Strategické řízení
Kód | Zakončení | Kredity | Rozsah | Jazyk výuky |
---|---|---|---|---|
32MC-P-STRR-01 | Z,ZK | 6 | 2P+2C | česky |
- Vztahy:
- Předmět 32MC-P-STRR-01 nesmí být zapsán, je-li v témže semestru zapsán anebo již dříve absolvován předmět G16C3101 (vztah je symetrický)
- Předmět 32MC-P-STRR-01 může při kontrole studijních plánů nahradit předmět G16C3101
- Garant předmětu:
- Dana Zadražilová
- Přednášející:
- Tomáš Sadílek, Vladimíra Šilhánková, Dana Zadražilová
- Cvičící:
- Tomáš Sadílek, Vladimíra Šilhánková, Dana Zadražilová
- Předmět zajišťuje:
- institut manažerských studií
- Anotace:
-
Předmět je zaměřen na strategické plánování a řízení včetně potřebných souvislostí a vazeb jako jednoho z hlavních nástrojů pro dlouhodobé plánování a směřování organizace jako celku nebo její části (podniku či instituce jakéhokoli typu nebo i obce, kraje či státu). V rámci výuky předmětu budou využívány relevantní případové studie z praxe. V centru pozornosti jsou otázky konkurenceschopnosti, konkurenční výhody, změny v konfiguraci podnikových procesů a jejich vliv na proces začleňování české ekonomiky a českých podniků do globálního obchodu.
- Požadavky:
-
Předmět je ukončen zápočtem a zkouškou.
Zápočet uděluje vedoucí cvičení za vypracování průběžných individuálních a skupinových úkolů v průběhu semestru.
Hodnocení zápočtu
Minimum pro splnění podmínek k zápočtu je 25 bodů z celkových 50 bodů.
Zkouška
Písemná zkouška - test je sestaven z otevřených a uzavřených otázek. Test je hodnocen 50 body. Minimum pro úspěšné absolvování testu je 25 bodů.
Hodnocení v předmětu
Celkové hodnocení v předmětu se skládá z 50 b z hodnocení průběžné práce ve cvičeních (zápočet) a z 50 b z hodnocení závěrečného testu.
- Osnova přednášek:
-
1.Úvod do předmětu. Strategický management a jeho obsah. Změny v socio-ekonomickém prostředí a získávání konkurenčních výhod. Nová ekonomika, digitální ekonomika a sdílená ekonomika.
2.Teorie a přístupy ke strategickému řízení. Teorie strategického managementu, vymezení jednotlivých proudů: klasická (racionální) škola, evoluční proud, behaviorální (procesní) přístup, systémový (relativistický) proud.
3.Strategická analýza. Analýza odvětví a hodnotového řetězce, strategický positioning a potenciál pro dlouhodobou konkurenční výhodu (pojetí M. Portera).
4.Formulace strategie. Strategická mise, vize, hodnoty. Typy růstových strategií: generické strategie založené na typu konkurenční výhody, strategie založené na rozsahu a struktuře oblastí podnikání. Strategická partnerství.
5.Mezinárodní podnikatelské strategie: Porterův model internacionalizace generických strategií, Perlmutterův model EPRG, Matice mezinárodních strategií podle Prahalada a Doze.
6.Strategie a udržitelné podnikání. Motivace podnikatelských subjektů ke společensky odpovědnému a udržitelnému podnikání. Koncepce tvorby sdílené hodnoty (shared value) podle Portera a Kramera. Vliv na inovační proces.
7.Implementace strategie. Tvorba struktur a systémů na podporu realizace strategie. Motivace spolupracovníků k jednání v souladu se strategií. Řízení změny.
8.Komplexní případová studie – reorganizace nadnárodní korporace.
9.Měření výkonosti. Strategický balanced scorecard, hodnocení strategie. Kdy je třeba strategii změnit.
10.Mezinárodní konkurenceschopnost podniků a nároků. Typy mezinárodní konkurenční výhody národní ekonomiky. Diamant M. Portera.
11.Mezinárodní strategie a organizace podniků, efekty pro českou ekonomiku. Mezinárodní konfigurace hodnotového řetězce, satelitní organizace, pozice finalisty a subdodavatele. Efekty outsourcingu a offshoringu.
12.Specificka strategického plánování ve veřejném sektoru. Vývoj strategického plánování ve veřejném sektoru. Metody a přístupy.
13.Struktura implementace strategie ve veřejném sektoru. Analýza vnitřního prostředí obce a regionu. Vize a strategické cíle ve veřejném sektoru. Akční plány a projekty. Indikátory udržitelného rozvoje.
14.Správná komunikace a participace veřejnosti. Metody a techniky zapojování veřejnosti. Žebřík participace. Facilitace a další způsoby komunikace s veřejností.
- Osnova cvičení:
-
1.Výběr organizace pro seminární práci, rozdělení studentů do skupin. Návaznost strategického managementu na ostatní předměty a podnikové činnosti.
2.Externí strategická analýza I (brainstorming a brainwriting, metoda 6-3-5, plánování scénářů, Delfská metoda)
3.Externí strategická analýza II (Analýza PESTLE, Porterův model, Delta model)
4.Interní strategická analýza I (Ishikhawův diagram, Benchmarking, Analýza klíčových kompetencí, Analýza konkurenčních skupin)
5.Interní strategická analýza II (Matice BCG, Matice GE, Analýza ABC, Analýza hodnotvorného řetězce), SWOT analýza
6.Zhodnocení formulace mise, vize a hodnot u vybrané organizace. Posouzení dostupných strategií a návrhy na jejich změnu.
7.Případové studie na Porterův model internacionalizace generických strategií, Perlmutterův model EPRG, a Matici mezinárodních strategií podle Prahalada a Doze.
8.Případová studie na koncepci tvorby sdílené hodnoty (shared value) podle Portera a Kramera.
9.Komplexní případová studie – reorganizace nadnárodní korporace.
10.Strategický Balanced Scorecard a jeho aplikace ve vybrané organizaci. Správné stanovení cílů a měřitelných kritérií.
11.Případová studie na mezinárodní strategie a organizace podniků a její vliv na tvorbu přidané hodnoty.
12.Specificka strategického plánování ve veřejném sektoru. Vývoj strategického plánování ve veřejném sektoru. Metody a přístupy.
13.Struktura implementace strategie ve veřejném sektoru. Analýza vnitřního prostředí obce a regionu. Vize a strategické cíle ve veřejném sektoru. Akční plány a projekty. Indikátory udržitelného rozvoje.
14.Správná komunikace a participace veřejnosti. Metody a techniky zapojování veřejnosti. Žebřík participace. Facilitace a další způsoby komunikace s veřejností.
- Cíle studia:
-
Student získá základní přehled o metodách a technikách strategického plánování a řízení, znalosti pro zpracování analýz i návrhové části strategických dokumentů, včetně akčních plánů, projektů a jejich implementace. Z hlediska kompetencí bude prohlubováno myšlení v souvislostech, analytické myšlení, týmová práce při tvorbě případových studiích, kritické myšlení při jejich obhajobě, komunikační a prezentační dovednosti.
- Studijní materiály:
-
FOTR, Jiří et al. Tvorba strategie a strategické plánování: teorie a praxe. 2., aktualizované a doplněné vydání. Praha: Grada Publishing, 2020. 414 s. ISBN 978-80-271-2499-1.VERBEKE, A. International business strategy [online]. Third edition. Cambridge: Cambridge University Press, 2022. ISBN 9781108768726.
ZADRAŽILOVÁ, D. Mezinárodní management [online]. 1. vyd. v elektronické podobě. Praha : Nakladatelství Oeconomica, 2020. 160 s. eISBN 978-80-245-2368-2. Dostupné z: https://www.ekopress.cz/titdetail.php?tid=31056.
ZADRAŽILOVÁ, D. Mezinárodní management. 3. vyd. Praha : Nakladatelství Oeconomica, 2017. 160 s. ISBN 978-80-245-2219-7.
K předmětu je zpracován e-book. Další materiály jsou k dispozici aktuálně v moodle k předmětu.
- Poznámka:
- Rozvrh na zimní semestr 2024/2025:
-
06:00–08:0008:00–10:0010:00–12:0012:00–14:0014:00–16:0016:00–18:0018:00–20:0020:00–22:0022:00–24:00
Po Út St Čt Pá - Rozvrh na letní semestr 2024/2025:
- Rozvrh není připraven
- Předmět je součástí následujících studijních plánů:
-
- Process Management, prezenční - 22/23 (povinný předmět)
- Financial management, AR 22/23, prezenční forma (povinný předmět)
- Regional Studies, prezenční forma, AR 22/23 (povinný předmět)
- Project management, prezenční forma, AR 2022/2023 (povinný předmět)