Cvičení na simulátoru
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
17CSI | Z | 3 | 0+3 | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- katedra jaderných reaktorů
- Anotace:
-
Předmět dává studentům představu o hlavních provozních charakteristikách jaderných elektráren s různými typy reaktorů, o vazbách mezi jednotlivými komponentami jaderných elektráren a o principu jejich řízení. V rámci teorie je vždy stručně popsána simulovaná elektrárna i její simulátor. Hlavní těžiště práce je poté věnováno procvičení různých úloh na simulátorech. Výuka probíhá se simulátory elektrárenských bloků s reaktory: VVER-440, ABWR a CANDU 6. Při cvičení jsou vždy rozebírány základní fyzikální parametry systému a zdůvodňovány jejich změny a vazby mezi nimi.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Úvod k simulátorům, 1 přednáška
Definice a rozdělení simulátorů, význam simulátorů
2. Simulátor systému VVER-440, 1 přednáška, 4 cvičení
Systém VVER-440 (JE Dukovany) a jeho řízení, popis simulátoru, cvičení se systémem za nominálního stavu, nácvik přechodových procesů při použití různých automatických regulátorů, řešení vybraných havarijních situací, apod.
3. Simulátor systému ABWR, 1 přednáška, 2 cvičení
Systému ABWR a jeho řízení, popis simulátoru, cvičení se systémem za nominálního stavu, nácvik přechodových procesů při použití různých automatických regulátorů.
4. Simulátor systému CANDU 6, 1 přednáška, 2 cvičení
Systému CANDU 6 a jeho řízení, popis simulátoru, cvičení se systémem za nominálního stavu, nácvik přechodových procesů při použití různých automatických regulátorů.
6. Srovnání a celkové zhodnocení, 1 cvičení
Celkové srovnání procvičovaných systémů a jejich základních parametrů, způsobů regulace a dynamického chování.
- Osnova cvičení:
-
1. Úvod k simulátorům, 1 přednáška
Definice a rozdělení simulátorů, význam simulátorů, jednoduchý simulátor reaktoru na TU v Delftu.
2. Simulátor systému VVER-440, 1 přednáška, 4 cvičení
Systém VVER-440 (JE Dukovany) a jeho řízení, popis simulátoru, cvičení se systémem za nominálního stavu, nácvik přechodových procesů při použití různých automatických regulátorů, řešení vybraných havarijních situací, apod.
3. Simulátor systému ABWR, 1 přednáška, 2 cvičení
Systému ABWR a jeho řízení, popis simulátoru, cvičení se systémem za nominálního stavu, nácvik přechodových procesů při použití různých automatických regulátorů.
4. Simulátor systému CANDU 6, 1 přednáška, 2 cvičení
Systému CANDU 6 a jeho řízení, popis simulátoru, cvičení se systémem za nominálního stavu, nácvik přechodových procesů při použití různých automatických regulátorů.
6. Srovnání a celkové zhodnocení, 1 cvičení
Celkové srovnání procvičovaných systémů a jejich základních parametrů, způsobů regulace a dynamického chování.
- Cíle studia:
-
Znalosti:
znalosti simulovaných zařízení, základní provozní stavy a parametry simulovaných systémů, způsoby řízení jaderných elektráren, vazby mezi komponentami elektráren, dynamika systémů.
Schopnosti:
Posuzovat dynamické chování jaderné elektrárny jako celku, orientace v zařízení jaderné elektrárny a jejich funkce.
- Studijní materiály:
-
Povinná literatura:
1. Gieci A., Macko J.: Návody ke cvičením na SPVS+EDU, Provozní stavy, VÚJE, Trnava, 2007.
2. Gieci A., Macko J.: Vedení výcviku na SPVS+ETE, Odborná studie, VÚJE, Trnava, 2004.
3. IAEA: Boiling water reactor simulator, Workshop materiál, IAEA, Vienna, 2003, IAEA-TCS-23.
4. Bereznai G.: Introduction to CANDU systems and operation, University of Ontario, Ontario 2003.
Doporučená literatura:
1. Gieci A., Macko J.: SPVS+EDU/ETE, Príručka používateľa verzi po upgrade 2008, VÚJE, Trnava, 2008.
Studijní pomůcky:
Počítačová učebna KJR, simulátor SPVS+EDU, simulátor SPVS+ETE, simulátor ABWR, simulátor CANDU 6.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů: