Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024

Pedagogika

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah Jazyk výuky
51PED ZK 15 60 česky
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět předkládá studentům poznatky : o vztahu výchovy, dědičnosti a prostředí,o funkcích vzdělání, soudobých teorií vzdělání, cíli výchovy, vyučovacím procesu, moderních koncepcích vyučování, pedagogické dokumentaci, pedagogických zákonech a principech, metodách vyučování, organizačních formách, pedagogické diagnostice a hodnocení, výchově a tvořivosti, významu estetické výchovy v kultivaci člověka, světonázorové a mravní výchově, multikulturní výchova, sociální výchově, o vlivu prostředí na výchovu, o ohrožení dětí a mládeže z prostředí, o právech dětí, metodách sociálně pedagogické práce atd.

Požadavky:

Podle pokynů vyučujícícho nastudovat odbornou likteraturu a u zkoušky předložit portfolio se seznamem prostudované literatury.

Osnova přednášek:

1.Předmět pedagogiky. Struktura pedagogiky a vztah k jiným vědám.

2.Podstata výchovy. Vztah výchovy, dědičnosti a prostředí.

3.Vzdělávání, sebevzdělávání, vzdělanost. Funkce vzdělávání.

4.Základní pedagogické kategorie. Cíl výchovy. Prostředky, podmínky, evaluace.

5.Základní činitelé výchovy.

6.Osobnost učitele a vychovatele.

7.Profil současné mládeže a podíl výchovy na jejím utváření.

8.Alternativní pojetí výchovy a vzdělávání a současné trendy v české pedagogice.

9.Pedagogická dokumentace, aktuální změny s ohledem na kurikulární reformu.

1.Současné trendy ve výchově a vzdělávání handicapovaných dětí a mládeže.

10.Česká výchovně vzdělávací soustava a její vývoj.

11.Teorie vzdělávání podle Bertranda.

12.Didaktika jako teorie vzdělání a vyučování.

13.Vyučování jako celistvý proces.

14.Obsah učiva a jeho výběr.

15.Osvojování vědění a organizace procesu učení žáků.

16.Vyučovací metody.

17.Organizační formy vyučování.

18.Didaktické prostředky v procesu vyučování.

19.Vývoj, pojetí a úkoly sociální pedagogiky. Místo sociální pedagogiky v systému věd o výchově.

20.Základní kategorie sociální pedagogiky.

21.Sociální (prosociální) výchova a její funkce a úkoly.

22.Prostředí a výchova. Ohrožení osobnosti dětí a mládeže z prostředí. Práva dětí.

23.Média a výchova.

24.Životní styl a jeho utváření.

25.Náročné a krizové životní situace a jejich řešení.

26.Multikulturní výchova, sociálně výchovná práce v minoritních, rizikových skupinách a komunitách.

27.Pomáhání v ČR, nevládní organizace typu LC Lions.

28.Probační a mediační služba.

29.Projektování v oblasti sociálně výchovného působení.

30.Metody sociálně výchovného působení.

31.Práce sociálního pedagoga v terénu.

32.Specifika metodologie sociální pedagogiky.

Osnova cvičení:
Cíle studia:

Cílem předmětu je seznámit studenty s fundamentálními a nejnovějšími poznatky z pedagogiky. Předmět se opírá o poznatky z obecné pedagogiky, obecné didaktiky a některá témata z teorie výchovy a sociální pedagogiky.

Studijní materiály:

Dvořáček, J. Obecná pedagogika pro techniky. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000. Jůva, Vl. sen. et Jůva Vl. jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1997. Kalhous, Z., Obst, O. Školní didaktika. Praha: Portál, 2003.

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 19. 4. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet24259405.html