Úvod do studia
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
51KUS | Z | 3 | 6B |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět a pojetí studia v programu specializace pedagogiky a studia pedagogických disciplín se zřetelem na učitelství praktického vyučování a učitelství odborného výcviku; základní charakteristiky předmětů zařazených v bakalářském studiu; podmínky studia; charakteristika a struktura studia; organizační formy studia; studijní styl; prevence studijních neúspěchů; vědecké informace; seminární práce; podmínky uzavírání jednotlivých etap studia atd.
Organizační otázky: Organizace výuky, organizace forem výuky; zápis stanovených vyučovacích předmětů a souvisejících identifikačních záznamů do výkazů o studiu.
- Požadavky:
-
V souladu s cíli a obsahovým zaměřením studijního programu si studenti dle vlastních vzdělávacích potřeb a osobního zájmu vytvoří ke stanovenému základnímu systému organizace studia vlastní postupy v oblasti komunikace a přístupu k učebním oporám, se zřetelem ke splnění všech požadavků na kvalitu absolvování studijního programu Specializace v pedagogice, studijního oboru Učitelství praktického vyučování a odborného výcviku, a to ve všech jeho součástech, s cílem získat pedagogickou způsobilost pro výuku v odborném školství. Účast ve výuce.
- Osnova přednášek:
-
S ohledem na očekávané nedostatky v připravenosti studentů z předchozích etap vzdělávání, a to zejména v oblasti připravenosti na formy a styl vysokoškolského studia (absolventi středoškolského stupně vzdělání orientovaného především na praxi) je posílena propedeutika studia, kdy ve vysokoškolské formě přípravy převládá vyšší míra samotnosti v individuální volbě přípravy na jednotlivé formy studia, v přístupu ke studiu, včetně vlastní odpovědnosti za výsledky ve vzdělávání. Nezbytná je znalost studijních stylů, jejich druhů a orientace v nich, jako předpokladu úspěšného studia učitelství. Účelem je připravit studenty tak, aby toto nejvyšší odborné pedagogické vzdělání, požadované platnou legislativou pro příslušné pozice, absolvovali bezproblémově, v souladu s obecně uznávanými požadavky na vysokoškolské studium tohoto typu. Nezbytná průprava je rovněž orientována na schopnosti a dovednosti v oblasti individuálního přístupu ke studiu, včetně využití forem ICT. Na základě potřeb a osobního zájmu podpora možností využití strukturované volby volitelných předmětů spolu s výběrem tematického zaměření. Využití nabídky forem komunikace s vyučujícími se zřetelem na individuální potřeby absolvování studia.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cíl předmětu: Seznámit studenty podrobněji s koncepcí a požadavky bakalářského studia, se specifikou společenskovědního poznání. Objasnit postavení odborných didaktik ve vztahu k technice, přírodním vědám, pedagogice a psychologii. Informovat o základní legislativě - vysoké školy, školství, pedagogičtí pracovníci, dále o strategie EU v oblasti vzdělanosti a zaměstnatelnosti, státní školské politice a o vzdělávacích programech ČR. Ukázat na specifika pedagogicko-psychologicko-didaktické přípravy učitelů-techniků.
- Studijní materiály:
-
V rámci studijní opory.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-komb.forma od 11/12 (povinný předmět)
- B-UPV-kombin.forma od 12/13 (povinný předmět)
- B-UPV-komb. forma od 14/15 (povinný předmět)
- B-UPV-kombin.forma od 15/16 (povinný předmět)