hodnocení; nezanedbávat výchovnou stránku pedagogického procesu a formovat všestranně žákovu osobnost.
Po uzavření tematického celku následuje u kombinované formy cílená konzultace k prohloubení znalostí, intelektuálních dovedností a návyků ve 3 termínech. Celková hodinová dotace konzultací u kombinované výuky v poměru 1:4 (konzultace:hodiny).
Škola zabezpečuje realizaci pedagogické praxe v kombinovaném studiu u těch, kteří mají pedagogickou praxi, vykoná student:
o3 náslechy (hospitace) v hodinách toho učitele, který vyučuje stejný nebo příbuzný předmět. O hospitaci a následném pohospitačním pohovoru provede student podle pokynů katedry inženýrské pedagogiky MÚVS ČVUT samostatně písemný záznam, který odevzdává katedře jako podklad pro udělení zápočtu;
o2 pedagogické výstupy ve výuce dle oborového zaměření. Škola na těchto výstupech zajišťuje hospitace odpovědným pracovníkem školy (fakultní učitel, ředitel školy, zástupce ředitele školy a další odborně a pedagogicky způsobilí pracovníci školy), bude proveden pohospitační rozbor, vyplněn záznam o hodnocení výstupu studenta.
Rozsah odborné praxe (v týdnech): 3 týdny souvislé odborné pedagogické praxe
Součástí pedagogické praxe jsou konzultace s garantem/tutorem předmětu didaktika odborných předmětů.
Studenti se seznámí se specifikami daného typu školy, celkovým chodem a provozem školy (řízení školy, řešení výchovných otázek, prevence negativních sociálních jevů atd.). Studenti budou zároveň seznámeni s učebnicemi a dalšími pomůckami pro výuku jednotlivých vyučovacích předmětů (didaktická technika, využívání didaktických technologií, doplňkové učební materiály, metody ICT, provoz speciálních učeben apod.).
Na intranetu MÚVS je uveden soubor materiálů k zabezpečení pedagogické praxe.
-Jak pracovat s materiály pro pedagogickou praxi
-Požadavky pro udělení zápočtu z pedagogické praxe
-Formuláře zpracovávané studentem
-Formuláře zpracovávané školou
-Smlouva o zabezpečení pedagogické praxe studentů MÚVS ČVUT (vzorová smlouva)
-Přehled smluvních středních odborných škol a vyšších odborných škol
Po uzavření tematického celku uskutečňovaného v rámci výuky následuje u kombinované formy cílená konzultace k prohloubení znalostí, intelektuálních dovedností a návyků ve 3 termínech. Celková hodinová dotace konzultací u kombinované výuky v poměru 1:4 (konzultace: hodiny časové dotace výuky).
Součástí pedagogické praxe jsou konzultace s garantem předmětu didaktika odborných předmětů v příslušném oborovém zaměření.
Souvislá pedagogická praxe podle podmínek školy dále zahrnuje řadu praktických aktivit i v širším smyslu, např. účast na pedagogické radě, žákovské radě, třídní schůzce, poradě předmětové komise; dále např. realizace exkurze, problematika výchovného poradenství a činnosti školního psychologa, tvorba a realizace školního vzdělávacího programu, vyučovací a mimovyučovací činnosti pedagogických pracovníků se zřetelem na oborové, aprobační zaměření, projektovou dokumentaci pro výuku předmětu, oboru (vzdělávací programy, učební plány, učební osnovy, tematické plány atd.), povinnosti třídního učitele a související dokumentace (třídní knihy, třídní samospráva, vedení třídnických hodin apod.).
- Požadavky:
-
Aktivní účast na cvičeních i v průběhu pedagogické praxe na středních odborných školách dle oborové specializace studenta na strojírenský, stavební, elektrotechnický či jiný speciální směr. Didaktika odborných předmětů je společně s Pedagogickou praxí hlavním profilujícím předmětem Specializace v pedagogice pro učitelství odborných technických předmětů. Nedílnou součástí cvičení je nácvik praktických dovedností, kterými je nutné studenty vybavit před výkonem pedagogické praxe. Bez aktivní účasti není možné studenta připustit k výkonu pedagogické praxe. Studenti se v rámci cvičení seznamují se základními pedagogickými dokumenty, osvojují si základní návyky a dovednosti potřebné pro vypracování přípravy učitele na vyučování, diagnostiku a hodnocení žáků, atp. Cílem pedagogické praxe je upevnění a prohloubení vědomostí, dovedností a pracovních návyků studentů při realizaci výchovně vzdělávacího procesu v podmínkách chodu školy.
Po uzavření tematického celku následuje u kombinované formy cílená konzultace k prohloubení znalostí, intelektuálních dovedností a návyků ve 3 termínech. Celková hodinová dotace konzultací u kombinované výuky v poměru 1:4 (konzultace: hodiny časové dotace výuky).
Součástí pedagogické praxe jsou konzultace s garantem/tutorem předmětu didaktika odborných předmětů.
Souvislá pedagogická praxe podle podmínek školy dále zahrnuje řadu praktických aktivit i v širším smyslu, např. účast na pedagogické radě, žákovské radě, třídní schůzce, poradě předmětové komise; dále např. realizace exkurze, problematika výchovného poradenství a činnosti školního psychologa, tvorba a realizace školního vzdělávacího programu, vyučovací a mimovyučovací činnosti pedagogických pracovníků se zřetelem na oborové, aprobační zaměření, projektovou dokumentaci pro výuku předmětu, oboru (vzdělávací programy, učební plány, učební osnovy, tematické plány atd.), povinnosti třídního učitele a související dokumentace (třídní knihy, třídní samospráva, vedení třídnických hodin apod.).
- Osnova přednášek:
-
Viz metodické pokyny k realizaci pedagogické praxe (intranet).
- Osnova cvičení:
-
Viz metodické pokyny k realizaci pedagogické praxe (intranet).
- Cíle studia:
-
Prohloubit pedagogické myšlení, zkvalitnit přípravu na vyučovácí hodinu jejím zaměřením na aktivní vyučovací metody a prostředky výuky, motivace žáků, formulaci otázek a na objektivitu hodnocení, nezanedbávat výchovnou stránku pedagogického procesu a formulovat všestranně žákovu osobnost.
Cílem předmětu Pedagogická praxe je praktický nácvik získaných znalostí a dovedností na středních technických školách. Studenti již využívají znalosti a dovednosti získané z předchozího studia pedagogiky, psychologie, rétoriky, a především pak didaktiky odborných předmětů. V rámci přípravy na pedagogickou praxi jsou studenti systematicky připravováni na činnosti, jejichž ovládnutí determinuje jejich výsledky, efektivitu pedagogického působení.
Příprava před uskutečněním pedagogické praxe studentů je zaměřena zejména na
okruhy: viz část anotace.
- Studijní materiály:
-
Bočková, V., Podlahová, L. Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc: UP, 1989. Drahovzal, J., Kilián, O., Kohoutek, R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido, 1997. Kalhous, Z., Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
Intranet představuje především jednu z další možných forem pro podporu především kombinované formy studia. Nevylučuje však přístup studentům prezenční formy, kteří mohou čerpat ze zdrojů, které jsou zde zpřístupněny. Intranet je dostupný na adrese: http://www.studna.cvut.cz/default.asp
V rámci struktury studijního programu Specializace v pedagogice jsou materiály pro předmět Didaktika odborných předmětů umístěny pod odkazem 2. ročník.
Obsah předmětu Didaktika odborných předmětů se sestává z těchto částí, a to:
A.Obecné pokyny pro vykonání pedagogické praxe
B.Dokumentace zpracovávaná studentem
C.Další dokumentace (hodnocení studenta školou)
Garanti předmětu Didaktika odborných předmětů spravují obsah, který se zprostředkovává prostřednictvím administrovaného přístupu, tj. prostřednictvím uživatelského jména a hesla, opravňujícího k přístupu učebních podpor. Studenti mají rovněž tento přístup pro stahování nabídnutých zdrojů.
Další z možností je studijní prostředí, které umožňuje sdílet znalosti s ostatními formou např. diskusního fóra k dané problematice.
Studenti mají kromě odborné literatury dostupné v knihovnách k dispozici CD-ROM s tezemi obsahu předmětu doplněný otázkami a úkoly k samostatné přípravě a práci s učebním materiálem (viz příloha).
Učební opory - videonahrávky:
K dispozici je dále soubor videonahrávek vzorových vyučovacích hodin v odborných vyučovacích předmětech na středních odborných školách (viz příloha). Tyto videonahrávky jsou určeny k analýzám především didaktické a pedagogické stránky výuky uskutečňované v konkrétních podmínkách vyučovacího procesu, k využití ve studijních předmětech Didaktika odborných předmětů, Pedagogická praxe, případně dalších předmětech, dále v konzultační činnosti a v individuální přípravě studentů. Tyto záznamy jsou veřejně přístupné pro individuální práci studentu v knihovně Masarykova ústavu vyšších studií.
Odborná literatura:
[1]Bočková, V., Podlahová, L. Vyučovací hodina a její pozorování. Olomouc: UP, 1989.
[2]Byčkovský, P. Základy měření výsledků výuky. Tvorba didaktického testu. Praha: ČVUT, 1993.
[3]Drahovzal, J.; Kilián O.; Kohoutek R. Didaktika odborných předmětů. Brno: Paido,1997.
[4]Chrástka, M. Didaktické testy. Brno: Paido, 1999.
[5]Kalhous, Z.; Obst, O. a kol. Školní didaktika. Praha: Portál, 2002.
[6]Melezinek, A. Inženýrská pedagogika. Praha: Ediční středisko ČVUT, 1994.
[7]Petty, G. Moderní vyučování. Praha: Portál, 1996.
[8]Průcha, J. Pedagogický slovník. Praha: Portál 1995.
[9]Rys, S. Hospitace v pedagogické praxi, Praha: SPN, 1988.
[10]Svoboda, E.; Bečková, V.; Švercl, J. Kapitoly z didaktiky odborných předmětů. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2004.
[11]Švec, V. Klíčové dovednosti ve vyučování a výcviku. Brno: MU PF, 1998.
[12]Švec, V. a kol. Praktikum didaktických dovedností. Brno: MU PF, 1996.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: