Hodnocení vlivu vědy a techniky
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
U51C9931 | KZ | 4 | 12B | česky |
- Garant předmětu:
- Přednášející:
- Cvičící:
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Hodnocení vlivů techniky je komplexním, multidisciplinárním a interdisciplinárním oborem na pomezí filosofie a sociologie s úzkým vztahem k ekonomii a prognostice. Zabývá se problémy společenských předpokladů a důsledků rozvoje vědy a techniky. Na řadě zahraničních technických univerzit je tento obor zavedený pod názvem Science, Technology and Society (STS). Příbuzným oborem s vlastní metodologií je tzv. Technological Foresight, (Předvídání rozvoje techniky) - způsob stanovení priorit rozvoje vědy a techniky statistickými a prognostickými metodami. Cílem předmětu Hodnocení vlivů techniky je podat posluchačům teoretické a přitom v praxi dobře využitelné poznatky o postavení techniky ve společnosti a o úloze a odpovědnosti techniků jako tvůrců technických řešení a artefaktů.
- Požadavky:
- Osnova přednášek:
-
1. Dějiny a institucionalizace hodnocení vlivů techniky
2. Hodnocení vlivů techniky - 6 hlavních koncepcí
3. Metodologické přístupy
4. Kritika východisek hodnocení techniky
5. Participativní hodnocení techniky
6. Hodnocení techniky v ČR
7. Hodnocení techniky a udržitelný rozvoj
8. Rozvoj vztahu mezi technikou a veřejností
9. Poradenství, participace a hodnocení techniky
10. Posuzování a předvídání techniky
11. Význam koncepce „znalostní společnost“ (knowledge society)
12. Technické dílo a jeho hodnocení v legendách, obrazech a metaforách
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem předmětu Hodnocení vlivu techniky je zprostředkovat informace a zkušenosti o aktivitách typu Technology Assessment - relativně nového, avšak v praxi již osvědčeného způsobu, kterým rozvinutá demokratická společnost řeší konfliktní vztahy mezi producenty a uživateli techniky. Cílem předmětu je také podat posluchačům teoretické a přitom v praxi využitelné poznatky o postavení techniky ve společnosti a o úloze a odpovědnosti techniků jako tvůrců technických řešení a artefaktů.
Cílem předmětu je také podat posluchačům teoretické a přitom v praxi využitelné poznatky o postavení techniky ve společnosti a o úloze a odpovědnosti techniků jako tvůrců technických řešení a artefaktů.
- Studijní materiály:
-
BANSE,G., LANGENBACH, C.J., MACHLEIDT, P.(Eds.): Towards the Information Society.. SPRINGER - Verlag, Berlin, 2000, ISBN 3-540-41643-9.
FILÁČEK, A., MACHLEIDT, P.: Problems of Public Administration Reform Seen in the Context of Utilization of Information Technologies; 5 p. In: Innovations for an e-Society. Challenges for Technology Assessment, ITS + VDI/VDE-T, Teltow 2001 ISBN: 3-89750-097-3.
GETHMANN C.F., GRUNWALD, A.: Hodnocení techniky: přehled koncepcí. Věda, technika, společnost VII(XX)/1 1998.
JONAS, H.: Princip odpovědnosti. Praha 1997.
LOUDÍN, J.: Věda, technika a hodnoty, Teorie vědy 1-2/III 1994.
MACHLEIDT, P.: Nové demokratické formy hodnocení techniky za účasti veřejnosti, Teorie vědy 1-2/III 1994.
PROVAZNÍK, S.: Hodnocení techniky - příležitost pro demokratickou společnost, TV 1/1990.
Souhrnná koncepce resortu pro osvětu, vzdělávání, výchovu a informování veřejnosti v záležitostech ŽP, odborná komise MŽP, Praha 1999, ISBN 80-7212-093-X.
- Poznámka:
- Další informace:
- Pro tento předmět se rozvrh nepřipravuje
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- B-UPV-kombin.forma od 15/16 (povinný předmět)