Vyučování a výcvik v odborném vzdělávání
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
51VV | ZK | 6 | 2P+2C |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Jednotlivá témata budou zaměřená na problémy vzdělání v didaktickém systému, na činitele výuky tj. na žáka, učitele, učivo a jeho výběr, na pedagogickou dokumentaci, pedagogickou dokumentace, vyučování jako celistvý výchovně vzdělávací proces, specifiku výcviku, vyučovací zásady, osvojování poznání a organizace procesu učení žáků, výukové cíle a jejich taxonomii, výukové metody, organizační formy, učební úlohy ve výuce, prostředky v procesu vyučování a výcviku, diagnostika a hodnocení výsledků výuky, výchovné problémy ve vyučování a výcviku. Součástí budou i poznatky vztahující se k problematice chráněných dílen a integrace hendikepovaných do vyučování.
- Požadavky:
-
Seminární práce z okruhu přednášené problematiky (je součástí hodnocení pro přístup ke zkoušce z předmětu).
- Osnova přednášek:
-
1.Vzdělání, vyučování a výcvik.
2.Učivo a jeho výběr.
3.Učivo a pedagogická dokumentace.
4.Učebnice aj. vyučovací pomůcky.
5.Vyučování jako komplexní výchovně vzdělávací proces.
6.Osvojování vědomostí, utváření dovedností a praktických návyků aj. a proces učení žáků.
7.Metody vyučování a výcviku.
8.Organizační formy vyučování.
9.Didaktické prostředky v procesu vyučování
10.Hodnocení jako nedílná součást procesu vyučování a výcviku.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem je poskytnout obecné poznatky o cílech, obsahu, procesu, prostředcích, diagnostice, evaluacích, řízení výchovně vzdělávacího procesu v odborném vyučování i odborném výcviku a naučit se s těmito obecně didaktickými poznatky pracovat.
- Studijní materiály:
-
-Bílek, Martin; Švejda, Gabriel. Technologické otázky vzdělávání. Dobřichovice: KAVA-PECH, 1997. 226 s. ISBN 80-85853-28-0
-Kalhous, Zdeněk; Obst, Otto. Školní didaktika. Praha: Portál, 2003. ISBN 80-7178-253-X.
-Kolektiv. Aktivizující problémové didaktické metody, simulace a hry v přípravě a zdokonalování řídících pracovníků. Sborník referátů a vědeckých sdělení ze 7. mezinárodního pracovního semináře PRAGA DIDACTA ´90 a ze 16. mezinárodního semináře SCASAG ´90. Praha: Institut řízení Praha a Dům techniky ČSVTS Praha, 1990. 178 s. ISBN 80-02-00404-3
-Kolektiv autorů. Vybrané kapitoly z obecné didaktiky. Brno: Masarykova univerzita v Brně 1999. 95 s. ISBN 80-210-1308-7
-Malach, Josef. Didaktika pro doplňující pedagogické studium. Studijní opora. Ostrava: Centrum dalšího vzdělávání Pedagogické fakulty Ostravské univerzity, 2003. 182 s.
-Maňák, Josef. Rozvoj aktivity, samostatnosti a tvořivosti žáků. Brno: Masarykova univerzita v Brně, 1998. 134 s. ISBN 80-210-1880-1
-Skalková, Jarmila. Za novou kvalitu vyučování. Brno: PAIDO 1995, 89 s. ISBN 80-85931-11-7
-Skalková, Jarmila. Obecná didaktika. Praha: Grada, 2007. 322 s. ISBN 978-80-247-1821-7
-Maňák, Josef. Nárys didaktiky. Brno: Masarykova unoverzita v Brně, 1999. 104 s. ISBN 80-210-1661-2
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-komb.forma od 10/11 (povinný předmět)