Logo ČVUT
ČESKÉ VYSOKÉ UČENÍ TECHNICKÉ V PRAZE
STUDIJNÍ PLÁNY
2024/2025

Obecné otázky výchovy a vzdělávání

Předmět není vypsán Nerozvrhuje se
Kód Zakončení Kredity Rozsah
51OVV ZK 6 3P+1C
Garant předmětu:
Přednášející:
Cvičící:
Předmět zajišťuje:
institut pedagogických a psychologických studií
Anotace:

Obsah bude zaměřen zejména na otázky podstaty výchovy, role výchovy ve vývoji člověka a ve vývoji sociálně ekonomickém ve společnosti. Bude rovněž poukázáno na proměnu objektu výchovy a vzdělávání (děti, mládež dospělí, zdraví i hendikepovaní). Součástí předkládaných poznatků budou i otázky vztahu výchovy, vzdělávání a vyučování, pedagogických zákonů a principů, činitelů výchovy cíli, obsahu, procesu, podmínkách a prostředcích a hodnocení výsledků ve výchovně vzdělávacím procesu. V rámci činitelů výchovy bude řešena i problematika učitele v odborném vzdělávání a výchovně vzdělávací soustava.

Požadavky:

Seminární práce z okruhu přednášené problematiky (je součástí hodnocení pro přístup ke zkoušce z předmětu).

Osnova přednášek:

1.Vědy o výchově.

2 Podstata výchovy.Vztah výchovy, dědičnosti prostředí. Vztah výchovy, socializace a péče.

3.Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost, sbevzdělávání. Funkce a druhy vzdělání.

4.Cíl, obsah, podmínky, prostředky, hodnocení.

5.Základní činitelé výchovy: rodina, škola, učitell- vychovatel.

6.Formy a metody výchovy.Pedagogická dokumentace, aktuální změny s ohledem na kurikulární reformu.

7.Profil současné mládeže a podíl výchovy na jeho utváření.

8.Výchovně vzdělávací systém se zaměřením na transformaci školské soustavy.

9. Alternativní výchovně vzdělávací koncepce a současné trendy v úpedagopgice.

10. Současné trendy ve výchově a vzdělávání handicapovaných dětí a mládeže.

Osnova cvičení:
Cíle studia:

Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o výchovných a vzdělávacích jevech, procesech, zákonitostech, zákonech, principech, kategoriích a teoriích, které tvoří základ pedagogického myšlení, jak o něm pojednává obecná pedagogika. O výchově a vzdělávání bude pojednáno v kontextu pedagogických věd v souvislosti s kurikulární reformou, alternativními výchovně vzdělávacími koncepcemi a proměnami odborného vzdělávání a s ohledem na zdravou a hendikepovanou populaci.

Studijní materiály:

-Dvořáček , J. Obecná pedagogika pro techniky. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000.

-Grecmanová, H.; Holoušová, D.; Urbanovská, E. Obecná pedagogika. I. díl. Olomouc: HANEX, 2002, s. 231. ISBN 80-85783-20-7.

-Jůva, Vladimír sen et. Jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995, s 98. ISBN 80-85931-06-0.

-Pařízek, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, s. 76.

-Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000, s. 270. ISBN 80-7178-399-4.

-Semrád, J. Juráčková, I., Šíma, V. Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové: PedF UHK, Gaudeamus 2007, 111 s. ISBN 978-80-7041-897-0.

-Švarcová, I. Základy pedagogiky. Praha: Vydavatelství VŠCHT, 2007. ISBN 978-80-7080-2, 80-7080-573-0.

Poznámka:
Další informace:
Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
Předmět je součástí následujících studijních plánů:
Platnost dat k 21. 11. 2024
Aktualizace výše uvedených informací naleznete na adrese https://bilakniha.cvut.cz/cs/predmet1604606.html