Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2023/2024
UPOZORNĚNÍ: Jsou dostupné studijní plány pro následující akademický rok.

Úvod do studia

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah
51KUS Z 3 6B
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Předmět a pojetí studia v programu specializace pedagogiky a studia pedagogických disciplín se zřetelem na učitelství praktického vyučování a učitelství odborného výcviku; základní charakteristiky předmětů zařazených v bakalářském studiu; podmínky studia; charakteristika a struktura studia; organizační formy studia; studijní styl; prevence studijních neúspěchů; vědecké informace; seminární práce; podmínky uzavírání jednotlivých etap studia atd.

Organizační otázky: Organizace výuky, organizace forem výuky; zápis stanovených vyučovacích předmětů a souvisejících identifikačních záznamů do výkazů o studiu.

Požadavky:

V souladu s cíli a obsahovým zaměřením studijního programu si studenti dle vlastních vzdělávacích potřeb a osobního zájmu vytvoří ke stanovenému základnímu systému organizace studia vlastní postupy v oblasti komunikace a přístupu k učebním oporám, se zřetelem ke splnění všech požadavků na kvalitu absolvování studijního programu Specializace v pedagogice, studijního oboru Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, a to ve všech jeho součástech, s cílem získat pedagogickou způsobilost pro výuku v odborném školství. Účast ve výuce.

Osnova přednášek:

S ohledem na očekávané nedostatky v připravenosti studentů z předchozích etap vzdělávání, a to zejména v oblasti připravenosti na formy a styl vysokoškolského studia (absolventi středoškolského stupně vzdělání orientovaného především na praxi) je posílena propedeutika studia, kdy ve vysokoškolské formě přípravy převládá vyšší míra samotnosti v individuální volbě přípravy na jednotlivé formy studia, v přístupu ke studiu, včetně vlastní odpovědnosti za výsledky ve vzdělávání. Nezbytná je znalost studijních stylů, jejich druhů a orientace v nich, jako předpokladu úspěšného studia učitelství. Účelem je připravit studenty tak, aby toto nejvyšší odborné pedagogické vzdělání, požadované platnou legislativou pro příslušné pozice, absolvovali bezproblémově, v souladu s obecně uznávanými požadavky na vysokoškolské studium tohoto typu. Nezbytná průprava je rovněž orientována na schopnosti a dovednosti v oblasti individuálního přístupu ke studiu, včetně využití forem ICT. Na základě potřeb a osobního zájmu podpora možností využití strukturované volby volitelných předmětů spolu s výběrem tematického zaměření. Využití nabídky forem komunikace s vyučujícími se zřetelem na individuální potřeby absolvování studia.

Osnova cvičení:
Cíle studia:

Cíl předmětu: Seznámit studenty podrobněji s koncepcí a požadavky bakalářského studia, se specifikou společenskovědního poznání. Objasnit postavení odborných didaktik ve vztahu k technice, přírodním vědám, pedagogice a psychologii. Informovat o základní legislativě - vysoké školy, školství, pedagogičtí pracovníci, dále o strategie EU v oblasti vzdělanosti a zaměstnatelnosti, státní školské politice a o vzdělávacích programech ČR. Ukázat na specifika pedagogicko-psychologicko-didaktické přípravy učitelů-techniků.

Studijní materiály:

V rámci studijní opory.

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 27. 3. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1855906.html