Obecné otázky výchovy a vzdělávání
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah |
---|---|---|---|
51OVV | ZK | 6 | 3P+1C |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Obsah bude zaměřen zejména na otázky podstaty výchovy, role výchovy ve vývoji člověka a ve vývoji sociálně ekonomickém ve společnosti. Bude rovněž poukázáno na proměnu objektu výchovy a vzdělávání (děti, mládež dospělí, zdraví i hendikepovaní). Součástí předkládaných poznatků budou i otázky vztahu výchovy, vzdělávání a vyučování, pedagogických zákonů a principů, činitelů výchovy cíli, obsahu, procesu, podmínkách a prostředcích a hodnocení výsledků ve výchovně vzdělávacím procesu. V rámci činitelů výchovy bude řešena i problematika učitele v odborném vzdělávání a výchovně vzdělávací soustava.
- Požadavky:
-
Seminární práce z okruhu přednášené problematiky (je součástí hodnocení pro přístup ke zkoušce z předmětu).
- Osnova přednášek:
-
1.Vědy o výchově.
2 Podstata výchovy.Vztah výchovy, dědičnosti prostředí. Vztah výchovy, socializace a péče.
3.Vzdělávání, vzdělání, vzdělanost, sbevzdělávání. Funkce a druhy vzdělání.
4.Cíl, obsah, podmínky, prostředky, hodnocení.
5.Základní činitelé výchovy: rodina, škola, učitell- vychovatel.
6.Formy a metody výchovy.Pedagogická dokumentace, aktuální změny s ohledem na kurikulární reformu.
7.Profil současné mládeže a podíl výchovy na jeho utváření.
8.Výchovně vzdělávací systém se zaměřením na transformaci školské soustavy.
9. Alternativní výchovně vzdělávací koncepce a současné trendy v úpedagopgice.
10. Současné trendy ve výchově a vzdělávání handicapovaných dětí a mládeže.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu je poskytnout studentům základní poznatky o výchovných a vzdělávacích jevech, procesech, zákonitostech, zákonech, principech, kategoriích a teoriích, které tvoří základ pedagogického myšlení, jak o něm pojednává obecná pedagogika. O výchově a vzdělávání bude pojednáno v kontextu pedagogických věd v souvislosti s kurikulární reformou, alternativními výchovně vzdělávacími koncepcemi a proměnami odborného vzdělávání a s ohledem na zdravou a hendikepovanou populaci.
- Studijní materiály:
-
-Dvořáček , J. Obecná pedagogika pro techniky. Praha: Vydavatelství ČVUT, 2000.
-Grecmanová, H.; Holoušová, D.; Urbanovská, E. Obecná pedagogika. I. díl. Olomouc: HANEX, 2002, s. 231. ISBN 80-85783-20-7.
-Jůva, Vladimír sen et. Jun. Úvod do pedagogiky. Brno: Paido, 1995, s 98. ISBN 80-85931-06-0.
-Pařízek, V. Základy obecné pedagogiky. Praha: Pedagogická fakulta UK, 1996, s. 76.
-Průcha, J. Přehled pedagogiky. Praha: Portál, 2000, s. 270. ISBN 80-7178-399-4.
-Semrád, J. Juráčková, I., Šíma, V. Průvodce sociální pedagogikou v kontextu pedagogických věd. Hradec Králové: PedF UHK, Gaudeamus 2007, 111 s. ISBN 978-80-7041-897-0.
-Švarcová, I. Základy pedagogiky. Praha: Vydavatelství VŠCHT, 2007. ISBN 978-80-7080-2, 80-7080-573-0.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-komb.forma od 10/11 (povinný předmět)