Odrazy technických inovací v kultuře
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32MC-K-OTIK-01 | ZK | 3 | 10B | česky |
- Garant předmětu:
- Kateřina Tomešková
- Přednášející:
- Kateřina Tomešková
- Cvičící:
- Kateřina Tomešková
- Předmět zajišťuje:
- institut pedagogických a psychologických studií
- Anotace:
-
Předmět je určen pro studenty magisterského studijního programu Projektové řízení inovací. Výuka je zaměřena na zisk široké škály poznatků z oblasti inovačních procesů, pro jejichž pochopení a zvnitřnění je zcela klíčové hluboké porozumění souvislostem mezi vědou a kulturou.
- Požadavky:
-
•Účast na přednáškách je vřele doporučována s tím, že je v rámci ní zprostředkovaný obsah nejen zdrojem širokého poznání, ale také podnětem pro rozvoj diskuse mezi studenty a zároveň důležitým poznatk. základem pro individ. práci studentů a samostudium. Předpokládá se aktivní účast ve výuce přesahující 75 %.
•Vypracování a osobní prezentace semin. práce (v rozsahu min. 10 normostran + dopl. o obrázky). Součástí výstupu je vytvoř. powerp. prezentace na vybrané téma, včetně přípravy otázek vhodných pro otevření skup. diskuse o významu inovací pro bud. život.
•Aktivní účast na společné akci (nejlépe formou veřejné panelové diskuse s možností individuální prezentace posterů); ev. také účast na komentované prohlídce v rámci dohodnuté exkurze.
- Osnova přednášek:
-
Úvod do předmětu: klíčové pojmy a základní vztahy mezi nimi; moderní přístupy zprostředkování dějin a popularizace techn. témat; (Medková Řeč věcí)
1) Příklady vzájemného ovlivňování techniky a kultury, evoluce technologií; (Komárek Západ v mlze)
2) Na cestě k normální vědě - revoluce jako zdroj pokroku; společnost a vědění - uvedení do kulturní historie; možné světy (Kuhn Struktura vědeckých revolucí; Burke Společnost a vědění; Co je kulturní historie; Doležel Možné světy)
3) Vhled do klasického věku vědy a moderní vědy; příklady vzájemného působení technického a kulturního fenoménu (Savický Pencroffův sen; Eco O zrcadlech a jiné eseje)
----------------------------------------------------------------------------------
4) Svět vědy a techniky jako inspirační zdroj; (Věda podle abecedy; Tesařík Osobnosti energetiky);
5) Moderní časoprostor; vliv kulturní a civilizační proměny konce 19. a počátku 20. století na vznik moderní estetiky; (Hilský Modernisté; Hudba.)
6) Exkurz do vybraných kapitol moderního a současného umění; jak porozumět umění jako součásti vizuální kultury; (Pechová Jak chápat; Hodge Stručný příběh mod. Umění Gilk Impresionismus; Vorlík Dějiny architektury? GOMPERTZ, Will. Na co se to vlastně díváme?)
----------------------------------------------------------------------------------
7) Nová filmová historie a počátky médií; (Szczepanik Nová filmová historie; dále např. Jiří Trnka, Karel Zeman)
8) Jak porozumět médiím; současná média a jejich vliv na společnost; (MCLuhan Jak rozumět médiím, Bednařík Dějiny českých médií)
9) Dílo a jeho interpretace; sdílení příběhů ze života známých osobností kultury a popularizace vědy; (Miovský Umění ve vědě a věda v umění; Manguel Dějiny čtení)
---------------------------------------------------------------------------------
10) Svět bez vědy a techniky nemá budoucnost; dopady Průmyslu 4.o na lidskou společnost; nové podoby kultury v době „po.“ ; (Ford Roboti nastupují; Sedláček 2036)
-----------------------------------------------------------------------------
11+12) Studentské prezentace sem. prací a případně posterů.
- Osnova cvičení:
- Cíle studia:
-
Cílem je rozšířit znalost studentů - předat jim v rámci přednášek teoretické poznatky o vzájemném vztahu mezi vědou, potažmo technikou a kulturou, které budou mít praktický potenciál využitelný zejména ve státní správě, průmyslových podnicích, v organizacích se vzdělávací funkcí nebo při přípravě a realizaci projektových činností. Dalším cílem je podpora správného pochopení zprostředk. souvislostí a zvyšování motivace studentů k hlubším úvahám o inovacích a implementaci.
Studiem tohoto předmětu studenti získají:
. širší orientaci v oblasti vědy a techniky a vytvoří si lepší představu o jejich vlivu na kulturu v minulosti i v současné době,
. odbornou podporu při hledání správných řešení v dané oblasti,
. příležitost k vyjádření vlastního názoru v rámci diskuse příkladů konkrétních dopadů technických inovací na oblast kultury,
. inspiraci k tvorbě kreativních návrhů napříč oblastmi.
- Studijní materiály:
-
I. Prezentace + texty k probíraným tématům - viz Moodle.
II. Základní studijní literatura:
BEDNAŘÍK, Petr, Jan JIRÁK a Barbara KÖPPLOVÁ. 2011. Dějiny českých médií: od počátku do současnosti. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-3028-8.
DOLEŽEL, Lubomír. 2008. Fikce a historie v období postmoderny. Praha: Academia. Možné světy; sv. 1. ISBN 978-80-200-1581-5.
FORD, Martin. 2017. Roboti nastupují: automatizace, umělá inteligence a hrozba budoucnosti bez práce. Přeložil Jan PROKEŠ, přeložil Martin VRBA. V Praze: Rybka Publishers. ISBN 978-80-87950-46-3.
GOMPERTZ, Will. 2014. Na co se to vlastně díváme?: 150 let moderního umění v cuku letu. Přeložil Ladislav ŠENKYŘÍK. Praha: Nakladatelství Lidové noviny. ISBN 978-80-7422-300-6.
KOUBSKÝ, Petr. 2019. Věda podle abecedy. Praha: N media. Edice N. ISBN 978-80-907652-1-4.
KUHN, Thomas. 1997. Struktura vědeckých revolucí. Přeložil Tomáš JENÍČEK. Praha: Oikoymenh. ISBN 80-86005-54-2.
MIOVSKÝ, Michal, Ivo ČERMÁK a Vladimír CHRZ. 2010. Umění ve vědě a věda v umění: metodologické imaginace. Praha: Grada. ISBN 978-80-247-1707-4.
SEDLÁČEK, Tomáš. 2016. 2036: jak budeme žít za 20 let? Praha: 65. pole. ISBN 978-80-87506-81-3.
III. Další doporučená studijní literatura- viz Moodle.
- Poznámka:
- Další informace:
- Více informací, včetně dostup. prezentací + e-booku ke stažení z Moodlu.
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá So - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá So - Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Process Management, kombinovaná forma, AR 2022/2023 (povinně volitelný předmět)
- Project Management, kombinovaná forma, AR 2022/2023 (povinně volitelný předmět)